• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Bez
    Anonym4848 skrev 2021-09-30 07:13:42 följande:

Jag har aldrig haft fertil flytning någon gång, så det är inte alla som ens har det.

Upplever inte heller tydliga flytningar inte ens nu när jag försöker tänka på de, skönt att höra att man inte är ensam om de
  • Beckizen
    Bez skrev 2021-09-30 11:09:57 följande:

Upplever inte heller tydliga flytningar inte ens nu när jag försöker tänka på de, skönt att höra att man inte är ensam om de

Samma här! Den här månaden så tänkte jag att jag skulle försöka hålla koll, men har inga fertila flytningar eller ens så mycket flytningar alls. Varit orolig att jag inte haft något ägglossning då och att jag typ bara tänkt att jag haft det. Men skönt att höra att det är fler som upplever det så :)
  • BounceBambi

Vad skönt att flera skriver att de inte märker några tydliga flytningar. Jag har inte heller gjort det. Hade en temperaturökning så vet att ägglossning har skett ändå men funderar på om det är något som saknas och som påverkar fertiliteten negativt. Tror jag kommer få mens på söndag och känner mig lite allmänt nere. Fick en tempdipp idag men sov och andra sidan rätt oroligt så hoppas att det bara beror på det. Eller så kanske mensen kommer tidigare än vad jag räknat med. 

• LJM91

Fick en liten svagt ljusbrun flytning på pappret idag när jag torkade mig, så just nu utgår jag från att min streck var ett spökstreck och att mensen är på gång :( jag som verkligen hann få upp hoppet?

• Jenek18
    Wave Mother skrev 2021-09-29 20:16:55 följande:

Ja, i längden blir det ju inte så stor skillnad med att missa en månad. Jag tror nästa ÄL blir runt 25 oktober för mig, fast jag har inte haft så många cykler sedan jag slutade med p-piller så jag är lite osäker på hur regelbundet det kommer att vara. Nu blev det ju tre dagar tidigare än jag trodde, så den här cykeln kanske bli kortare än jag tänkte mig. När har du nästa?

Svårt det där med att veta när ÄL är. Men det bästa är väl att inte fokusera för mkt på det och ha sex regelbundet runt ÄL-tiden. Min nästa är runt 1 nov, så om en evighet hehe. Men samma för mig kanske blir tidigare även nästa gång.
  • Jenek18
    BounceBambi skrev 2021-09-30 11:54:12 följande:

Vad skönt att flera skriver att de inte märker några tydliga flytningar. Jag har inte heller gjort det. Hade en temperaturökning så vet att ägglossning har skett ändå men funderar på om det är något som saknas och som påverkar fertiliteten negativt. Tror jag kommer få mens på söndag och känner mig lite allmänt nere. Fick en tempdipp idag men sov och andra sidan rätt oroligt så hoppas att det bara beror på det. Eller så kanske mensen kommer tidigare än vad jag räknat med. 

Hej, ser att ni är flera som inte upplever något tydligt fertilt sekret. Som jag har förstått det är det väldigt individuellt. Vissa har tex väldigt vattningt sekret och ser inte de där äggvite-aktiga. Men en fråga är var ni kollar efter sekret? Det tillverkas vid livmoderhalstappen så kanske att ni som inte ser något behöver titta lite djupare för att hitta något? Men väldigt nära tappen kan vissa ha lite lite äggvitesekret under hela cykel. Så man behöver hitta sitt mönster.
  • Willow89
    LJM91 skrev 2021-09-30 12:03:59 följande:

Fick en liten svagt ljusbrun flytning på pappret idag när jag torkade mig, så just nu utgår jag från att min streck var ett spökstreck och att mensen är på gång :( jag som verkligen hann få upp hoppet?

Åh hoppas inte :( Känner igen mig!
  • Willow89

Jahapp, då var det dags att uppdatera BIM-listan igen, kom på att jag inte gjort det. Hoppas det var senaste versionen jag hittade!

26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT

11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT

14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT

16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet) PLUSSAT

20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

20/9 Summertime 26 år (1a försöket, 1a barnet)

22/9 EIJ90 30 år (2:a försöket, 2:a barnet)

25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet)

26/9 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

28/9 snøflinga (27 år, första försöket, andra barnet)

30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT

1/10 Lövsångerskan (30 år, andra försöket med första barnet)

1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT bim-4

3/10 BounceBambi (28 år, andra försöket med första barnet)

4/10 Junii91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

6/10 Beckizen (27 år, tredje försöket, första barnet)

9/10 Avokado92 (28 år, andra försöket efter mf, första barnet)

9/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet)

10/10 ollebollen (23 år, första försöket, första barnet)

10/10 Hurtänktedunu (31 år, andra försöket efter ma, tredje barnet)

11/10 Sophiee92 (29 år, andra försöket, första barnet)

12/10 Jenek18 (30 år, andra försöket med första barnet)

14/10 AllieP (27 år, andra försöket med första barnet)

16/10 Wave mother (37 år, tredje försöket efter ma, första barnet)

21/10 bez (31 år 3:a försöket, 1:a barnet)

27/10 Willow89 (32 år, sjunde försöket med första barnet)

?/10 toughshit (28 år, andra försöket, andra barnet)

?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

• Anonym4848
    Bez skrev 2021-09-30 11:09:57 följande:

Nä precis! Och som någon skrev, det kan ju finnas därinne men att det aldrig kommer ut så man ser det? Hehe är i v. 21 nu och hade MA innan dess så blir ju gravid ändå uppenbarligen.
  • ChilliChoklad
    BounceBambi skrev 2021-09-30 11:54:12 följande:

Använder du NC för att tempa? Jag märkte också av en temperaturdipp efter ägglossningen. Men sedan steg den konstigt nog. Ska bli intressant att hur min temperatur beter sig fram till BIM.

Jag tror det är svårt att utreda själv om något saknas för fertiliteten. Om du är orolig kan du ju vända dig till Werlabs och ta ett sånt där fertilitetstest. Sedan finns det ju privata kliniker där man söker kan få hjälp med undersökning. Annars tror jag NC är ett bra sätt att se om man har en regelbunden menscykeln. Jag satsar på NC nu i allafall och det känns tryggt.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?