• Dalarna91

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

evelinagra1 skrev 2022-06-28 16:43:14 följande:

Jag blev lite fundersam på det där med progesteronkrämen, det känns ju väldigt konstigt att ta den innan ägglossning? Men jag skrev igen och förklarande att jag har ägglossning bara att jag har kort lutealfas och då frågade dom hur lång min cykel är och fick sedan till svar att jag ska använda krämen mellan dag 10-16 så jag får väl tro på det och köra så :) 

Smart att dubbel fråga :) 
    Jag skulle ha tagit den efter bekräftat ägglossning. Eller så fort tempen går upp. Men det är jag :) 

Själv så har jag köpt Jenny koos program. Ganska mycket man känner man vill checka upp. Tex sköldkörtel prover osv. 
  • Dalarna91
    evelinagra1 skrev 2022-06-28 19:53:26 följande:
    Åå vet inte alls hur jag ska göra.. 

spännande! har också funderat på det så du får säga till sen vad du tycker om det :) 
    Jag tycker det är värt allt hittils :) lite dyrt men värt det. 
  • Dalarna91

Evelina; tolkar det också som man ska börja med det efter bekräftad ägglossning. 

Jag har låg basal temperatur. Enligt koos så ska man ligga på 36.4. Under så är det sköldkörtel som inte mår bra. Måste ta blodprov nu på det då halva min familj har hypotyreos.

• Dalarna91
    LJM91 skrev 2022-06-28 21:46:11 följande:
    36,4 innan ägglossningen? Min pendlar mellan typ 35,8 - 36,4 innan ägglossning.. Kollade dock sköldkörteln när jag gjorde fertilitetsprovtagningen, mina värden var inom det normala. Vet dock att min mamma har eller i alla fall har haft problem med sin så jag kanske borde kolla upp det fler gånger ifall värdena varierar lite..
    Ja innan ägglossningen. Sen ska man ta tsh och t4. Men om man har sån låg temperatur så är nog pga t3. 
    Sen har vården ganska stort spann som referens värde. 
    Är så glad jag köpte hennes föreläsningar. Hon tycker man ska ha; tsh 0.8-1.8 har man 2-2.5 och över så kan det påverka fertiliteten. På kliniker så sätter dom in behandling men vårdcentralen så gör man inte det förrän det är högre värde. 
    T4; 14-17 tyckte hon man ska ha. 
    T3; minns inte ;p
  • Dalarna91
    LJM91 skrev 2022-06-29 12:33:36 följande:

evelina, referensvärdet för p-tyroxin låg på 10-22, mitt värde var 19. Jag vet inte om det är samma som T4, måste googla det :P

Håller tummarna för att du plussar nu MommyA!

I morse tyckte jag att tappen kändes lite mer öppen och kunde även ana lite sekret som verkade vara i alla fall lite äggviteliknande, så nu hoppas jag en gång för alla att ägglossningen är på gång. Började om med clear blue advanced igår men det blev tom ring både igår och idag.

Hoppas det äntligen är på g nu. Tempen idag 36.33 så lite högre än vanligt men tappen är fortsatt öppen.  Blir att känna på den för gånger under dagen. Vi har slutat ja sex nu men ska försöka få till det idag. 
  • Dalarna91
    evelinagra1 skrev 2022-06-29 12:47:10 följande:
    Så nu fick jag detta som svar.. jag tror ju att jag ändå kommer ha en 10 dagars lutealfas även fast ägglossningen kommer tidigare? Och jag har inte köpt den som heter 100 utan den som heter 20 så det blir ju fel om jag tar det jag har köpt efter ägglossningen också?
    Blir lite förvirrad du xD 
    Kan du testa använda 20 efter ägglossningen? 
    De är lutealfasen du vill förlänga och då är det progrestron som behövs bli starkare. 
  • Dalarna91

Tog precis äl test och ser det börjar bli en stegring. Misstänker ägglossning till helgen. Och såklart är vi ute i skogen med sambos vänner och då kommer det inte bli sex .. jag har inga problem att gå iväg men sambon är mer feg :p

• Dalarna91
    LJM91 skrev 2022-06-29 19:13:48 följande:

Låter klurigt det där evelina, kan man inte använda samma kräm men dosera olika eller måste man köpa två krämer då?

Härligt med stegring Dalarna, sex i skogen kan ju vara spännande så synd att din sambo inte verkar vara så sugen på det :P hoppas ni hinner få till det bra ändå!

Ja men vi får se om stegringen fortsätter imorgon. Hade tuff dag igår. Aldrig varit med att haft positiv äl test och inte haft ägglossning och sån lång cyklus. 
    Förstår nu mycket bättre hur du har det. Och wow, du måste vara super stark person som klarar av det. Vet inte hur jag skulle hantera det och haft så här varje cyklus. Ska jag lyssna på koos pcos webinarium? :P 
    Svårt dock att veta vad du vet och inte vet :p
  • Dalarna91
    LJM91 skrev 2022-06-29 20:30:55 följande:
    Jag tänker att jag inte har något annat val än att klara av det, alternativet hade ju varit att sluta försöka och det finns inte på kartan (än så länge i alla fall). För mig är det ju rena drömmen att ägglossa regelbundet och ingenting jag är van vid, så jag vet ju inte hur det känns att ha det så egentligen :P
    Om du känner för det så hade det varit supersnällt om du ville lyssna på det webinariet, men bara om du tycker det är intressant själv :)
    Lika bra att lyssna. Kostar ju en del ;p 
  • Dalarna91
    LJM91 skrev 2022-06-29 21:03:54 följande:
    Tack snälla :) hur mycket kostade paketet du köpte?
    Det kostar 600 kr per månad. Men mot de man betalar alla kosttillskott och äl tester så är det en okej summa. Detta är ju mer kunskap som man får. 
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?