• Sophiee92

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Vickan31 skrev 2022-11-24 13:47:10 följande:

Sorry för radiotystnad, jag blev sjuk igen och den här gången var det corona som jag lyckats klara mig ifrån hela pandemin fram till nu. Så typiskt att första gången jag får se ett test med två streck så är det ett covid-test istället för ett graviditetstest, haha. Nu har jag i alla fall läst ikapp allt och är med igen. 

Vad skönt att ni fått svar nu Sophie, då är man ju på ett sätt glad att man inte bara fortsatte på samma sätt år efter år utan att veta varför man inte plussade, även om det är jobbigt att höra att något inte är helt bra. Men som de andra säger så förnyas ju spermierna var tredje månad så med förändrad kost och livsstil kan ni säkert ha bättre chanser för naturlig graviditet framöver. Men så länge ser jag det som positivt att ni ska få hjälp med IVF <3 Och jätteskönt att dina värden såg så bra ut! Om du undrar något om IVF får du gärna fråga, jag är ju ingen expert såklart men jag har i alla fall gjort det en gång :) 

Angående frågan om utredning och IVF som jag såg att ni diskuterade så tyckte jag personligen att det kändes skönt att lämna över ansvaret i händerna på experter, att få bekräftat vilka värden som var bra och vilka man skulle kunna få hjälp med. Det jobbiga var att smyga iväg från jobbet och hitta på bortförklaringar, men när jag berättade för min arbetsgivare att jag gjorde en IVF kändes allt mycket bättre (även om jag har full förståelse för att alla inte vill berätta för sin chef, jag vet inte om jag kommer att berätta om utredningen nu på mitt nya jobb tex). Jag hade en jättepositiv upplevelse av IVF:en jag gjorde i mitt förra förhållande vilket gör att jag inte känner mig rädd ifall jag behöver göra om det. Jag har dock full förståelse för att det kan kännas tungt och obehagligt, inte minst inför då det handlar om något helt nytt man inte gjort förut. Sen försökte jag tänka så här: tycker jag att någon annan är sämre eller misslyckad för att den måste göra en utredning/insemination/IVF? Självklart inte, så varför ska jag tycka att jag själv är misslyckad för det? Jag vet om flera nu som fått sina barn via IVF och jag är helt övertygad om att när barnet väl har kommit så tänker man inte på det på något annorlunda sätt hur den kom till, utan bara att man äntligen blev gravid och fick sitt efterlängtade barn. Angående säkerheten tycker jag inte man ska behöva vara orolig idag för att de slarvade en gång för över 30 år sedan (även om det är en skandal som inte får hända såklart) och när jag gjorde min IVF tyckte jag att de var extremt noggranna och förtroendeingivande, så jag skulle känna mig trygg <3

Hoppas att ni alla mår så bra ni bara kan, vi är flera som inväntar ÄL kring söndag/måndag va? 

Fy vad jobbigt att få corona nu, hoppas du snart är helt återställd.

Ja exakt, är väldigt glad att det upptäcktes nu och inte om 1 år till... Samtidigt är jag glad att vi gav det så många försök på egen hand, nu känner vi oss redo för nästa steg. Åh tack, känns himla skönt att ha någon i denna grupp som gått igenom IVF tidigare, jag kommer ha hundra frågor haha! Och vad skönt att höra att du hade en sån fin upplevelse av IVF behandling du gjorde. Jag är egentligen paniskt rädd för allt som har med sprutor och behandlingar att göra men jag har nu sedan beskedet tidigare i veckan börjat omvärdera hur jag ser på detta med IVF och min egen rädsla. Jag känner mig faktiskt inte så orolig längre, utan egentligen bara otroligt lättad att vi äntligen ska få hjälp. Förstår verkligen vad du menar med att kunna lämna ansvaret i händerna på experterna och inte bära runt på hela ansvaret och bördan själv. Det ger mig en sinnesro för första gången på 15 månader.
  • Sophiee92
    Fyrklöverns skrev 2022-11-25 18:45:14 följande:

Tjejer hur mår ni?
    Idag översvämmades jag av en enorm tomhet. Håller på och handlar julklappar. För varje år är barnskaran man ska köpa till allt större, medan ens egna familj ekar tom. Otroligt vilken kraft det finns i längtan. Hade jag inte haft barn runt mig så hade jag inte blivit påmind så ofta om det som saknas och då hade tillvaron blivit mycket lättare. Samtidigt kan man inte beskylla omvärlden för sitt mående.
    Skickar ut en bamsekram från mig till alla andra som också känner en tomhet just nu <3

Tänker på dig fyrklövern och hoppas du mår lite bättre idag <3 det är så fruktansvärt när den där tomheten kommer över en. Jag har också känt många många gånger samma tomhet, jag har massvis med barn omkring mig (både vänners, syskons och eget bonusbarn) som jag ständigt försöker ge min kärlek till, samtidigt som det kan eka i mig av sorg att jag inte har något eget barn att ge till... Man får försöka tänka att det snart kommer vara även våran tur, så som vi kämpar! Stor kram tillbaka till dig <3
  • Sophiee92
    Vickan31 skrev 2022-11-28 12:07:43 följande:

Jag blir verkligen rörd över det ni skriver om tomheten när julen närmar sig utan en graviditet i sikte, att man köper julklappar till fler och fler barn i ens omgivning men att man känner att det aldrig blir ens egen tur. Jag tror att vi alla har tänkt den tanken, tänk om vi kunde få överraska nära och kära med ett graviditetsbesked i julklapp, och det krossar mitt hjärta lite att ni alla behövt kämpa så här länge <3 

LJM: Bra idé att försöka fokusera på det man är tacksam för! Jag vet vissa som skriver en slags tacksamhetsdagbok där man listar typ tre saker varje dag som man är tacksam för, så det kanske jag borde testa. Tack för tipset och att du delar med dig av dina tankar och känslor!

Dalarna: Till din fråga om det är många besök när man börjat en IVF-behandling. När jag gjorde min var det under 3-4 veckors tid ungefär 5 besök om jag minns rätt: uppstart med instruktion av sprutor, två ultraljud för att se att äggblåsorna växte som de skulle (det kan behövas fler än två ultraljud ibland), ett besök för äggplock (där de rekommenderar att man tar en sjukdag hela dagen) och sedan ett besök för återföring. P.S. Skickar en extra kram till dig nu när vi pratar om julen, och att ni var så nära som börjat drömma och planera om att kunna berätta för alla om en graviditet <3 

Sophie: Tack snälla du <3 Det låter ju jättebra, att du/ni får känna att ni gav det så många försök på egen hand så att nu är ni redo för att få experthjälp. Bara att känna att man är på en väg framåt kan ju vara hoppfullt, och sedan är det ju inte säkert att ni behöver göra en IVF för ni kan såklart alltid fortsätta försöka hemma också under väntetiden. Haha du är så välkommen med alla hundra frågor :) Och jag måste bara säga att jag beundrar dig extra mycket som vill göra det här trots att du är spruträdd och så. Hittar man en klinik och läkare som känns trygga, varma och förtroendeingivande så kommer allt att kännas så mycket bättre, och jag hoppas verkligen att du får det fina bemötandet jag fick under min behandling.  

Fyrklöverns: Vad roligt, då ägglossade vi båda igår :) Jag missade att ta tempen men ÄL-testerna säger att det var igår och det kändes i kroppen som att det stämmer. Håller tummarna så mycket för dig!

Åh känns så tryggt att veta att du hade en sån bra upplevelse av IVF försöket ni gjorde. Jag hoppas verkligen att jag kan få samma fina bemötande. Helt galet men inatt drömde jag att jag låg i en gynstol med min man på ena sidan om mitt huvud och skulle göra det där otroligt läskiga äggplocket :O! Vaknade och sen kunde jag inte sluta tänka på sprutorna och smärtan som står runt hörnet. Ska verkligen försöka att inte stressa upp mig men jag är urkass på såna här sjukhus grejer... Börjar kallsvettas jag bara börjar tänka på alla moment som man ska ta sig igenom. Samtidigt kommer det förstås gå lättare om jag får ett sånt tryggt och varmt mottagande som du <3
    Okej, går definitivt händelserna i förväg nu men hur upplevde du äggplocket? Hur ont/obehagligt kändes det? Vad skulle du likna smärtan vid? 
  • Sophiee92
    lipa3646 skrev 2022-11-28 09:32:30 följande:

Hej tjejer
    jag tänkte hoppa in i denna tråd igen, jag blev ju gravid i våras men lyckan höll inte i sig hela vägen då sonen föddes stilla i v 30. 
    nu inväntar jag att kroppen ska läka innan det är dags att försöka igen. Ni var så härliga förra försöket så vill gärna haka på er igen 

Vad otroligt hemskt. Beklagar verkligen <3 Du är hemskt välkommen till vårt gäng igen iaf, det är verkligen en fin grupp det här
  • Sophiee92

Tjejer vad spännande att ni är så många som haft/har ÄL här i dagarna! Önskar jag var lite mer tajmad med er 😅... Här är det BIM någon gång under veckan, har inte många symtom nu förutom oerhört ont i brösten.

• Sophiee92
    Fyrklöverns skrev 2022-11-29 22:44:26 följande:

Sophie när har du BIM exakt? Så spännande! Hoppas brösten är ett tecken :) 

Dalarna vad roligt att ni ska iväg till samma ställe som du var på förra året. Får ni till det bra där? Hur är testerna? Kul att du börjat få fertilt sekret :) 

LJM hoppas det blir fast gubbe snart! Är du på CD 16 nu? När ägglossade du förra månaden?

Vickan vad roligt att vi ägglossade på samma dag! :D BIM 11/12 för dig med eller? :) 

Vet inte alls denna månad, allt från igår till på söndag egentligen :O känns väldigt speciellt att inte ha koll på BIM när man haft stenkoll i 15 månader i sträck haha... Hur går det för dig? Fick ni till det bra under ÄL? :)
  • Sophiee92
    Fyrklöverns skrev 2022-11-30 15:26:23 följande:

Gud vad skönt att inte ha koll! :D Man behöver en paus lite då och då :) 
    Vi fick till det rätt bra inför och under ägglossningen :) äl +3 nu. Den längsta tiden på hela cykeln har börjat haha. Känner mig dock inte så stressad, man har ju inte direkt några höga förväntningar längre haha!

Ja men lite faktiskt XD Vad härligt att ni fick till det så bra! Då är det bara väntan kvar :P är säkert inte negativt heller att du inte känner dig så stressad. Helt säker på att det kommer gå för er snart hur som helst, du blev ju gravid två gånger efter varandra sist så rätt som det är händer det igen :)
  • Sophiee92
    Vickan31 skrev 2022-11-30 08:41:50 följande:

Sophie: Ja jag önskar verkligen att alla får samma fina, trygga bemötande som jag fick under min IVF :) Ååh men gud vad jobbigt att börja drömma om det redan, jag fattar att det är många tankar som snurrar i huvudet! Jag var ganska uppskrämd inför mitt äggplock för att jag läst så många skrämmande berättelser, men jag tror att det är de som har haft en negativ upplevelse som har mest behov av att skriva av sig och varna, medan de som haft ett supersmidigt och smärtfritt äggplock inte lika ofta skriver om det. För min del var det därför en positiv överraskning att äggplocket inte gjorde särskilt ont. Jag vet att det såklart är individuellt, men det kanske kan vara bra att veta att för vissa (som mig) är äggplocket inte så smärtsamt eller obehagligt. En sköterska stod hela tiden och höll min hand och sa att jag kunde få mer smärtstillande om jag ville, men det kände jag inget behov av eftersom det gick ganska snabbt och inte gjorde så ont som jag hade trott. Det sticker liksom, och det är klart att det inte är så bekvämt men det gjorde t.ex. mycket ondare när jag hade cellförändringar och de skulle knipsa av små bitar av livmodertappen, då fick man ingen bedövning men vid äggplock får man ju både smärtstillande och lugnande. Jag hade för övrigt inte så ont efteråt heller, då var det ungefär som mensvärk i en dag eller så. P.S. Så spännande med BIM för dig den här veckan! Håller tummarna superhårt för dig, som alltid! <3 

Men gud sjukt att man inte får bedövning för att undersöka cellförändringar, fy satan vad jag inte hade vågat det :(! Låter skönt att höra att din upplevelse var helt annan en dom skräckhistorier man läser om... Saken är lite att jag tycker det är så obehagligt hela proceduren, alltså inte smärtan i sig bara utan minst lika mycket känslan av att bli stucken med nålar etc. Är jordens mes när det kommer till sånt :( Fick din kille vara med i rummet när äggplocket gjordes?
    Åh tack Vickan <3 så underbart att ha ett sånt gäng som ni som hejar på månad efter månad <3
  • Sophiee92

Hej alla, vad spännande att alla verkar ha passerat ÄL nu! Ska bli så spännande att följa!
    Jag hade ju BIM någonting under förra veckan (trodde jag) men mensen har ännu inte kommit och idag är jag på CD34 och alla RFSU tester är negativa. Aldrig haft så lång cykel tidigare! Den är alltid mellan 26-29 dagar och som längst detta senaste 1,5 åren har den varit på 32... Känt som att mensen ska komma sen i torsdags redan, haft tampong i nästan varje dag. Vad är det som händer!? Här är morgonens negativa test.

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?