• Sophiee92

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Tack för tumhållningen Rewner <3 Låter urmysigt att du snart går in i v. 12, hoppas du kan njuta av graviditeten fullt ut :) 

• Sophiee92

Hörni tjejer, förstår inte vad jag tänkte när jag tog beslutet att inte ÄL-testa denna månad! Trodde någonstans att vi skulle fått till det iaf varannan dag veckan ut men vi har bara fått till det 1 gång på CD 15 😭 (en gång på CD13 också men då åkte liksom allt ut direkt så känns inte som det blev ett riktigt försök) Nu har jag sån ångest att vi missat ÄL helt. Tänk om jag ägglossade tidigare eller ännu inte ägglossning alls? Var påväg att ta temp imorse för att se om den låg högt eller lågt men glömde bort då vi vaknade samtidigt och låg och kramades en stund. Fan då... Har jag förstört detta försök nu tror ni? 

• Sophiee92
    Dalarna91 skrev 2022-11-20 10:19:21 följande:
    Hoppas verkligen att ni inte bommade men om ni skulle ha bommat denna gång så är det okej. 
    Jag har bommat flera gånger detta år pga sjukdomar osv. 
    Ja, jag hade sån ångest över det men det går över. Jag passar då på och ser hur kroppen är under lutealfasen.  
    Vad skönt att du säger det. Har haft så mycket ångest sista dagarna pga detta men nu känner jag att missade vi detta försök så gjorde vi det, kan inte göra så mycket åt det nu. Sa till min man att jag inte skulle ÄL-testa denna månad och att vi skulle försöka få till det så mycket som möjligt under veckan, kanske var dumt av mig, vi hade sex fler gånger men då kom han inte i mig :( och jag ville inte säga till mer med risk för att göra honom stressad...
  • Sophiee92
    Fyrklöverns skrev 2022-11-20 19:31:06 följande:
    Vad jobbigt att ha sån ångest över det och egentligen helt onödigt. Att ni fick till det på CD13 och 15 är jättebra. Det är så många som blir gravida just när man minst anar det pga olika omständigheter. Att det rann ut en av gångerna behöver absolut inte betyda något, spermierna kan faktiskt simma. Ni kan säkra upp med att ha det någon gång till, om det känns rätt förstås, ifall ägglossningen nu inte har varit. När ägglossar du vanligtvis?
    Ja du har förstås rätt, bra du påminner mig om att spermierna kan simma också, inte tänkt på det. Känns dock ändå som att vi bara fick till det CD15, han kom liksom inte när han hade den inne helt utan lite halvt inne och allt rann ut direkt kändes det som, kan dom ändå simma så långt tror du? Brukar ägglossa mellan CD14-CD16 men har också ägglossat några enstaka gånger på CD12 t.o.m CD20... Vi fick inte till det något mer, sista gången igår då jag trodde vi skulle få till det men då kom han inte i mig :(
  • Sophiee92
    Dalarna91 skrev 2022-11-21 10:11:48 följande:
    Har du tagit temp för att se om du fått en höjning? 
    Vi hade ju bara sex på ägglossning dagen samt två dagar före och blev gravid. Så det är inte över förrän mensen kommer. 
    Lite skönt att vi blev gravida trots mycket mindre sex, behöver inte stressa sambon varje månad utan det räcker med få gånger också :) 
    Vad skönt att veta att det räcker för er. Man vill ju väldigt ogärna stressa sin partner i onödan. Hur går det för dig nu? Viss skulle ni lämna blodprover här närmsta tiden?
  • Sophiee92
    Dalarna91 skrev 2022-11-21 10:42:29 följande:
    Jo de går bra. Blöder inte längre så skönt kroppen tog hand om det själv denna gång. 
    Ska ge blodprover vid nästa mens, så i december. Fått veta vi har läkartid 12/1 men kan bli lite senare. 
    Va så stressad att inte hinna ge blodprov innan läkartiden, då skulle vi behöva göra om allt igen. 
    Vad skönt att kroppen verkar tagit hand om det. Ah okej! Det är ju ändå snart! Är det en klassisk fertilitetsutredning ni ska göra då eller blir det fokus på att utreda varför ni får missfall? Vi har gjort alla prover nu och har återbesök här på onsdag. Hoppas hoppas dom kan hjälpa oss med något enklare till att börja med, hade varit så tacksamt att bara behöva ta några tabletter eller prova inseminering.
  • Sophiee92
    Fyrklöverns skrev 2022-11-21 22:02:29 följande:

Japp de kan simma in till och med från ingången. Som Dalarna sa det så räckte det för dem att ha det något fåtal gånger så jag skulle absolut inte räkna bort denna månaden helt. Om du vanligtvis ägglossar cd14-16 så har ni nog fått till det ganska bra ändå. 
    Tempar du nu för att bekräfta? Vilken cd är du på? 

Så pass! Jag har typ tänkt att man måste "pricka" exakt för att det ska gå haha... så tack för lugnande ord. Är på CD20 idag och imorse hade jag kunnat tempa men fick väldigt svullna bröst igår så är säker på att ÄL varit nu. Ev. kom den senare än beräknat typ CD18 eller 19 men svårt att ta reda på nu :/ missade tempa tidigare tyvärr. Hur går det för dig? Vilken CD är du på nu?
  • Sophiee92
    LJM91 skrev 2022-11-21 22:12:40 följande:

Sophie, jag har blivit gravid genom att killen kom helt och hållet på utsidan, sperman la sig bara vid blygdläpparna typ. Sorry för tmi hahaha.. Men det är vi väl vara vid vid det här laget i denna tråden xD Vi hade bara icke penetrerande sex den gången så det kan inte ha varit någon försats eller så heller. Så räkna absolut inte bort den chansen :)

Nej du skojar! Vad sjukt ändå. Och här försöker man pricka rätt flera gånger inför varje ÄL men ändå tar det sig inte. Då ska jag iaf inte räkna bort försöket på CD13 :) Vart är du i cykeln nu? Ska du ta dubbeldos Letrozol (var det va?) denna cykel igen?
  • Sophiee92
    Fyrklöverns skrev 2022-11-22 10:59:51 följande:

Aha okey, skönt att du ändå haft ägglossning i varje fall. Man kan ju inte ha stenkoll varje månad så försök slappna av, för nu har du inte så mycket att analysera eftersom du inte har så mycket att gå på :) Nu får kroppen bara göra sitt och så hoppas vi på att det tog sig vid det mest otippade tillfället :D 

Jag är på CD9, har märkt att ägglossningen närmar sig eftersom sexlusten skjuter i höjden och jag har snuskiga drömmar hahah.. Ska se om jag får tag på ägglossningstest här i Spanien, det är mest för att min ägglossning överraskat senaste månaderna och inte hängt ihop med tempen. 

Ska försöka göra det, tack för din input :)

Åh haha vad roligt att du har sex-drömmar inför ÄL XD Måste analysera mina drömmar nästa gång och se ifall jag också har det haha... Ah juste, vad jobbigt att tempen inte alltid stämmer med ÄL, det trodde man ju var ett stensäkert kort. Jag har faktiskt också märkt en månad att jag fick en tydlig tempstegring men ÄL kom först 3-4 dagar efteråt. Har ni någon speciell taktik för detta försök? :P
  • Sophiee92
    LJM91 skrev 2022-11-22 12:46:45 följande:

Sophie, jag är på CD6 idag, sista mensdagen så jag börjar försöka peppa mig själv inför nästa ägglossning :) det stämmer att jag tar letrozol, kör på dubbeldos igen eftersom det gav så bra effekt förra cykeln. Hoppas på samma effekt denna gången :)

Hur tänker ni andra angående utredning och eventuellt IVF? Min sambo tog upp detta efter vårt tioende misslyckade försök och han är positiv till att söka hjälp, men jag känner ett enormt motstånd. Som att det är ett misslyckande att behöva hjälp med det som borde vara det mest naturliga i världen? Som att det är något jag kommer känna skuld och skam över?

Härligt! Då är ni snart i ligg-fasen :P hoppas din ÄL kommer lika snabbt denna månad som förra.

Kan verkligen förstå dig, känner också ett stort motstånd men måste ändå säga att det har lagt sig lite nu för mig iom att vi är på 15:e försöket. Vill verkligen inte IVF men samtidigt kanske det är vår enda chans!? Jag är dock rädd för det onaturliga i att göra IVF och inte skapa ett barn på naturlig väg, vet att jag inte ska tänka så men dom tankarna kommer ibland ändå. Man vill ju så gärna att det ska gå naturligt! Hur menar du att du skulle känna skuld och skam, över vad andra personer ska tycka eller inför dig själv?
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?