• Tompa BJJ

Varför vill hon aldrig ha sex?

Jag vill ha input på varför min tjej inte vill ha sex längre. Situationen är följande: Vi är båda 41 år, har varit ihop i 8 år, har en 6-årig son ihop, bor ihop under ordnade goda ekonomiska förhållanden. När det gäller sex så har det varit precis som i alla mina tidigare förhållanden, först är hon intresserad och vi har sex ganska ofta, inte överdrivet mycket men i alla fall en gång i veckan. Sedan försvinner intresset för sex successivt ifrån tjejens sida till att till slut i princip vara noll. Nästan varje gång efter att vi har haft sex, de få gånger det sker, så säger hon ?det var ett tag sen? och ?vi borde göra det oftare?. När jag har försökt få till det så är det dock ointressant. Vi har en del fysisk närhet i förhållandet men snarare ?kärleksfullt mys och gos? än någonting som kan ens antyda sexualitet. Det är dessutom nästan alltid jag som får ta initiativ till detta, hon gör det väl max 1 gång av 20. Jag har även testat med att fråga henne rakt ut ?ska vi gå och ha sex? när vi varit själva och ingenting har varit ivägen (självfallet utan resultat). Vet att det kanske inte är det sexigaste för en kvinna men tänkte att det inte skadar att försöka när det inte går annars. Nu är det som att sex inte ens finns på världskartan, det är som att det nästan är tabu, ungefär som att är syskon, dvs någonting som det ens är otänkbart och skamligt att ens antyda.

Detta får mig att tro att någonting är allvarligt fel i vårt förhållnde men ändå så pratade hon för några år sedan (när sexet redan var dött) om att skaffa ett till barn och ibland än idag om att vi borde gifta oss. Inte ens när vi hade bestämt oss för att försöka skaffa barn var hon mer intresserad av sex. Det blev väl 3 gånger på 18 månader innan jag officiellt stängde fönstret för fler barn. Jag tror verkligen inte att hon är otrogen, det är snarare som att hon är totalt ointresserad av sex och dessutom inte ser det minsta problem med detta, som om hon glömt bort att det existerar. När vi har haft sex så har hon velat ha mörkt så att jag inte ska kunna se henne (eller hon mig?) eftersom hon ?äcklas av sin egen kropp? (något som för övrigt även hände med min tidigare flickvän efter att hon gått ifrån 55 till 85 kg på tre år).

Att det blir så förbluffar mig eftersom de flesta tycker att jag ser bra ut, och som dessutom är mycket vältränad för min ålder (kropp som en fitnessmodel om jag får säga det själv). Har trots flera långa förhållanden hunnit med att ha sex med ca 35 tjejer, vilket inte är någon astronomisk summa man ändå bra mycket mer än den genomsnittliga killen. Mestadels har jag, får jag anta, fått till det pga mitt utseende. Jag är ganska introvert och har aldrig lyckats ragga upp en tjej som inte redan varit attraherad av mitt utseende. Samtidigt som jag håller mig i form så har hon gått ner sig en del sedan vi träffades (något som för övrigt har hänt med alla tjejer jag varit ihop med). Ibland undrar jag hur det hade varit om situationen varit den omvända, om det varit jag som gått ner mig och hon som hållig sig i form. Hur omöjligt hade det inte då varit om det redan är omöjligt idag.

Lägg därtill att jag inte har några beroenden (knark, nikotin eller spel), dricker mig aldrig full och gör överlag ingenting som jag måste smyga med eller inte kan stå för. Håller alltid mitt ord och står alltid upp för mina nära när de behöver det. Det enda jag kan tänka mig avtänder henne är att jag är väldigt driven och målinriktad med mina fritidsintressen: kampsport (5-10 timmar i veckan) och gymmande (ett par timmar i veckan) och i princip har get upp det sociala livet med vänner utanför dessa aktiviteter för att kunna sattsa helhjärtat på sporten. Det känns dock ändå underligt då jag ändå spenderar en hel del tid med familjen och dessutom gör en hel del i hemmet. Är det så fruktansvärt avtändande att passionerat sattsa på ett intresse vid sidan av familjen att jag trots allt ovan är så oattraktiv att hon inte ens kan ha sex med mig en gång i halvåret?  Jag menar, om situationen varit den omvända, om jag haft ölmage och varit helt avtänd på min fittnessmodel till flickvän, så hade jag ändå offrat mig lite då och då för att hålla förhållandet vid liv och för att jag skulle ha mått dåligt av att konstant neka min partner. Om man ska hårddra det, hur äcklig och ointressant måste jag inte vara när hon inte ens kan göra det, och uppenbart inte heller ser någonting fel i det som nu sker?

• Svar på tråden Varför vill hon aldrig ha sex?
  • Tompa BJJ
    Anonym (E) skrev 2021-08-23 13:21:57 följande:

Det kanske inte är svaret på din fråga, men börja vara lite mer intim allmänt med henne. Kyss henne, massera henne och börja kyss henne på halsen. Var lite mer intim så att "de känslorna" vaknar till liv lite mer. Ibland är man så van vid sin vardag utan sex att man slutar känna en lust eller ett måste till det. 

Jag försöker ibland ta initiativ till det men för det första så gör hon sitt bästa för att se till att möjligheten inte finns känns det som. För det andra så är hon inte villig att fortsätta längre än så, det är uppenbart. Försöker man anspela på sex så agerar hon ofta som om det är någonting fult och omoraliskt, ungefär som en religiös fanatiker ser på sex innan äktenskapet.
    Anonym (Lovisa) skrev 2021-08-23 13:20:06 följande:

En sak jag tänker på är att hon inte känner sig attraktiv längre. Jag tror att det är viktigt för kvinnor att känna sig åtrådda. Att trivas med sin kropp och sig själv som en sexuell varelse. Sexet blir ju inte så kul om man känner att man vill gömma sig i mörkret. Det blir på något sätt stor skillnad mellan er om du tränar mycket och är väldigt attraktiv medans hon har blivit mindre attraktiv både i dina och hennes ögon. Jag tror att problemet ligger djupare än så men tänker att det ändå är en aspekt att fundera på. Hur kan hon komma tillbaka till den kropp hon hade när ni träffades? Behöver hon komma igång med träning och få mer egentid? Hur kan hon bli mer nöjd med sig själv igen?
    Sen tror jag inte alls det är dumt att planera för sex. Hur ska man annars få till det? En snabbis kan väl vara ok ibland men ska man få till mer kvalitetssex behövs planering när man har barn. Det ser inte jag som oromantiskt utan något att se fram emot. 
    Vet inte hur mycket ni pratat om det överhuvudtaget men det känns som ni behöver börja där. Hur ni båda ser på saken.

Får skriva ett tillinlägg eftersom man inte kan ä'ndra ett redan skriver.
    Även om ovan kan vara problemet så är det underligt, för det är i princip alltid jag som tar initiativ till intimitet, och för det mesta jag som säger att hon ä'r sexig och inte tvärt om. Jag påtalar också att jag accepterar henne som hon är och att jag har vant mig vid tanken på att hon inte kommer att förändra sin kropp till vad hon hade.
  • Anonym (E)
    Anonym (Lovisa) skrev 2021-08-23 13:20:06 följande:

En sak jag tänker på är att hon inte känner sig attraktiv längre. Jag tror att det är viktigt för kvinnor att känna sig åtrådda. Att trivas med sin kropp och sig själv som en sexuell varelse. Sexet blir ju inte så kul om man känner att man vill gömma sig i mörkret. Det blir på något sätt stor skillnad mellan er om du tränar mycket och är väldigt attraktiv medans hon har blivit mindre attraktiv både i dina och hennes ögon. Jag tror att problemet ligger djupare än så men tänker att det ändå är en aspekt att fundera på. Hur kan hon komma tillbaka till den kropp hon hade när ni träffades? Behöver hon komma igång med träning och få mer egentid? Hur kan hon bli mer nöjd med sig själv igen?
    Sen tror jag inte alls det är dumt att planera för sex. Hur ska man annars få till det? En snabbis kan väl vara ok ibland men ska man få till mer kvalitetssex behövs planering när man har barn. Det ser inte jag som oromantiskt utan något att se fram emot. 
    Vet inte hur mycket ni pratat om det överhuvudtaget men det känns som ni behöver börja där. Hur ni båda ser på saken.

Håller med om detta! Känns som det kan ligga mycket i det, hon kanske inte tycker om sig själv eller sin kropp längre helt enkelt och jämför sig med ts som är så tränad och "snygg", hon känner sig otillräcklig helt enkelt. Umgås ni något ts? Alltså privat, går på dejter, tränar ihop. får lite egentid med varann? Tror det är väldigt viktigt för att spicea up relationen och intimiteten. Göra lite roliga saker ihop. 
  • Jemp
    Tompa BJJ skrev 2021-08-21 11:09:17 följande:

Jag vill ha input på varför min tjej inte vill ha sex längre. Situationen är följande: Vi är båda 41 år, har varit ihop i 8 år, har en 6-årig son ihop, bor ihop under ordnade goda ekonomiska förhållanden. När det gäller sex så har det varit precis som i alla mina tidigare förhållanden, först är hon intresserad och vi har sex ganska ofta, inte överdrivet mycket men i alla fall en gång i veckan. Sedan försvinner intresset för sex successivt ifrån tjejens sida till att till slut i princip vara noll. Nästan varje gång efter att vi har haft sex, de få gånger det sker, så säger hon ?det var ett tag sen? och ?vi borde göra det oftare?. När jag har försökt få till det så är det dock ointressant. Vi har en del fysisk närhet i förhållandet men snarare ?kärleksfullt mys och gos? än någonting som kan ens antyda sexualitet. Det är dessutom nästan alltid jag som får ta initiativ till detta, hon gör det väl max 1 gång av 20. Jag har även testat med att fråga henne rakt ut ?ska vi gå och ha sex? när vi varit själva och ingenting har varit ivägen (självfallet utan resultat). Vet att det kanske inte är det sexigaste för en kvinna men tänkte att det inte skadar att försöka när det inte går annars. Nu är det som att sex inte ens finns på världskartan, det är som att det nästan är tabu, ungefär som att är syskon, dvs någonting som det ens är otänkbart och skamligt att ens antyda.

Detta får mig att tro att någonting är allvarligt fel i vårt förhållnde men ändå så pratade hon för några år sedan (när sexet redan var dött) om att skaffa ett till barn och ibland än idag om att vi borde gifta oss. Inte ens när vi hade bestämt oss för att försöka skaffa barn var hon mer intresserad av sex. Det blev väl 3 gånger på 18 månader innan jag officiellt stängde fönstret för fler barn. Jag tror verkligen inte att hon är otrogen, det är snarare som att hon är totalt ointresserad av sex och dessutom inte ser det minsta problem med detta, som om hon glömt bort att det existerar. När vi har haft sex så har hon velat ha mörkt så att jag inte ska kunna se henne (eller hon mig?) eftersom hon ?äcklas av sin egen kropp? (något som för övrigt även hände med min tidigare flickvän efter att hon gått ifrån 55 till 85 kg på tre år).

Att det blir så förbluffar mig eftersom de flesta tycker att jag ser bra ut, och som dessutom är mycket vältränad för min ålder (kropp som en fitnessmodel om jag får säga det själv). Har trots flera långa förhållanden hunnit med att ha sex med ca 35 tjejer, vilket inte är någon astronomisk summa man ändå bra mycket mer än den genomsnittliga killen. Mestadels har jag, får jag anta, fått till det pga mitt utseende. Jag är ganska introvert och har aldrig lyckats ragga upp en tjej som inte redan varit attraherad av mitt utseende. Samtidigt som jag håller mig i form så har hon gått ner sig en del sedan vi träffades (något som för övrigt har hänt med alla tjejer jag varit ihop med). Ibland undrar jag hur det hade varit om situationen varit den omvända, om det varit jag som gått ner mig och hon som hållig sig i form. Hur omöjligt hade det inte då varit om det redan är omöjligt idag.

Lägg därtill att jag inte har några beroenden (knark, nikotin eller spel), dricker mig aldrig full och gör överlag ingenting som jag måste smyga med eller inte kan stå för. Håller alltid mitt ord och står alltid upp för mina nära när de behöver det. Det enda jag kan tänka mig avtänder henne är att jag är väldigt driven och målinriktad med mina fritidsintressen: kampsport (5-10 timmar i veckan) och gymmande (ett par timmar i veckan) och i princip har get upp det sociala livet med vänner utanför dessa aktiviteter för att kunna sattsa helhjärtat på sporten. Det känns dock ändå underligt då jag ändå spenderar en hel del tid med familjen och dessutom gör en hel del i hemmet. Är det så fruktansvärt avtändande att passionerat sattsa på ett intresse vid sidan av familjen att jag trots allt ovan är så oattraktiv att hon inte ens kan ha sex med mig en gång i halvåret?  Jag menar, om situationen varit den omvända, om jag haft ölmage och varit helt avtänd på min fittnessmodel till flickvän, så hade jag ändå offrat mig lite då och då för att hålla förhållandet vid liv och för att jag skulle ha mått dåligt av att konstant neka min partner. Om man ska hårddra det, hur äcklig och ointressant måste jag inte vara när hon inte ens kan göra det, och uppenbart inte heller ser någonting fel i det som nu sker?

Tänker på 3 saker:

Har man inte ett aktivt sexliv så minskar lusten, så det kan absolut ligga nåt i att det "glöms bort".

Drygt 10 timmar fritidsintressen per vecka kan inte ge mycket tid hemma? Har hon motsvarande egentid?

Att tycka att hon ska ha sex mot sin vilja, offra sig för din skull, är ju bra avtändande i sig.
  • Jemp

[quote=81329436]. Jag påtalar också att jag accepterar henne som hon är och att jag har vant mig vid tanken på att hon inte kommer att förändra sin kropp till vad hon hade.[/quote]

Sexigt...

• Tecum
    Anonym (En teori) skrev 2021-08-23 00:05:09 följande:
    Hahaha vilken slutledningsförmåga..
    Du tror inte att hon känner sig nöjd med allt det andra då och det kan va det som gör att hon vill ha barn. Tror du att man skaffar ett barn pga att killen är bra i sängen..väx upp..
    Haha, du har missat ungefär allt som skrivits i tråden, det är iofs en prestation i sig

För det första är det du och Kvinna42 som antyder att TS är en dålig älskare, inte jag, och ger det en betydelse. Om du läser mitt inlägg #11 igen skriver jag att det inte är viktigt för TS` kvinna hur han är i sängen då hon gillar hans övriga egenskaper. För det andra är orsaken till att hon inte uppskattar hans sex är att hon inte är intresserad längre. Om hon varit det hade hon agerat för att förbättra läget, eller åtminstone inte velat gifta sig.

Läs också #16 där skribenten förklarar hur det funkar för vissa kvinnor. För det är faktiskt så, hör och häpna, att det inte alltid är mannens fel! 
  • Anonym (Lovisa)
    Tompa BJJ skrev 2021-08-23 13:45:07 följande:
    Det har slagit mig att det kan vara en orsak. Saken är dock den att hon inte gör särskilt mycket för att komma tillbaka till gammal form. Visst hon säger att hon vill det men det är i mina ögon en persons handlingar som talar, inte dennes ord. Den som är tillräckligt intresserad av att något ska hända gör det som ligger i ens egen kontroll för att det ska hända.

Får skriva ett tillinlägg eftersom man inte kan ä'ndra ett redan skriver.
    Även om ovan kan vara problemet så är det underligt, för det är i princip alltid jag som tar initiativ till intimitet, och för det mesta jag som säger att hon ä'r sexig och inte tvärt om. Jag påtalar också att jag accepterar henne som hon är och att jag har vant mig vid tanken på att hon inte kommer att förändra sin kropp till vad hon hade.
    Det känns mycket lättare att ge råd om hur man behåller ett bra sexliv än hur man blåser liv i ett som knappt finns. Jag skulle säker också bli bitter om min man inte visade något intresse för att ha sex med mig men samtidigt tror jag inte att bitterheten leder till något positivt. 
    Om jag håller mig till den lilla aspekten av det hela som gäller träning och hur hon ser på sin kropp så är det inte konstigt att sluta träna när man får barn. Väldigt många kvinnor gör det och när man har slutat är det svårt att komma tillbaka igen. Jag tror det gäller att hitta ett mål med träningen som inte handlar om att bli snygg för det känns för abstrakt och inte tillräckligt motiverande i längden. Du tränar för att du älskar sporten, du tävlar och har ditt sociala liv i BJJ-hallen. Jag själv tränar en liknande sport och mår mycket bättre nu när jag börjat igen än under de 7 år jag höll upp under småbarnsåren. Men har man inte den kopplingen till en sport kan det vara svårt att hitta motivationen till träning om man kommit bort från den. Om du dessutom tränar så mycket och är borta från familjen kanske det känns svårt att åka iväg när du väl är hemma. Jag har svårt att träna min sport mer än 3 timmar i veckan plus två gångers komplementsträning. Men det kan ju se olika ut i olika familjer. Men risken är ju om hon börjar göra saker på egen hand att ni aldrig ses. Det är klart att du inte kan se till så att hon tränar utan det är hennes eget ansvar men att du inte är så hård i dina tankar tror jag underlättar. 
    Att du accepterar och vant dig vid hur hon ser ut känns för mig inte särskilt upphetsande. För mig är det viktigt att känna mig speciell och åtrådd. Kan verka lite självupptaget och ytligt men jag tror att många kvinnor vill ha den känslan. Att min man blir kåt på mig och att han tycker just jag är sexig är en viktig komponent i min egen kåthet. Men detta känns som lite överkurs i den situation ni är i nu. Känns som ni måste börja prata utan att döma huruvida hon vill få igång sexlivet och hur det känns för dig. Men med mycket kärlek, förståelse och att hela tiden försöka tänka sig in i den andras situation. 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Kvinna 42) skrev 2021-08-22 21:23:39 följande:

Att vara dålig älskare kan ju faktiskt vara sant på ett sätt. Men det behöver inte vara katastrofalt bara för det. Det kna ju handla om att man vill ha det på olika sätt, inte riktigt lyssnar på varandra, dålig kommunikation, inkörda rutiner man inte riktigt vet hur man ska förändra etc.. Sexet som sådant kan vara väldigt bra när det väl funkar så det är ju inte han som man det är fel på utan deras gemensamma sexliv.

Samt att uteblivet sex kan vara ett symtom på att andra saker inte riktigt funkar som det ska i förhållandet eller i livspusslet.

Och ändå kan man vilja gifta sig och vara jättekär.

Jag har varit den kvinnan och sa exakt samma ord de gånger vi hade sex..Orsaken till sällan (ett år blev det aldrig) berodde på saker utanför sexet.
  • LadyThunder

En sån period hade jag i livet och om det är som med din fru så handlar det inte om dig eller ditt utseende alls. Jag var obekväm i min kropp, inte nöjd med mina former efter graviditet och orolig att jag inte var skön längre efter förlossning etc. Min man överöste mig med komplimanger, istället för att fokusera på min mage som jag hatade så sa han att han älskade hur fyllig min rumpa blivit, jag var mer timglasformad än innan, större bröst etc etc. kunde inte hålla händerna borta (eller lossades att han inte kunde hålla händerna borta) och jag tror att det var sådana saker som höll vårt sexliv igång ändå. Det kändes som att han tyckte jag var vackrare efter förlossningen än innan!

Hur reagerar hon för komplimanger? Det är viktigare än man kan tro, det man ger andra får man också tillbaka själv. Kan vara värt ett försök?

• Vladdis

Var tydlig med ditt behov & hur du känner. Ni är båda vuxna så hon bör kunna ta det. Ifall hon inte är villig att arbeta på detta - gör det klart för henne att du kommer fylla ditt behov på annat sätt. Jag skulle aldrig acceptera ett sexlöst samliv. Det är inte okej att inte arbeta med sina problem. Var direkt med dina känslor & hör vad hon har att säga.

• Anonym (Nn)
    Tompa BJJ skrev 2021-08-22 21:51:40 följande:

Det var en legitim synpunkt. Den är inte korrekt men det kunde du inte veta baserat på det jag skrivit. Jag kan såklart inte läsa tankar men har aldrig hört någon klaga och med tanke på den gedigna uppsättning tjejer jag haft sex med under mitt liv så känner jag till det mesta.

Att jag skriver att jag inte behöver förspel betyder inte att jag tror att tjejen inte behöver förspel (vilket iofs vissa av mina tidigare kk inte behövt). Jag förstår att hon behöver det eftersom de flesta kvinnor behöver det. Överlag är det dock upp till var och en att säga vad man gillar och vill att den andre gör, speciellt i dessa tider när man kan som kille bli åtalad för våldtäkt för att haft sex med en tjej som var med på det om hon dagen efter ångrar att hon hade sex.

Hej TS, du skriver att dina tidigare kk:s inte behövt förspel. Klart det kan vara olika för alla men om man vet att man ska träffa sin kk så hinner ju kroppen förbereda sig rätt länge på vad det innebär. När jag hade kk så var jag kåt och blöt redan när jag klev in genom hans dörr. Ungefär samma när jag dejtade min nuvarande sambo men det är ju inget som riktigt kan hålla i sig i längden när man bor tillsammans att man ska vara konstant redo, ah du förstår nog min poäng.

Jag har läst din tråd och jag har lite tankar:

Använd ord, tala om att du tycker hon är så fin och sexig, sånt hjälper väldig mycket om man har lite extra kilon eller komplex över nått med sin kropp. De psykiska spärrarna släpper en hel del och man kan koncentrera sig på att ha det trevligt. Ös på med kommentarer och fysisk närhet.

Annars tycker jag du ska ha ett allvarligt samtal med henne och tala om att du verkligen vill ha ett fungerande sexliv med just henne, du saknar det och vill veta vad du kan göra eller vad ni kan göra tillsammans för att jobba mot det. Jag tror faktiskt hon behöver få sig en liten realitycheck på att detta är en viktig sak för dig och liksom även för henne om hon vill leva ihop med dig.

Jag har personligen svårt att se hur du är på kampsporten 15h i veckan men samtidigt har tid nog för ditt barn, kvinna och allt som måste göras hemma? Ta upp med din sambo vad hon tycker om detta, är hon nöjd eller finns det önskningar att saker och ting skulle vara annorlunda?
Svar på tråden Varför vill hon aldrig ha sex?