• Anonym (Fellie)

Abort = avskräck?

Hej.

För flera år sedan så gjorde jag två aborter, 2 år emellan när jag var rätt ung.

Den andra höll jag för mig själv väldigt länge då en i familjen berättade det för någon den inte skulle.

Andra gången var värst, jag var mitt i en annan tragedi, och sen personen som jag blev gravid med hade precis börjat dejta någon annan (väldigt komplicerat).

Jag kände inte att jag kunde berätta för någon och jag var i v11+. Pga omständigheterna valde jag att göra abort men det tog emot väldigt mycket, vilket är varför det också tog längre tid för mig.

Efter några månader berättade jag för mamma då det var relevant pga den andra tragedin.

Berättade sen inte det för någon förens detta året när jag berättade för mina systrar.

Och nu är jag tillsammans med en kille, han frågade mig i början om jag någon gång varit gravid och jag sa nej och ljög, har inga problem med att jag ljög för honom om det då det är min hemlighet.

Jag är 26 år, han är äldre än mig och vill ha barn i framtiden. Efter aborterna fick jag ett avsky mot tanken av barn (vilket jag insåg hade helt och hållet med aborterna att göra) så jag tänkte inte tanken på det igen då det gjorde så fruktansvärt ont i mig.

Men när jag berättade det för mina systrar så kändes det som en vikt som lyfte från mig.

Han har som sagt tagit upp frågan och pratar om det ibland och jag har sagt både att jag är osäker och att jag inte är redo än. Att jag vill jobba med det jag vill först och komma i ordning, samt att jag vill att vi har varit tillsammans längre isf.

Så nu har jag börjat komma till dom tankarna för första gången på länge och velar fram och tillbaka.

Känner ibland att jag vill ha, men tänker också mycket på det ?negativa? alltså kräk, kiss, anföring, brist på sömn, inte vara flexibel, mindre sex, inte vara ensamma/ensam.

Då en släkting inte var förberedd på att skaffa barn så tänkte hon bara på det gulliga, fina bilder och matchande kläder, så hon fick verkligen a slap in the face.

Men jag är tvärtom, jag är FÖR förberedd på det jobbiga och ser det fina och gulliga som ?bonus?.

Vilket är bra på sitt sätt men är så osäker då jag slagit bort alla sånna här tankar så länge.

Kommer självklart ge det mer tid men vill se ifall jag är ensam i att känna det ?föraktet? mot födsel efter att man gjort abort? Förstår att det handlar om att jag egentligen varit arg på mig själv över mina val.

Har aldrig pratat om det så har heller aldrig hört om någon som känt samma.

Snälla, inga dumma kommentarer. Vill bara se ifall jag är ensam om att känna såhär ????

• Svar på tråden Abort = avskräck?
  • Anonym (N)

Obehagligt att du ljuger så där.

Istället av att säga till honom att det har han inte med att göra.

• Anonym (Z)
    Anonym (N) skrev 2021-10-02 12:28:46 följande:

Vadå obehagligt? Skärp till dig, Det var detta du tyckte var viktigt att kommentera.

Jag tycker inte heller att du behöver berätta om du inte vill, och jag tycker det är en konstig fråga att ställa, det har han inte med att göra. Jag förstår dig och att det är mycket tankar nu, det kanske är en idé att gå och prata med någon så att när du bestämmer dig känner dig trygg i ditt beslut.
  • Anonym (Val)

Hur tänkte du i framtiden om du blir gravid igen.Blir det abort igen ?

• Anonym (Fellie)
    Anonym (Val) skrev 2021-10-02 15:39:54 följande:

Hur tänkte du i framtiden om du blir gravid igen.Blir det abort igen ?

Hade det varit nu hade jag inte haft så mycket till val.

Går på medicin som man inte får gå på om man är gravid och det är inte möjligt att jag kan sluta med den just nu.

Men vill inte göra fler aborter i andra fall. Det tog jävligt hårt med dom jag gjorde. Har även spiral nu så det är omöjligt att glömma ta en tablett eller ta dubbelt eller ta fel tid på dygnet vilket är viktigt med vissa p-piller.

Detta är dock inte så relevant. Ville ha svar från dom som också gjort aborter, ifall dom också kände en ?förakt? första tiden efter aborten.
  • Anonym (Fellie)
    Anonym (N) skrev 2021-10-02 12:28:46 följande:

Hade jag svarat så, så hade han fattat att jag gjort det.

Tycker definitivt inte att det är ?obehagligt?.

Ångrar inte att jag ljög för honom för han har inte med det att göra helt enkelt.
  • Um Hamza

Hur länge har ni varit ett par? Självklart får man hålla sina aborter för sig själv, men i ditt fall har det ju påverkat dig mycket och gör det fortfarande. Är du rädd att skuldkänslorna mot de barnen som inte blev kommer bli större om du nu skaffar ett barn som du vill behålla? Jag tror du skulle behövt bearbeta det här mer i samtal med någon professionell. Det är inte försent nu. Och om du ser er som seriösa, behöver du nog öppna upp lite om jobbiga bitar i ditt liv, tex när du tar kontakt med vården säga att du har lite att reda ut när det gäller det här med barn, sen kan du ev berätta lite i taget i din egen takt. Visst man kan se det som att man inte har med varandras liv att göra i en relation, och öppenhet är inget man kan kräva. Men det kan också bli fantastiskt när man vågar sänka garden och vara sårbar. Och behöver man vänta några år in i relationen innan man gör det så är det fine, har man blivit sviken är det såklart svårt att lita på någon. Jag stängde dörrren lite känslomässigt till ett till barn när jag fick missfall, behövde också mer tid innan jag kunde glädja mig åt att vara gravid igen. Kan tänka mig att det kan vara något likande du går igenom. Dörren är stängd för att det beöv smärtsamt, helt enkelt. Men du ska inte vara arg på dig själv. Du gjorde det som behövde göras, det du avgjorde var bäst. Du förtjänar att få bearbeta det här och sedan lägga det bakom dig med lätt hjärta.

• Anonym (Fellie)
    Um Hamza skrev 2021-10-06 18:05:15 följande:

Hur länge har ni varit ett par? Självklart får man hålla sina aborter för sig själv, men i ditt fall har det ju påverkat dig mycket och gör det fortfarande. Är du rädd att skuldkänslorna mot de barnen som inte blev kommer bli större om du nu skaffar ett barn som du vill behålla? Jag tror du skulle behövt bearbeta det här mer i samtal med någon professionell. Det är inte försent nu. Och om du ser er som seriösa, behöver du nog öppna upp lite om jobbiga bitar i ditt liv, tex när du tar kontakt med vården säga att du har lite att reda ut när det gäller det här med barn, sen kan du ev berätta lite i taget i din egen takt. Visst man kan se det som att man inte har med varandras liv att göra i en relation, och öppenhet är inget man kan kräva. Men det kan också bli fantastiskt när man vågar sänka garden och vara sårbar. Och behöver man vänta några år in i relationen innan man gör det så är det fine, har man blivit sviken är det såklart svårt att lita på någon. Jag stängde dörrren lite känslomässigt till ett till barn när jag fick missfall, behövde också mer tid innan jag kunde glädja mig åt att vara gravid igen. Kan tänka mig att det kan vara något likande du går igenom. Dörren är stängd för att det beöv smärtsamt, helt enkelt. Men du ska inte vara arg på dig själv. Du gjorde det som behövde göras, det du avgjorde var bäst. Du förtjänar att få bearbeta det här och sedan lägga det bakom dig med lätt hjärta.

Tack så mycket för ditt svar, uppskattar verkligen det!

Vi har varit ett par i nästan 10 månader men har haft en lite krånglig relation. Det började egentligen med sex men utvecklades med tiden. Har varken dejtat eller varit i en relation på 8 år sedan mitt ex hade inga planer på att någonsin träffa någon ny, så det började väldigt komplicerat för mig. Det är senare tiden det blivit mer seriöst men blev svårare när sånna här frågor kom upp.

Med mitt ex var jag öppen med om allt, men känner verkligen att det är rätt beslut att inte vara det igen. Och så mycket mer har hänt sedan dess. Förstår helt hur du menar men vissa delar av mitt liv vill jag inte dela med mig.

Jag vet ärligt inte riktigt vad jag tror att jag kommer känna om det, har känt en sådan extrem skam och ilska under dom här åren på mig själv och allt annat.

Och stängde tillslut helt av, alla känslor, under många år.

Jag försöker släppa ilskan jag hållit mot mig själv men jag tror att jag kommer vara livrädd. Och Att jag inte känner mig vuxen nog för att jag inte är vart jag borde vara i livet. Samt att jag stängde alla dörrar för detta innan när det var för jobbigt. Hade inte ens en tanke på att fundera på det efter vad jag gjorde.

Har kontakt med psykiatrin och har stått i kö i flera år, väntar fortfarande på en psykolog.

När jag pratade med en innan så kunde jag inte prata om detta, kunde inte forma orden i min mun. Det är samma med andra grejer som varit väldigt tuffa, jag kan inte ens säga orden. Men när jag väl får en tid med en psykolog så ska jag ta upp detta.

Med tanke på att jag inte velat träffa någon, att jag inte trodde att jag skulle kunna få känslor för någon igen och den ilskan över att jag gjorde abort. Så har jag inte kunnat tänka längre då jag inte lät mig själv tänka på detta för att det gjorde så ont.

Jag tror att mycket bottnar i det, att efter aborterna har jag inte låtit mig själv tänka att det skulle vara en möjlighet. Och därför är jag så förvirrad och rädd nu. Detta är något som är nytt för mig (att tänka tanken) och då väldigt svårt när jag är i en relation där han vill det i framtiden.

Det är dessutom så mycket i mitt liv som måste funka, tex jobb, innan jag ens funderar på det.

Och jag har som sagt inte låtit mig tänka på det innan, så detta är helt nytt.

Och när jag försöker tänka på det så dyker 1000 tankar upp. Ifall jag hade varit en dålig mamma, hur mitt psyke hade klarat sömnbristen, tänk så hade jag ångrat mig? (Detta är dock såklart extremt osannolikt) men sen tänker jag, tänk så är det detta jag saknar? En del jag inte visste att jag saknade förens jag har den?

Tänk så tar livet ?slut? dom 18 åren för att man inte kan göra vad man vill längre, alltså att man inte kan göra något spontant. Man kan inte vara ung och dum längre. Tänk så förlorar man sig själv och fokuserar för mycket (menar på ett ohälsosamt extremt sätt) på barnet/barnen.

Men, tänk så börjar ens liv när man får barn.

Jag har väldiga problem med att inte veta saker, tycker om att vara förberedd haha.

Jag beklagar verkligen att du fick ett missfall, fruktansvärt att du fick genomlida det.

Och väldigt starkt av dig att prata med någon som gjort abort när du har varit med om den fruktansvärda förlusten.

Hur gick det med din graviditet?

Får jag fråga ifall dina graviditeter vet planerade? Den senaste och den när du fick missfall? Hoppas att du inte tar illa upp över frågan, menar inget illa.

Och hur gammal är du om jag får fråga?

Och förlåt för mitt långa svar
  • Anonym (Lögnhals)
    Anonym (Fellie) skrev 2021-10-06 17:49:02 följande:
    Hade jag svarat så, så hade han fattat att jag gjort det.

Tycker definitivt inte att det är ?obehagligt?.

Ångrar inte att jag ljög för honom för han har inte med det att göra helt enkelt.
    Så alt man anser att ens partner inte har med att göra är ok att ljuga om?

Vad mer anser du inte att din partner har med att göra, vad vill du veta om din partner? Har han suttit i fängelse... angår dig inte då brottet är sonat. Han kan ljuga och säga nej, även om det är en lögn.
    Har du varit gift tidigare? Nääää, absoluuuuuuuuut inte...fast jo, men det angår dig inte.

Jag tycker han ska bryta med dig, för dig kan man inte lita på.
  • Um Hamza
    Anonym (Fellie) skrev 2021-10-11 02:54:49 följande:

Tack så mycket för ditt svar, uppskattar verkligen det!

Vi har varit ett par i nästan 10 månader men har haft en lite krånglig relation. Det började egentligen med sex men utvecklades med tiden. Har varken dejtat eller varit i en relation på 8 år sedan mitt ex hade inga planer på att någonsin träffa någon ny, så det började väldigt komplicerat för mig. Det är senare tiden det blivit mer seriöst men blev svårare när sånna här frågor kom upp.

Med mitt ex var jag öppen med om allt, men känner verkligen att det är rätt beslut att inte vara det igen. Och så mycket mer har hänt sedan dess. Förstår helt hur du menar men vissa delar av mitt liv vill jag inte dela med mig.

Jag vet ärligt inte riktigt vad jag tror att jag kommer känna om det, har känt en sådan extrem skam och ilska under dom här åren på mig själv och allt annat.

Och stängde tillslut helt av, alla känslor, under många år.

Jag försöker släppa ilskan jag hållit mot mig själv men jag tror att jag kommer vara livrädd. Och Att jag inte känner mig vuxen nog för att jag inte är vart jag borde vara i livet. Samt att jag stängde alla dörrar för detta innan när det var för jobbigt. Hade inte ens en tanke på att fundera på det efter vad jag gjorde.

Har kontakt med psykiatrin och har stått i kö i flera år, väntar fortfarande på en psykolog.

När jag pratade med en innan så kunde jag inte prata om detta, kunde inte forma orden i min mun. Det är samma med andra grejer som varit väldigt tuffa, jag kan inte ens säga orden. Men när jag väl får en tid med en psykolog så ska jag ta upp detta.

Med tanke på att jag inte velat träffa någon, att jag inte trodde att jag skulle kunna få känslor för någon igen och den ilskan över att jag gjorde abort. Så har jag inte kunnat tänka längre då jag inte lät mig själv tänka på detta för att det gjorde så ont.

Jag tror att mycket bottnar i det, att efter aborterna har jag inte låtit mig själv tänka att det skulle vara en möjlighet. Och därför är jag så förvirrad och rädd nu. Detta är något som är nytt för mig (att tänka tanken) och då väldigt svårt när jag är i en relation där han vill det i framtiden.

Det är dessutom så mycket i mitt liv som måste funka, tex jobb, innan jag ens funderar på det.

Och jag har som sagt inte låtit mig tänka på det innan, så detta är helt nytt.

Och när jag försöker tänka på det så dyker 1000 tankar upp. Ifall jag hade varit en dålig mamma, hur mitt psyke hade klarat sömnbristen, tänk så hade jag ångrat mig? (Detta är dock såklart extremt osannolikt) men sen tänker jag, tänk så är det detta jag saknar? En del jag inte visste att jag saknade förens jag har den?

Tänk så tar livet ?slut? dom 18 åren för att man inte kan göra vad man vill längre, alltså att man inte kan göra något spontant. Man kan inte vara ung och dum längre. Tänk så förlorar man sig själv och fokuserar för mycket (menar på ett ohälsosamt extremt sätt) på barnet/barnen.

Men, tänk så börjar ens liv när man får barn.

Jag har väldiga problem med att inte veta saker, tycker om att vara förberedd haha.

Jag beklagar verkligen att du fick ett missfall, fruktansvärt att du fick genomlida det.

Och väldigt starkt av dig att prata med någon som gjort abort när du har varit med om den fruktansvärda förlusten.

Hur gick det med din graviditet?

Får jag fråga ifall dina graviditeter vet planerade? Den senaste och den när du fick missfall? Hoppas att du inte tar illa upp över frågan, menar inget illa.

Och hur gammal är du om jag får fråga?

Och förlåt för mitt långa svar

Jag har tre barn och väntar 4e, är 38. Nu är jag i v 12, men i somras fick jag ett missfall. Den 1 graviditeten var helt oplanerad, och det var nog lika bra. Kan tänka mig att steget att skaffa ett barn känns stort annars, att man grubblar för mycket på när det är rätt läge osv. Vad innebär ung och dum för dig? Jag har aldrig varit nån krogdrottning, men vet andra som gått ut och festat mycket även efter barn. Andra saker har jag gjort med barnen, flyttat till hus, rest mycket, pluggat på högskola osv. Har aldrig känt att det är något som står i vägen att ha barn. Om man tänker att man ska ta hand om någon i 18 år så låter det jättestort, men dag för dag är det inte så.

Det låter som du haft det oerhört tufft i livet, och inte riktigt bearbetat det. Otroligt att man måste vänta så länge på hjälp! Din kille pratar om barn i framtiden, så du kan nog säga att du inte riktigt vet var du står, utan att vara oärlig. Jag tolkar det som att du faktiskt skulle vilja om det inte varit för allt jobbigt du gått igenom. Efter ett eller två år till kanske du är ännu mer säker på er kärlek och då kanske det känns helt rätt. Så om du kan, försök att inte grubbla över detta utan ta det mer som det kommer. Sen kommer du känna hur du vill göra. När jag blev gravid första gågnen hade jag inte fast jobb, det löste sig ändå. Man behöver inte ha alla vuxenpoäng på plats, du kommer bli en fantastisk mamma ändå. Jag hoppas du får en bra psykolog som kan hjälpa dig att berätta på ditt sätt. Du måste sluta vara arg på dig själv.
  • Anonym (Fellie)
    Anonym (Lögnhals) skrev 2021-10-11 05:04:23 följande:

Så alt man anser att ens partner inte har med att göra är ok att ljuga om?

Vad mer anser du inte att din partner har med att göra, vad vill du veta om din partner? Har han suttit i fängelse... angår dig inte då brottet är sonat. Han kan ljuga och säga nej, även om det är en lögn.

Har du varit gift tidigare? Nääää, absoluuuuuuuuut inte...fast jo, men det angår dig inte.

Jag tycker han ska bryta med dig, för dig kan man inte lita på.

Jag vill veta vad som är relevant och vad han är redo att berätta för mig om. Jag vet att han har hemligheter precis som jag. Och detta är definitivt inte min enda hemlighet men det är upp till mig (precis som han) när/om jag vill berätta om det. Jag vet att det finns saker han inte är redo att prata med mig om och jag pushar inte honom för det utan han tar det när han är redo.

Att göra en abort minskar inte chansen att bli gravid, alltså är det inte relevant information för honom enligt mig. Är det något jag inte hade brytt mig om som jag inte mått dåligt över så hade jag berättat det för honom utan problem. Precis som andra grejer som jag inte tagit hårt på, det berättar jag lätt för honom.

Hade jag eller han suttit i fängelse tidigare så hade det varit relevant pga registret, och det är en skillnad på att göra ett grovt brott jämfört med en abort.

Det handlar dock inte om tillit, jag är 1000% lojal mot honom, men mina hemligheter är mina hemligheter som jag väljer att hålla för mig själv.
  • Anonym (Fellie)
    Um Hamza skrev 2021-10-12 16:03:39 följande:

Jag har tre barn och väntar 4e, är 38. Nu är jag i v 12, men i somras fick jag ett missfall. Den 1 graviditeten var helt oplanerad, och det var nog lika bra. Kan tänka mig att steget att skaffa ett barn känns stort annars, att man grubblar för mycket på när det är rätt läge osv. Vad innebär ung och dum för dig? Jag har aldrig varit nån krogdrottning, men vet andra som gått ut och festat mycket även efter barn. Andra saker har jag gjort med barnen, flyttat till hus, rest mycket, pluggat på högskola osv. Har aldrig känt att det är något som står i vägen att ha barn. Om man tänker att man ska ta hand om någon i 18 år så låter det jättestort, men dag för dag är det inte så.

Det låter som du haft det oerhört tufft i livet, och inte riktigt bearbetat det. Otroligt att man måste vänta så länge på hjälp! Din kille pratar om barn i framtiden, så du kan nog säga att du inte riktigt vet var du står, utan att vara oärlig. Jag tolkar det som att du faktiskt skulle vilja om det inte varit för allt jobbigt du gått igenom. Efter ett eller två år till kanske du är ännu mer säker på er kärlek och då kanske det känns helt rätt. Så om du kan, försök att inte grubbla över detta utan ta det mer som det kommer. Sen kommer du känna hur du vill göra. När jag blev gravid första gågnen hade jag inte fast jobb, det löste sig ändå. Man behöver inte ha alla vuxenpoäng på plats, du kommer bli en fantastisk mamma ändå. Jag hoppas du får en bra psykolog som kan hjälpa dig att berätta på ditt sätt. Du måste sluta vara arg på dig själv.

Grattis till fjärde barnet! Hoppas att du mår bra under denna graviditeten och att allt går bra för er!

Jag tänker typ att vara spontan, göra misstag som inte passar för en vuxen. Tex att bryta sig in på ett utebad på natten, väldigt dåligt exempel haha. Men sånt kan man inte göra längre.

Har aldrig tänkt på det så, ser det bara som hårt ?18 år?. Kan ju iofs vara lättare om man tar det lite som det kommer. Får jag fråga ifall ditt första barn var planerat och vilken ålder du var i när du fick barnet?

Hur var det för dig med allt det ?otrevliga?, alltså blöjor, kräk, bajs och kiss och sömnbrist?

Jag ser tyvärr väldigt mycket på det negativa, vill alltid känna mig förberedd och ser det positiva som bonus. Är mer en ?hoppas på det bästa, förvänta dig det värsta? typ av person.

Ja, sa till honom att jag inte vet men med tanke på att han är del äldre än mig så är detta något han känner att han behöver veta nu. Att det kommer hända någon gång. Så har inte riktigt möjligheten att ta det som det kommer och lägga det på hyllan. Han har jobbat så hårt i så många år och sen ?sa det poff och jag var äldre? som han säger.

Det är väldigt svårt att vara tydlig när man vill vara anonym för att inte ge för mycket ?hintar? om vem man är så kan tyvärr bara säga att jag behöver ha ett jobb innan något sånt händer.

Tack så mycket! Kan definitivt märka att du är en väldigt bra mamma, du har en sådan trygghet i hur du skriver och är väldigt förstående! Uppskattar verkligen vad du skriver och att du svarar!
Svar på tråden Abort = avskräck?