• Belzinas

Jag har inga vänner!

Heja livet

Hej!

Jag har länge tänkt på hur otroligt svårt det är att skaffa nya vänner i vuxen ålder, och framförallt när en från början inte har några alls. Precis så är det för mig. Visst har jag 2-3 personer jag kan höra av mig till och som kanske hör av sig till mig om ingen annan har tid, men jag skulle så himla gärna vilja känna hur det är att ha någon eller några riktigt nära. När jag ser på sociala medier att folk jag följer är ute och äter middagar, går på fester eller firar födelsedagar med härliga kompisgäng så blir jag så himla ledsen och illa till mods. Ingen skulle någonsin komma på tanken att bjuda med mig i ett sånt sammanhang. Jag är liksom ingen som någon tänker på att bjuda, är liksom inte det självklara valet hos någon. Det skulle kännas så fint att få vara någons förstahandsval, någon som andra människor tänker på och faktiskt vill ha med i den sortens sammanhang.

Jag älskar verkligen att hitta på saker med min sambo och min son, men det känns lite sorgligt att dom är de enda jag umgås med och ibland kan jag verkligen sakna att ha några vänner. Eller det hade räckt med EN för att vara helt ärlig. Det blir såklart lite extra påtagligt de dagar sambon hittar på saker med sitt kompisgäng och jag är ensam med sonen. Missförstå mig inte nu för jag älskar både egentid med honom och familjetid överhuvudtaget, men jag känner mig ändå så otroligt ensam i detta.

Går det ens att träffa nya vänner i min situation? Har ni några tips på hur jag kan tänka eller gå till väga? Vet att det finns appar som typ gofrendly som säkert funkar, men det känns lite olustigt för mig att träffa vänner på det sättet. Föredrar det ?naturliga? sättet eller vad man ska säga. Snälla säg inte bara ?gå med i en förening?, har hört det så många gånger nu.

Stor kram till er alla??

• Svar på tråden Jag har inga vänner!
  • Samma21

Jag förstår hur du känner dig. Jag har ett kompisgäng som jag umgås med regelbundet. Men innan jag lärde känna dem på högskolan så hade jag inga kompisar över huvud taget.

Det kändes jätte jobbigt och för mig var det kopplat till att jag inte hade några vänner i grundskolan och de jag hade från gymnasiet bröt kontakten med mig i vuxen ålder. Jag kände ofta att det var fel på mig eller att jag inte var tillräckligt intressant.

Jag har inga tips för jag har själv svårt att ta kontakt med folk och när jag väl försöker få kompisar på jobbet så är jag så klumpig och klänning att det inte utvecklas till någon vänskap.

• Belzinas
    Samma21 skrev 2021-11-04 22:22:21 följande:

Jag förstår hur du känner dig. Jag har ett kompisgäng som jag umgås med regelbundet. Men innan jag lärde känna dem på högskolan så hade jag inga kompisar över huvud taget.

Det kändes jätte jobbigt och för mig var det kopplat till att jag inte hade några vänner i grundskolan och de jag hade från gymnasiet bröt kontakten med mig i vuxen ålder. Jag kände ofta att det var fel på mig eller att jag inte var tillräckligt intressant.

Jag har inga tips för jag har själv svårt att ta kontakt med folk och när jag väl försöker få kompisar på jobbet så är jag så klumpig och klänning att det inte utvecklas till någon vänskap.

Exakt så känner jag! Skönt med någon som fattar.
  • Dr Nail

Bli skönare, bli intressantare. Då kommer även vänner automatiskt.

• Samma21

Att man inte har vänner handlar inte om att man behöver bli skönare eller intressantare.

Något jag har lärt mig av tiden jag var utan vänner var att andra människor var inte intressantare än mig, de var precis lika tråkiga som jag Men de bjöd på sig själva på ett helt annat sätt än vad jag vågade göra.

Alla vänner som jag umgås med idag har andra vänner som är deras bästa vänner. Jag tänker fortfarande att jag är en personen som folk inte kommer ihåg eller lägger märke till. Men det stämmer inte riktigt längre.

En annan sak som jag har tänkt på och som jag har blivit bättre på med åren är att våga vara ha mina egna åsikter. Jag har alltid varit så besatt av att hålla med alla andra så att de ska tycka om mig. Nu litar folk mer på mig eftersom jag vågar säga vad jag tycker och jag har märkt att andra även söker mer kontakt med mig nu.

• LizFliz

Hej!

Jag är i samma situation.

Efter ett par flyttar har jag inga vänner alls.

Där jag bor nu är det jättesvårt att få vänner. Man är vän med de man växte upp med, typ.

Det är larvig, men jag längtar efter att få iallafall en vän.

Svar på tråden Jag har inga vänner!