• Anonym (Sjuk men inte missbrukare)

Upprörd, drogtester inom psykiatrin

Jag är patient hos en öppen psykiatrisk mottagning, jag tar inga narkotikaklassade mediciner. Jag fick hem ett brev om att de ville ta ett övervakat urinprov vägrade jag skulle jag avskrivas från mottagningen. Jag ringde upp och fick prata med en random behandlare (alltså inte min läkare eller psykolog) Han var sjukt otrevlig och sa mer eller mindre att nästan alla inom psykiatrin tog droger. 

Är det fler som varit med om det här? Jag mår fortfarande dåligt av det fast det löste sig för mig och jag fick rätt när jag anmälde dem. Ingen skulle misstänkliggöra någon som är fysiskt sjuk på det här sättet men inom psykiatrin är det tydligen helt okej. Hur ofta hör man inte om de med svår smärta som är missbrukare?! Väldigt ofta men där behövs inga drogtester. 

Om någon annan råkar ut för det här råder jag er att kontakta patientnämnden. Det är olagligt att slentrianmässigt testa för droger. Jag fick rätt och min mottagning fick backa. De hade fått fler anmälningar på sig så förhoppningsvis händer det inte igen. 

• Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin
  • SweeneyToad

Glömde tillägga: En händelse gällande mina mediciner som stör mig: Jag skulle få min medicin, och då sa dem att jag inte fick lämna min lägenhet innan jag fick min medicin. Jag fick inte ens gå till mitt jobb...

SweeneyToad skrev 2021-11-12 00:37:59 följande:

Tack för er respons. Jag ska visa personalen era svar imorgon, och återkommer vad dem säger. 

Samt jag har e-mailat en advokat om detta, och får se vad hon säger. 

SweeneyToad skrev 2021-11-12 00:45:42 följande:

Glömde tillägga: En händelse gällande mina mediciner som stör mig: Jag skulle få min medicin, och då sa dem att jag inte fick lämna min lägenhet innan jag fick min medicin. Jag fick inte ens gå till mitt jobb...

Varför ska du visa dem vad några på ett anonymt forum sagt till dig? Det är inte bevis för någonting.

Kan du få advokathjälp är det såklart bra men har du verkligen råd med det? En advokat kostar absolut minst 1000 kronor/timme. Jag tycker du ska satsa på att flytta. Står du i bostadskö? Behöver du flytta till ett annat boende så ansök om det. Jag tycker också du ska kontakta IVO.

Att de hotar är för jävligt. Värt att tänka på är att de inte får hålla fast dig, du kan bara gå därifrån oavsett vad de säger.
  • Drottningen1970

Så får de inte göra såklart. Du är fri att gå hur du vill.

Men varför vill du inte ta medicinen som din läkare tycker du behöver? Har du slutat ta din medicin tidigare? Hur blev det då?
  • mammabitch

Ingen utanför psykiatrin, med stöd av LPT, har rätt att hindra dig från att gå dit du vill om du inte tar läkemedel så i så fall gör de fel och en anmälan skulle leda till konsekvens för ansvariga.

Sen är det en annan fråga varför de vill att du ska ta läkemedel och om du utan läkemedel blir så sjuk att du inte fungerar på boendet så kan du i slutänden tvingas flytta - är själv inkopplad i ett sådant ärende just nu.
  • SweeneyToad
    Drottningen1970 skrev 2021-11-12 10:24:08 följande:
    Så får de inte göra såklart. Du är fri att gå hur du vill.

Men varför vill du inte ta medicinen som din läkare tycker du behöver? Har du slutat ta din medicin tidigare? Hur blev det då?
    Jag har aldrig slutat ta min medicin.

Anledningen till att jag inte vill ha min medicin, är för att när man tar läkemedel så är det för att bota något, man har någon sjukdom, det är för ett visst syfte, och jag har aldrig haft någon depression, aldrig någon OCD, aldrig socialfobi, aldrig ångest eller någon annan sjukdom. Så varför tar jag då (anti-depressiva) mediciner? 
    SweeneyToad skrev 2021-11-13 16:39:07 följande:

Anledningen till att jag inte vill ha min medicin, är för att när man tar läkemedel så är det för att bota något, man har någon sjukdom, det är för ett visst syfte, och jag har aldrig haft någon depression, aldrig någon OCD, aldrig socialfobi, aldrig ångest eller någon annan sjukdom. Så varför tar jag då (anti-depressiva) mediciner? 

Varför har du varit under LTP och bor på LSS boende om du är fullt frisk?
  • SweeneyToad
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-13 16:46:15 följande:
    Varför har du varit under LTP och bor på LSS boende om du är fullt frisk?
    För att jag gjorde ett självmordsförsök. 

Anledningen till självmordet var för att jag kände mig som en mupp, då jag har Aspergers syndrom.
    Anledningen var aldrig depression.
    SweeneyToad skrev 2021-11-13 17:43:17 följande:

För att jag gjorde ett självmordsförsök. 

Anledningen till självmordet var för att jag kände mig som en mupp, då jag har Aspergers syndrom.

Anledningen var aldrig depression.

Jag hoppas du mår bättre nu!

Det är en depression eller liknande. Många med AST har depressioner också men det är en egen diagnos Asperger ensamt ger inte självmordstankar.
  • Anonym (Gg)
    SweeneyToad skrev 2021-11-13 16:39:07 följande:

Hur mår du av medicinerna då?
  • SweeneyToad
    mammabitch skrev 2021-11-12 13:30:59 följande:
    Ingen utanför psykiatrin, med stöd av LPT, har rätt att hindra dig från att gå dit du vill om du inte tar läkemedel så i så fall gör de fel och en anmälan skulle leda till konsekvens för ansvariga.

Sen är det en annan fråga varför de vill att du ska ta läkemedel och om du utan läkemedel blir så sjuk att du inte fungerar på boendet så kan du i slutänden tvingas flytta - är själv inkopplad i ett sådant ärende just nu.
    Vad menar du med så sjuk att man inte fungerar på boendet? Hur är man då, när man är så sjuk? Samt en som bor på boendet är så sjuk/CP att han/hon inte kan göra något själv, inte ens gå på toa själv, inte kan alfabetet osv.
    Och jag skulle inte bli sjuk utan mediciner. Jag har inte tagit mediciner hela livet. Det är bara när jag har haft LPT/ÖPT, och när jag efter LPT/ÖPT tvingas av personalen att ta mediciner. Utan mediciner mådde jag bra. 

Och om jag skulle tvingas flytta skulle jag bli överlycklig! Jag hatar att bo på ett muppboende. Jag står i många olika bostadsköer, och hoppas att kunna flytta snart. 
  • SweeneyToad
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-13 17:50:24 följande:
    Jag hoppas du mår bättre nu!

Det är en depression eller liknande. Många med AST har depressioner också men det är en egen diagnos Asperger ensamt ger inte självmordstankar.
    Nej, det är inte en depression.

Jag känner mig själv bättre, än vad du känner mig. 
  • SweeneyToad
    Anonym (Gg) skrev 2021-11-13 18:00:15 följande:
    Hur mår du av medicinerna då?
    Jag blir förbannad av att jag tvingas ta dem. Men jag mår som folk mest.
    Det skulle jag också göra utan mediciner, för jag har inte tagit mediciner hela livet 
  • mammabitch
    SweeneyToad skrev 2021-11-17 16:31:23 följande:
    Vad menar du med så sjuk att man inte fungerar på boendet? Hur är man då, när man är så sjuk? Samt en som bor på boendet är så sjuk/CP att han/hon inte kan göra något själv, inte ens gå på toa själv, inte kan alfabetet osv.
    Och jag skulle inte bli sjuk utan mediciner. Jag har inte tagit mediciner hela livet. Det är bara när jag har haft LPT/ÖPT, och när jag efter LPT/ÖPT tvingas av personalen att ta mediciner. Utan mediciner mådde jag bra. 

Och om jag skulle tvingas flytta skulle jag bli överlycklig! Jag hatar att bo på ett muppboende. Jag står i många olika bostadsköer, och hoppas att kunna flytta snart. 
    Jag vet ju inte vad anledningen att man absolut vill att du tar läkemedel är, ett isolerat självmordsförsök brukar(i alla fall enligt min erfarenhet) inte föranleda ÖPT...
    I fallet jag syftar på blir en person mycket aggressiv mot sin omgivning utan läkemedel och kommer därför att tvingas flytta, gissar att det kanske inte gäller dig.
    SweeneyToad skrev 2021-11-17 16:31:58 följande:
    Nej, det är inte en depression.

Jag känner mig själv bättre, än vad du känner mig. 

Det har inget med att känna sig själv att göra. Asperger ger inte självmordstankar du kan titta själv i diagnoskriterierna om du inte tror mig. 

SweeneyToad skrev 2021-11-17 16:34:41 följande:
    Jag blir förbannad av att jag tvingas ta dem. Men jag mår som folk mest.
    Det skulle jag också göra utan mediciner, för jag har inte tagit mediciner hela livet 

Det säger inte så mycket. En person med diabetes har inte tagit insulin hela livet heller utan mådde bra innan han/hon blev sjuk. 

Sen är det fortfarande fel att du blivit tvingad om du inte har LPT/ÖPT och personalen ska såklart inte hota dig. Vill du söta ut medicinen tycker jag du ska göra det. Det bästa är att prata med läkaren först och får du inte stöd därifrån läs på nätet om hur man lättast slutar. Som vi sagt innan i tråden får personalen inte hålla fast dig. 

Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin