• Anonym (Sjuk men inte missbrukare)

Upprörd, drogtester inom psykiatrin

Jag är patient hos en öppen psykiatrisk mottagning, jag tar inga narkotikaklassade mediciner. Jag fick hem ett brev om att de ville ta ett övervakat urinprov vägrade jag skulle jag avskrivas från mottagningen. Jag ringde upp och fick prata med en random behandlare (alltså inte min läkare eller psykolog) Han var sjukt otrevlig och sa mer eller mindre att nästan alla inom psykiatrin tog droger. 

Är det fler som varit med om det här? Jag mår fortfarande dåligt av det fast det löste sig för mig och jag fick rätt när jag anmälde dem. Ingen skulle misstänkliggöra någon som är fysiskt sjuk på det här sättet men inom psykiatrin är det tydligen helt okej. Hur ofta hör man inte om de med svår smärta som är missbrukare?! Väldigt ofta men där behövs inga drogtester. 

Om någon annan råkar ut för det här råder jag er att kontakta patientnämnden. Det är olagligt att slentrianmässigt testa för droger. Jag fick rätt och min mottagning fick backa. De hade fått fler anmälningar på sig så förhoppningsvis händer det inte igen. 

• Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin
  • Anonym (Lina)
    Anonym (NPF) skrev 2021-11-08 12:05:48 följande:

Det ÄR så i psykiatrin. Det är vanligt. Och inte bara att de drogtestar, utan det händer att man inte får stänga dörren när man tar urinprov för att de vill se att man inte byter ut till någon annans urin. Tyvärr, det händer att folk gör så. Hur ska de veta? Ska de bara testa dem mest sannolika? Även bland dem finns det folk som inte har gjort något fel. 

De flesta kliniker har nog att någon står med inne eller har någon form av möjlighet till övervakning genom lucka istället.

Självklart ska de inte drogtesta alla på slump, dyrt och inte effektivt heller. Jag lämnade urinprov inför NPF-utredning och bara det är riktigt konstigt men bara för att man går hos psykiatrin ska det inte testas utan en ordentlig grund.

• Anonym (jobbader)
    Drottningen1970 skrev 2021-11-08 12:18:10 följande:
    Det är så på många håll men FÅR faktiskt inte vara så. Människor har inte tillräcklig koll på sina rättigheter och vården är dåliga på att upplysa.

Ja det är faktiskt så att det ska finnas en konkret misstanke för att man ska kunna villkora fortsatt vård och medicinering med UP.
    Man gör sånna tester ofta .En del patienter ljuger en del är missbrukare . Därför kan testar man bara för att kunna vara helt säker

Och nej man måste inte lämmna finns inget som tvingar en,MEN då kan man inte räkna med deras hjälp häller
  • Anonym (jobbader)
    Anonym (Lina) skrev 2021-11-08 13:05:48 följande:

De flesta kliniker har nog att någon står med inne eller har någon form av möjlighet till övervakning genom lucka istället.

Självklart ska de inte drogtesta alla på slump, dyrt och inte effektivt heller. Jag lämnade urinprov inför NPF-utredning och bara det är riktigt konstigt men bara för att man går hos psykiatrin ska det inte testas utan en ordentlig grund.

Stämmer inte. Dom tester man gör är vanliga stickor dom kostar ca 2-5 kr styck .Det är dyrt om man måste göra ett labbtest men inte vanligt urinprov 
  • Anonym (jobbader)

TS att du motsätter dig så starkt kan uppfattas som misstänktsamt må jag säga. Om du inte har nåt att dölja varför blir du så upprörd?

Anonym (Gjort) skrev 2021-11-07 22:10:36 följande:

Jag sökte hjälp på vårdcentralen för lättare sömnproblem som jag inte ville behandla med medicin. Tyvärr hade vårdcentralens egna psykologer sådan kö, att läkaren remitterade mig till annan klinik. Döm om min förvåning när jag fick hem ett brev om att de skulle utföra övervakat drogtest om jag ville ha hjälp.

Jag gick med på det. Det kändes otrevligt och framförallt väldigt onödigt, men jag trodde att det var så det gick till. Sköterskan som var med var fruktansvärt otrevligt och fnös när jag upplyste om jag fann det otrevligt. Jag bad sen om att inte behöva vägas och hon skrev en väldigt aggressiv journalanteckning om det, om att jag VÄGRAT, när jag helt enkelt undrade om det gick att hoppa över den biten.

I slutändan visade det sig att jag blivit felremitterad och fick sen tid på annan mottagning där jag fick väldigt bra KBT-övningar, ett gott bemötande och inga krav på att kissa i burk.

Vad hemskt Jag lider med dig. Man har noll förtroende efter en sån sak. 
  • Anonym (NPF)
    Det är så på många håll men FÅR faktiskt inte vara så. Människor har inte tillräcklig koll på sina rättigheter och vården är dåliga på att upplysa.

Ja det är faktiskt så att det ska finnas en konkret misstanke för att man ska kunna villkora fortsatt vård och medicinering med UP.
    Jag vet inte vad du menar med UP, men för att få centralstimulerande medicin för ADHD så brukar de vilja göra det. Medicinerna är ju intressanta för missbrukare, så jag kan ju förstå det. 
  • Anonym (NPF)

Jag vet inte vad du menar med UP, men för att få centralstimulerande medicin för ADHD så brukar de vilja göra det. Medicinerna är ju intressanta för missbrukare, så jag kan ju förstå det. 
  • Anonym (Bekant)
    Anonym (.........) skrev 2021-11-08 12:54:34 följande:

Det är väl ändå en helt annan sak än att testa alla oavsett. 

Ja, det låter tidskrävande och som slöseri med resurser.
  • Anonym (Gjort)
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 14:17:47 följande:

TS att du motsätter dig så starkt kan uppfattas som misstänktsamt må jag säga. Om du inte har nåt att dölja varför blir du så upprörd?

Jag är inte TS, men kan svara för mig själv. Jag är en helt vanlig småbarnsmamma som, på grund av stress, fick lite svårt att sova. Jag försökte ta tag i det under flera år, men fick till slut ge vika och söka hjälp. Jag ville absolut inte ha mediciner, utan ville ha hjälp av en psykolog för att hitta verktygen för att kunna sova ordentligt. 

I mitt fall slutade det med en felaktig remiss till öppenpsykiatrin på grund av långa köer på vc. Väl där krävdes jag på urinprov av en oerhört otrevlig sköterska. Jag kände mig misstänkliggjord och hela förfarande var kränkande. Jag har inget att dölja, Alvedon är det starkaste jag tar i tablettväg, men jag fann det djupt olustigt att misstänkliggöras på det sättet. Jag är dessutom en privat person som inte uppskattar att kissa tillsammans med någon i rummet. 
    Fatimasherabi skrev 2021-11-08 11:34:12 följande:

Har du något att dölja? De drogtester alla i vissa städer, detta kommer efterhand bli standard på alla kliniker

Varför tror du att jag har något att dölja? 
    Anonym (NPF) skrev 2021-11-08 12:05:48 följande:

Det ÄR så i psykiatrin. Det är vanligt. Och inte bara att de drogtestar, utan det händer att man inte får stänga dörren när man tar urinprov för att de vill se att man inte byter ut till någon annans urin. Tyvärr, det händer att folk gör så. Hur ska de veta? Ska de bara testa dem mest sannolika? Även bland dem finns det folk som inte har gjort något fel. 

Det är olagligt så jag tvivlar på att det kommer bli vanligare. Ett övervakat urinprov betyder att det är övervakat så jag förstår inte varför du tar upp det där med dörren. Psykiatrisk vård bygger mycket på tillit, de kan inte behandla sina patienter som fångar i ett fängelse och förvänta sig tillit tillbaka. 

Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin