Inlägg från: nomina |Visa alla inlägg
  • nomina

Bf augusti 2022

Frida123123 skrev 2022-04-18 18:33:32 följande:

Härligt med lediga dagar! Lyxigt. Vilken härlig och mysig helg jag och killen haft även om vi ? bara varit hemma?. En dag hyrde vi en bil och åkte till Danmark över dagen, en annan dag städade vi och rensade förrådet och åkte till soptippen, en annan dag en promenad med glass och lunch i solen och idag satt upp spjälsängen som förresten blev jättebra! Sen har vi handlat lite kläder med! Idag gick jag in i vecka 24, dvs 23+0. Tur att det börjar bli varmare Ute, för kjolar går bättre än byxor nu för tiden. Är era magar ? stora?? 

Så härligt, nytta och nöje och framförallt att bara få vara tillsammans!
    Vi spenderade ett par dagar hos min familj med massa lek med syskonbarn, mys i solen och god mat. Sen ett par dagar hemma tillsammans, så lyxigt att få vara tillsammans så länge, ibland vill jag bara stanna tiden och ligga i hans famn.
    Jag är också glad att det är varmare, min mage får snart inte plats i jackan :D
    Går in i v 25 idag, bebisen sparkar på, han verkar vara mer aktiv när jag är ensam med bebisen än när min man är hemma eller folk omkring.
    Jag tänker att han ligger och lyssnar på alla ljud då :) 
    Jag och min mamma ska på spa om några veckor så jag har precis beställt en bikini, hoppas den passar! 
  • nomina
    Frida123123 skrev 2022-04-25 19:07:55 följande:

Hallå där! Hur är det med alla i tråden? Idag fick jag hem lite nya beställda kläder till mig själv, en storlek större. Men det känns bra att man har något att sätta på sig iaf haha. Nästa vecka är besök hos bm för vägning, mätning etc. Lite nervös över, dels över att barnet växer som det ska och att jag inte gått upp FÖR mycket i vikt. Viktigast är naturligtvis att bebisen mår bra! Hoppas dock på Max 5 kg i ökning men det är väl ett jätte önske tänkande haha. känns som att brösten bara de väger 3 kg mer.. Är väldigt kroppsmedvetenhet så det är lite jobbigt för det är inte där jag vill lägga något fokus. i helgen bokade vi in 3d ultraljud. Blir om 4 veckor, så det ska bli kul! 

Har ni andra varit och mätt magen? I så fall, hur gick det? 

Jag ska till bm för nya prover och mätning av magen på fredag. Inte så nervös, men undrar också om hon kommer säga något om vikten. I v 21 hade jag gått upp 7 kg sen jag plussade. Känner mig inte så stor dock, mest magen och brösten men är väl lite rundare över lag.
    Jag är tacksam över att ha en så fin man som säger till mig att jag är vacker och stöttar mig så gott han kan.
    Har hemsk halsbränna så tappar suget för att äta...
    Har du behövt järntabletter?
  • nomina
    Frida123123 skrev 2022-04-25 21:25:42 följande:
    Halsbränna är vanligt, har inte upplevt det själv dock. Men att det blir så pass att det påverkar sugen att äta, inte kul! Fint med stöttande partner! Min är med verkligen stöttande, han älskar  min mage som växer och är jätteengagerad kring allt som händer, uppskattar det jättemycket. Som jag skrev till Nilla6, så är min mage stenhård, kanske vanligt men märklig känsla. Magen har börjat klia med, så behöver leta efter något att smörja magen med. Men än så länge inte så farligt men värre lär det väl bli. Många beskriver ju andra trimestern som en bra period då man mår som bäst, så jag är ju fundersam på hur man kommer må snart, första trimestern var rätt hemsk med illamående, trötthet etc. Önskar dig med en fin kväll och vecka! Kram 
    Åhh så skönt för dig att slippa det. Ja tyvärr så vill jag inte äta när jag vaknar att att det kommer upp uppstötningar när jag somnat som rinner ner i luftvägarna. Så hostar jag tills jag kräks. Äter på dagen men inte på kvällen får då blir det så. 
    Jag har kliande mage vissa dagar bara, smörjer med en olja jag köpte på apoteket för just bristningar.  Känns skönt och blir ju lite massage av bebisen också :)
    Så härligt att du också har en stöttande man!
    Min mamma sa att den sista månaden känns lite lättare, då sjunker magen ner och man får lättare att andas. Men ja det kan nog bli jobbigt om det blir en varm sommar.

Idag tyckte jag det var varmt när jag jobbade och satt tillslut i trosor och jobbtröja (jobbar hemifrån då)
    Men trots illamående i första trimestern, och halsbränna i andra så älskar jag att vara gravid. Sparkarna och hjärtljuden övervinner allt! Älskae redan denna lilla person!!! Hjärta
  • nomina
    Ingetnamn123 skrev 2022-04-27 03:19:26 följande:

Har varit vaken sen 02:30 och kan inte sömna om. Jag brukar ha svårt att hålla mig vaken vid 21:00 och sen kan vakna vid kl.04:00 och inte kunna sömna om. Men inatt har vaknat mycket tidigare och vänder och vrider i sängen utan att lyckas med sömnen :(
    Är det fler som har sömnproblem?
    Brukar kunna sova i snitt 6-7h varje natt och det funkar helt ok men sen så har jag sådanna nätter som inatt och blir så frustrerad och trött dagen efter.
    Jag kan inte sova på dagen heller då jag jobbar. 

Jag  vaknar oftast mellan 2-4 för att kissa, oftast är bebis aktiv då också så har jag svårt att somna om. Sen i lördags har jag också haft ont i ryggen som gjort att jag vaknar lättare.

Mina arbetstider varierar så oftast kan jag somna om och vaknar runt 7-8. Men ibland måste jag upp vid 6 för att börja jobba 7. 
    Jag har faktiskt börjat dricka en kopp kaffe de dagarna. Lägger mig oftast en timme efter jobbet bara för att vila. Passar även på under rasten att lägga mig även om det inte blir mer än 15 min.
  • nomina
    Frida123123 skrev 2022-05-03 19:49:03 följande:

Idag har jag och killen varit hos bm för kontroll, allt var normalt. är i vecka 25+1 idag. Gått upp 6 kg, magen mätte 24, vilket var precis i normalspannet, normala järnvärden. Ja, vad säger man. Allt var helt enkelt normalt :). 

Nu väntas ett privat inbokat 3D ultraljud om 2,5 vecka och glukosbelastning om 3 veckor. Redan gjort det dock i vecka 12, så jag vet vad jag har att vänta mig, tyckte det inte var så farligt faktiskt. 

Idag är jag dock lite dämpad, pga vikten. vilket är idiotiskt då det är förväntat med viktökning och bebisen mår bra. Blir sur på mig själv. Har alltid haft lite kroppsnoja, men samtligt kämpat för att överhuvudtaget bli gravid. Måste helt enkelt jobba mer med min egen inställning. men jag antar att dom flesta tampas med olika saker under graviditeten, orolighet, glädje, nedstämdhet, förväntningar, förändringar i kroppen etc. Ny dag imorgon

Så skönt! Min mage mätte också 24 cm förra veckan. 
    Vad låg ditt järnvärde på? Mitt låg på 116, sist gång 135 så jag ligger inom det normala men försöker äta livsmedel med mycket järn. 
    BM räknar att jag gått upp 5 kg sen inskrivningen, själv räknar jag vikten från när jag blev gravid vilket isåfall är 8 kg. Känner igen mig lite, har alltid haft kroppsnoja och det känns liiite jobbigt att se vad vågen säger. Samtidigt har längtan efter att bli gravid funnits så länge så jag struntar ändå i det. 
    Hoppas det släppt till imorgon, men snälla försök att inte bli sur på digsjälv Hjärta

Vi är nu på tvåsiffrig nedräkning, 99 dagar kvar! Helt galet underbart! :) 
  • nomina
    Frida123123 skrev 2022-05-03 20:28:58 följande:

Jamen du ser! Åh, jag tyckte hon sa något på 120 i järnvärde. Om det går ner vid kontroll på glukosbelastningen så ville bm att jag skulle börja med järntabletter. Vi får se. Har ätit järntabletter innan jag blev gravid pga blodbristanemi. 

Tack snälla för pepp! Kanske är det alla hormoner som spökar. Det är så lätt att jämföra sig med andra. Min syster tex gick upp 10 kg totalt, men då vägde hon lite mer än mig innan. Åh under 100 dagar. Jäkla, coolt! Jag har 103 dagar kvar, Bf 14/8. Då har du Bf 10/8 kanske :). 

börjar bli stressad över vad som komma skall, överlycklig absolut, men med viss fasa haha. 

Alltså, heja oss alla gravida, som kämpar på, och ger liv åt andra. 

Jag ska inte ta nytt prov förrän v 32 så hoppas det inte sjunkit mer. 
    Javisst är det lätt att jämföra sig, oavsett man är gravid eller inte. Jag är väl för söndertuggad och ätstörningstrött idag att jag inte vill höra på dendär rösten som försöker få mig att må dåligt i min kropp.
    Jag vet inte om alla vill vara extra snälla nu men många av mina nära säger mycket positivt (eller tolkar jag det så) :D om min kropp.

Som du säger, vi är grymma och bär på en annan persons liv, ett litet hjärta slår där för glatta livet! Det är verkligen helt otroligt och vackert!

Sist hos bm så visade hon var livmoderns övre del är och det är också helt galet att känna den och att den sitter så högt upp och blivit så stor. Blir bara mer och mer fascinerad av att vara gravid :)

Ja precis, 10e är bebisen beräknad, några dagar före dig. Jag har sett att det är fullmåne den 12e så skulle inte bli förvånad om han kommer då, eller åtminstone vattnet går. Vi får se!

Vad är du stressad över? Jag är nog mest orolig att jag inte ska ha förberett tillräckligt för bebisen, att jag inte kommer kunna amma eller trösta mitt barn när han är ledsen. Förutom själva förlossningen och evt komplikationer då... :/ 
  • nomina
    Emjol skrev 2022-05-15 08:28:08 följande:

Hur går det för alla? Glad

Nu börjar det bli tungt på jobbet och jag räknar ner veckorna till jag får gå hem, 5 veckor kvar Flört
    Har ansökt om graviditetspenning så får se om det blir godkänt men oavsett så kommer jag gå hem då men förlorar lite mer semester och föräldradagar.
    Väntar med spänning till TUL också i juni då sambon äntligen får följa med Hjärta

Drömde häromdagen att bebis skulle komma ut i juli? Får se om det blir en sanndröm eller inte Tungan ute

Jag tycker ändå veckorna bara springer iväg, speciellt nu när värmen kommer! 
    Jag går in i v29 nästa vecka och därmed tredje trimestern! 
    Jag ska jobba 9 veckor till, tar tre veckor semester och sedan ansöker jag om föräldraledig så får vi se när lillen behagar att komma! 

För mig går det än så länge bra att jobba, sitter dock hemma och jobbar 60% så jag kan återhämta mig väl ändå. 
    Börjar också bli lite stressad vid tanken om att han kan ju komma tidigare och om jag isåfall inte hunnit planera något. 
    Så i veckan skall jag förbereda bb-väskan och tvätta alla bebiskläder, sängkläder osv. 

Men ja, vi får se när de små behagar att komma till världen! :) 
  • nomina
    Frida123123 skrev 2022-06-09 06:38:52 följande:

Hallå där allihopa!! Försöker hålla igång tråden lite :). De flesta kanske skriver i Facebook? Har precis varit på en alldeles underbar resa/weekend utomlands, Kroatien. Var först lite nervös inför att åka med tanke på att försäkringen inte gäller efter vecka 28 men allt gick bra!! Är nu i vecka 30+3. 

Var igår på en blodflödeskontroll efter remiss från barnmorskan. Allt såg bra ut. Inga förvärkar, lågt blodtryck och bebisen mår bra. Så skönt. Fick också reda på av sjukhuset att jag kommer att få igångsättning vecka 39, Om bebisen inte kommer innan dess. Så nu börjar det bli verkligt på riktigt :). Magen har sin spurt nu, är trött men har mest problem med hjärtklappning, andnöd och yrsel som kommer några ggr per dag. Räknar ner jobb dagarna, börja bli lite tufft emellanåt nu. 

Åh det låter härligt med resa till Kroatien! Få lite färg på magen och hoppas det blev lite bad! :) 

Varför är det redan bestämt att du blir igångsatt?
    Hur länge har du kvar att jobba?

Jag räknar också ner dagarna nu, jobbar 5 veckor till... ska själv gå på konsert i nästa vecka och börjar redan ångra det lite, dels för oro för bebisen skall tycka det är högt, och dels för att det inte verkar finnas någonstans att sitta. Konserten är 3 timmar. Orkar knappt sitta i 3 h, men får väl se då helt enkelt. 

Känner verkligen att magen växer nu! Sover allt sämre också.
  • nomina
    Ingetnamn123 skrev 2022-06-17 04:23:25 följande:

vecka 33 nu (32+1) och har varit vaken sen kl.03. Kan inte somna om och ska upp kl.05:30 pga jobbet. 
    Har börjat bli stressig på jobbet pga alla semestrar och själv går jag inte på semester förrän om 3,5 veckor. 
    Har vaknat den tiden flera nätter tidigare men har kunnat somna om efter någon halv timme men inatt går inte. Det är så jobbigt:(
    Det hsr blrjat bli tung med kroppen också då är endast 160cm och gått upp nästan 15,5kg. 

Räknar dagar tills semestern börjar och kroppen  då slappnar av lite men då kommer förlossningen närma sig och oron över det kanske :/

Här är en till som sover jättedåligt! Vaknar oftast 3 gånger för att kissa och mellan 3-4 när jag vaknar sista gången har jag ofta svårt att somna om. 

Har du möjlighet att gå på gravidmassage? 

Jag jobbar fyra veckor till, har visserligen ett sittande jobb men det känns i kroppen nu när den är tyngre och jag har därmed bokat tid för massage.
    Förbereder du dig på något sätt inför förlossningen? 
    Jag har precis börjat läsa Föda utan rädsla, det kanske kan skapa lite lugn i vardagen när du fortfarande ska jobba några veckor till.
  • nomina
    Ingetnamn123 skrev 2022-06-18 05:35:56 följande:
    Inatt vaknade jag kl.4:30 och kumde inte somna om igen. Tur att det är helg och kanske kan sova 30-45 min under dagen. 
    Jag kan sitta på jobbet ibland men det krävs mycket rörlighet ändå. Det är bra att det är varierad men det börjar bli tung för kroppen. 
    Jag är noll förberedd inför förlossningen. På något sätt har jag trängt undan och tänkt att det är lång tid kvar :/ men ägentligen bara 7,5 veckor kvar enl bf. 
    Vad bra att du har börjat förbereda dig. Tycker du att boken är bra?
    Flera omkring har tipsat mig att börja med andningsövningar. Är det något du har tänkt på? Har tänkt börja med det när jag har semester men det kanske blir för sent och bättre att börja redan nu. 
    Du får försöka ta micropauser på jobbet iaf och bara sträcka benen högt. 
    Jag försöker en gång i timmen att resa mig upp och göra lite övningar. Har en tendens att kura ihop mig i kontorsstolen annars :p 
    Hoppas du fått ta igen lite sömn i helgen!
    Jag fortsätter att vakna 3 gånger om natten för att kissa och runt 5 har jag vaknat, så ändå en förbättring. Ligger dock kvar och drar mig ett bra tag :) 
    Jag tycker att boken är helt ok, det är lite för mycket new age inslag för min smak, men det går ändå att sålla och finns alltid några tips att tänka på.
    Jag har inte börjat med andningsövningar, men har å andra sidan tidigare i livet haft mycket ångest och har "verktyg" i lådan. 
    Igår var det jätteblåsigt och kallt här, jag frös när jag var ute. Gjorde då övningar och frös inte längre :D 

Om det skapar mer stress så vänta tills du har semester. Men annars är det ju inte fel att börja förbereda sig såklart! 
  • nomina

Jag har klarat mig från diabetes, men sen illamåendet försvann har jag haft konstant halsbränna och reagerar starkt på godis så undviker av den anledningen.
    Har så sjukt sug på nypressad apelsinjuice så jag har beställt detta till frukost när vi kommer hem från bb :D
    Ser fram emot att kunna äta en rejäl portion mat och att slippa vakna av att "kvävas" i spya/uppstötning.
    Har haft förvärkar i veckan men de har varit milda och gick över efter två dagar. 
    Även om jag bara jobbar 60% så ser jag verkligen fram emot att gå på semester snart och sen mammaledigt :) 

• nomina
    Frida123123 skrev 2022-07-11 08:01:33 följande:

Godmorgon gravid-gänget! 

Hur står det till med alla nu? Idag går jag in i vecka 36, fast mer exakt 35+0. Har inte riktigt kommit till den där känslan att ? jag är trött på att vara gravid?, vilket är skönt, för det är ju fortfarande en bit kvar. Jobbar en vecka till och sedan semester. Ska bli så skönt. Längtar!! Därefter kan man bara rå om sig själv totalt. 

Nytt besök hos barnmorskan imorgon. Spännande. Försöker kapitulera för vikten nu och bara må bra. För två veckor sedan hade jag gått upp 9 kg totalt. Räknar med 2 kg till imorgon. Så länge bebisen mår bra, och inte för liten och inte fööör stor så är det bra.

Hur mår ni andra? Semester ännu? Vad ligger era sf mått på nu och i vilken vecka + dag är ni i? krämpor? 

Jag mår finfint! Sover allt sämre, men brukar justeras med en tupplur på dagen :)

Jag jobbar denna vecka (tis, tors o fre) sen går jag också på semester! Planerar att sätta upp spjälsäng och börja boa lite här hemma då. Maken jobbar ytterligare två veckor efter det och hoppas vi får lite tid tillsammans och bara mysa :)

Går in i v 37 denna vecka ( 35+4 idag) har har lite lätt molande mensvärk i ryggslutet till o från sen ett par veckor, men inte så att det besvärar mig. 

Sf-mått förra veckan låg på 31 och bebis ligger med huvudet ganska långt ned. Känner mig inte heller direkt trött på att vara gravid, men längtar efter att träffa den lilla killen som sprakar så intensivt därinne och ser fram emot att bli gravid igen (ganska snart förhoppningsvis) 
  • nomina

Är det planerat att du ska bli igångsatt? 
    Kan de inte stoppa upp värkarna? 
    Jag har börjat få förvärkar också som bara blir allt mer intensiva. 
    Det är första gången för mig så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Men det är verkligen överkomligt så jag tänker att jag får vänta ut och se vad som händer. 

• nomina
    Nilla6 skrev 2022-07-20 19:02:54 följande:
    Ja, då jag haft hf 3 ggr förut och sista bara tog 1 tim så är det bäst jag blir igångsatt nu oxå villket jag krävde i stort sett då jag vill va på plats när det händer nåt, för att få eda och sånt. Näe dom stoppar inget nu, är i 36+4 så i stort sett fullgången. Ska tillbaka till spec.mödra på måndag för att få datum, var öppen 1 cm i fredags så lär ju va mer nu iaf. Hoppas på den veckan eller senast den 1 augusti.
    Aha jag kanske fattade fel. Att man kunde få bricanyl för att stanna upp om värkarna är för intensiva. 
    Ahh men då kan det ju hända något redan innan måndag! 
  • nomina

Hon kallade det sovdos, som typ stoppar upp värkarna tillfälligt om man inte står ut. 
    Jag vill dock inte stoppa upp något i detta skede känner jag (på förhand) XD 
    Kanske ligger och gråter om ett par veckor för att få det att gå över...

• nomina
    Nilla6 skrev 2022-07-21 23:17:08 följande:

Blev ingen augusti bebis då Alice bestämde sej för att komma ut i morse;) slemproppen gick ett par ggr igår men så brukar den göra för mej ett bra tag innan, inatt vid 3 kom en stor klump i toan, sov till typ 6 då det hade kommit några värkar men trodde det var latensfasen, sa till sambon att jag har ont, typ 5 min senare skriker jag av smärta, känns inte som om jag skulle hinna in(40 min) fick ambulans, var inne på fl 07.40 öppen 6 cm, skriker efter eda men hade högt bt och proverna var inte klara så fick lustgas till jag svimma hahah, krystvärkarna kom 08.30 och 08.34 var hon ute;) vecka 36+5:)

Puhh snabba ryck! Stort grattis!!! Så fint namn, Alice :) 
    Hoppas både du och bebis mår bra Hjärta
  • nomina
    Frida123123 skrev 2022-08-18 21:27:12 följande:

Undrar om fler Bebisar kanske har fötts i tråden? Spännande! Idag firade vi vår lilla pojke som blev en vecka gammal! Hel tokig galen omställning det här med att bli förälder. Ingen dans på rosor direkt. Utan rätt påfrestande. Somnade typ vid skötbordet idag.. hur går det för er alla andra nyförlösta? Det är ju lite blandat med första och andra etc barnet, så givetvis omställning för alla. 

Födde vår pojke den 10e på beräknat datum. Allt gick fint men håller med, omställningen är inte lätt. Men kärleken till den lilla krabaten gör att det bara går. 
    Han gick först ner 135 g. Hade bara gått upp 15 g på bvc i onsdags. Åter i fredags och då 10g upp. 
    Jag kämpar med amning, pumpning och humöret som är kokobananas. Gråter för allt, hungrig hela tiden,trött hela tiden, arg på min man och också så tacksam för min man.
    Nästa vecka kommer svärföräldrar + mer släkt till min man (kommer från annat land)
    Jag är så sjukt otaggad, eftersom jag pumpar och äamma får jag inte göra inför hans föräldrar, rädd för att jag ska känna krav att hänga med på saker, men vill verkligen inte det(redan sagt/varnat för detta sen länge)
    Men försöker ta en dag i taget nu...!
  • nomina
    Steeph skrev 2022-10-21 11:10:47 följande:

Vår lill tjej är nu 8 veckor. Hon somnar för natten så sent som 23-00? då sover hon 3-4 h, sedan mat, sedan 3-4 h till, mat sen 2-3 h till. Alltså börjar inte dagen förrän vid 11-12. är det bara att följa henne eller kan vi försöka göra så att hon somnar tidigare på kvällarna?
    om hon somnar vid 21-22 så vaknar hon efter 45 min och vill inte sova. 

Ja, kanske beror på hur man är som person. Både jag och sonens pappa lägger oss tidigt så vi har lagt honom då också. Läggdags blir mellan 20-22. Det sista har hab sovit 4-6h, sen mata, byta blöja matq och så fortsätter han sova 2-3 h. Runt 6 går vi oftast upp, men ibland händer det att vi båda somnar under morgonamning. 
    Är hon ledsen då eller bara klarvaken?
    Tänker att det är svårt att ändra deras mönster också och försöker inte stressa över hans sovtider.
    Jag gör inte nåt annat om dagarna liksom 😅
Svar på tråden Bf augusti 2022