• 19977

Vi som planerar barn 2023

Hej!

Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Skufsan

F: Vilken bra och tydlig video, tack! Sen kanske olika metoder gör på olika sätt, men jag har inte utbildat mig hos någon utan läst på själv på internet, så kör på enligt videon från och med nu. 

• Skufsan

Fick min mens igår - vilket betyder sista menscykeln innan vi börjar försöka! Så efterlängtat! Hur går det för er, var ligger ni till? 

• Blåbärsskogen

Vi som hade planerat att börja köra i maj blev lite tidigare, vi hade oskyddat sex både i lördags och igår och jag hade samtidigt äl-flytningar. Dock har jag ingen som helst koll på när äl kan ha varit då jag denna cykel haft äggviteflytningar lite nu och då och jag inte tempat då vi varit bortresta Oskyldig  men det blev lite "ähhh vafan vi kör" när vi hade sex haha! 
    Det återstår väl att se om det blir något men jag har inte så höga förhoppningar efter detta halvhjärtade försök Skrattande bim blir ungefär 28/4

• Skufsan
    Blåbärsskogen skrev 2022-04-18 14:48:05 följande:

Vi som hade planerat att börja köra i maj blev lite tidigare, vi hade oskyddat sex både i lördags och igår och jag hade samtidigt äl-flytningar. Dock har jag ingen som helst koll på när äl kan ha varit då jag denna cykel haft äggviteflytningar lite nu och då och jag inte tempat då vi varit bortresta Oskyldig  men det blev lite "ähhh vafan vi kör" när vi hade sex haha! 
    Det återstår väl att se om det blir något men jag har inte så höga förhoppningar efter detta halvhjärtade försök Skrattande bim blir ungefär 28/4

Spännande med lite smygstart, hoppas ni prickade rätt med äl och att det tar sig! Glad
  • 19977

Åh vad roligt Skufsan, snart är det dags för er att pricka in ÄL då ju!!! Och som svar på ditt inlägg längre upp angående skiljelinjen (kan fortfarande inte citera ditt inlägg?) så gör jag som du skrev med att lägga skiljelinjen på den högsta av de 6 senaste temparna typ, inte riktigt alltid dock. Ibland lägger jag den bara nånstans emellan där jag känner att det känns bra, går lite på känsla haha. Men min tanke är att göra så iaf.

Åååhhh kul Blåbärsskogen! Det bådar ju gott om ni prickat in när du haft fertilt sekret, hoppas verkligen att det tar sig! Och vad kul att du skrivit in det första BIM-datumet, jag måste genast kolla upp mitt datum haha!!

Själv är vi mitt uppe i försök. Jag är på dag 13 och brukar ha ÄL på dag 17-18 om jag har tolkat min temp-kurva rätt, brukar ha tydligt tempskifte dag 18-19 iaf. Vi har haft fullbordat samlag idag och i förrgår, så cykeldag 11 och 13 alltså. Igår när jag gick på toa så hängde det ut en låååång blobb ur mig med fertilt sekret (sorry för TMI kanske hehe), ni vet en sån som man kan ta i handen och stretcha ut som man gjorde med maneter på stranden när man var liten haha. Så det känns som ett bra tecken! Jag tror även att jag hann skymta lite fertilt sekret på min sambo mitt i akten förut.
    Men vi ska köra även onsdag, fredag och söndag också, så är förmodligen ÄL på fredag/lördag.

Såååå mitt datum för Beräknad ICKE mens är 6 Maj! Hihi, känns så sjukt att skriva den meningen.

• Blåbärsskogen
    19977 skrev 2022-04-18 16:29:05 följande:

Åh vad roligt Skufsan, snart är det dags för er att pricka in ÄL då ju!!! Och som svar på ditt inlägg längre upp angående skiljelinjen (kan fortfarande inte citera ditt inlägg?) så gör jag som du skrev med att lägga skiljelinjen på den högsta av de 6 senaste temparna typ, inte riktigt alltid dock. Ibland lägger jag den bara nånstans emellan där jag känner att det känns bra, går lite på känsla haha. Men min tanke är att göra så iaf.

Åååhhh kul Blåbärsskogen! Det bådar ju gott om ni prickat in när du haft fertilt sekret, hoppas verkligen att det tar sig! Och vad kul att du skrivit in det första BIM-datumet, jag måste genast kolla upp mitt datum haha!!

Själv är vi mitt uppe i försök. Jag är på dag 13 och brukar ha ÄL på dag 17-18 om jag har tolkat min temp-kurva rätt, brukar ha tydligt tempskifte dag 18-19 iaf. Vi har haft fullbordat samlag idag och i förrgår, så cykeldag 11 och 13 alltså. Igår när jag gick på toa så hängde det ut en låååång blobb ur mig med fertilt sekret (sorry för TMI kanske hehe), ni vet en sån som man kan ta i handen och stretcha ut som man gjorde med maneter på stranden när man var liten haha. Så det känns som ett bra tecken! Jag tror även att jag hann skymta lite fertilt sekret på min sambo mitt i akten förut.
    Men vi ska köra även onsdag, fredag och söndag också, så är förmodligen ÄL på fredag/lördag.

Såååå mitt datum för Beräknad ICKE mens är 6 Maj! Hihi, känns så sjukt att skriva den meningen.

Ohh spännande med äl snart!! En tanke som jag däremot känner mig dålig med är att OM det skulle ta sig så blir bf riktigt i början på januari, och det kan ju lika väl bli slutet av dec och jag känner mig sååå hemsk som tycker att det vore väldigt tråkigt... Jaja, somsagt så har jag inte alls höga förväntningar på denna gång men det är ju klart att jag hoppas på att det blir något och inte då en december-unge haha
    Det känns så pirrigt i att faktiskt ha satt igång nu och köra fullbordade samlag istället för finska rycket (som obviously funkatOskyldig
  • Anonym (Kakan)

HEJ!
    hakar gärna på denna trdå. Ska börja försöka för syskon nummer 3 i augusti, så nervöst och spännande. De tidigare barnen tog sig på andra och första försöket så ska bli spännande att se om man har sån tur nu eller om det tar längre tid..vilket jag räknar med då jag är några år äldre nu..

• Skufsan
    19977 skrev 2022-04-18 16:29:05 följande:

Haha ja jag brukar också gå lite på känsla faktiskt! Tror min lutealfas är 12 dagar men är fortfarande på stadiet att lära känna mina cykler så vet inte exakt. Det kan också vara så att min lutealfas faktiskt fluktuerar även om det är ovanligt. Är inne på cykel 8 som jag kartlägger. Har funderat på att testa med ägglossningsstickor någon cykel för att få ett bättre hum, men kanske passar på nästa cykel när vi ändå ska försöka bli gravida. 

Gud så spännande med första försöket, så pirrigt! Haha älskar din beskrivning av sekretet, det bådar ju riktigt gott med sådär trådigt, precis det man vill åt! 

• Skufsan
    Blåbärsskogen skrev 2022-04-18 16:58:21 följande:
    Ohh spännande med äl snart!! En tanke som jag däremot känner mig dålig med är att OM det skulle ta sig så blir bf riktigt i början på januari, och det kan ju lika väl bli slutet av dec och jag känner mig sååå hemsk som tycker att det vore väldigt tråkigt... Jaja, somsagt så har jag inte alls höga förväntningar på denna gång men det är ju klart att jag hoppas på att det blir något och inte då en december-unge haha
    Det känns så pirrigt i att faktiskt ha satt igång nu och köra fullbordade samlag istället för finska rycket (som obviously funkatOskyldig
    Jag förstår helt din känsla, tror många kan känna igen sig. Självfallet är det viktigare med ett barn, men om man skulle få välja är inte december förstavalet kanske. 
  • Anonym (S.A)

Efter att hållt koll efter fertilt sekret, tempat + tagit ägglossningstester så tror jag att jag kanske lyckades hitta min ägglossning häromdagen så nu håller jag tummarna för att det gick vägen, vågar dock inte hoppas för mycket och tror inte heller att jag ska ha sån tur så att det tar sig på första försöket.

Hoppas bara på att min cykel har stabiliserat sig och tänker hålla sig i schack så det blir lite enklare att pricka rätt i fortsättningen!

Svar på tråden Vi som planerar barn 2023