• 19977

Vi som planerar barn 2023

Hej!

Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • millionvoices
    Anonym (F) skrev 2022-04-08 15:33:28 följande:
    Välkommen! En till som haft spiral! Vilken sort var det? :) 

Tog också ut min spiral nyligen och väntar på mens den 14/4.  
    Hade Mirena! Vad hade du?

tog ut en spiral förut och blev gravid efter 1 månad. Hoppas det blir så denna gång :)
  • Anonym (S.A)

Någon här som använder Natural Cycles för att tracka er menscykel och hitta era mest fertila dagar? Är det värt att lägga pengar på eller kan man lika gärna tracka via ngn gratisapp eller kanske rent av i en helt vanlig hederlig kalender?

Har läst runt en massa efter lite tips här i tråden och tänker att jag skulle vilja börja tempa för att lära mig hur mina cykler fungerar och öka chansen att "pricka rätt" lite snabbare. Har tidigare alltid fått höra att exempelvis NC bara är hittepå och inte fungerar men har tänkt om nu.

• Symetrical
    Anonym (S.A) skrev 2022-04-10 12:00:16 följande:

Någon här som använder Natural Cycles för att tracka er menscykel och hitta era mest fertila dagar? Är det värt att lägga pengar på eller kan man lika gärna tracka via ngn gratisapp eller kanske rent av i en helt vanlig hederlig kalender?

Har läst runt en massa efter lite tips här i tråden och tänker att jag skulle vilja börja tempa för att lära mig hur mina cykler fungerar och öka chansen att "pricka rätt" lite snabbare. Har tidigare alltid fått höra att exempelvis NC bara är hittepå och inte fungerar men har tänkt om nu.

Jag har länge använt mig av fertility friend, som finns som både gratis och betalversion. Personligen tycker jag att den är bättre och tydligare än NC, men allt står på engelska, vilket vissa verkar tycka är lite krångligt. Alldeles oavsett vilken app man använder är det ett fantastiskt bra sätt att lära känna sin kropp på! Det finns även omräknare som går bra att använda sig av ifall man tempar lite olika tider olika dagar. Inte superkul att sätt klockan på ringning för att tempa kanske ;)
  • 19977

#232 Anonym (S.A)

Jag trackar min cykel med temperatur, fast via tempdrop som är en armbands-termometer. Har använt den i 8 cykler och den verkar fungera bra, har kombinerat den med kondom men de senaste 2 månaderna har vi skippat kondom och endast gått efter att undvika sex under fertila dagar fram tills jag kan se ett tempskifte. Har inte blivit gravid iaf så den funkar ju för det ändamålet hittills åtminstone. ;)

Beställde hem min tempdrop via en sida som heter Etsy (typ som ebay) eftersom tempdrop inte levererar till EU för tillfället.

Så den mäter medeltemperaturen varje natt jag sover, och på morgonen för jag över temperaturen till tempdrops egen app via bluetooth. jag har dock en annan app som heter Read Your Body som jag automatiskt för över temperaturerna till från tempdrop-appen. Kanske låter krångligt men det går väldigt snabbt och är enkelt. Jag fyller i när jag har mens, huvudvärk, fertilt sekret osv i min app Read Your body, den är superbra och svensk. Gillar layouten i den appen. Här är en bild på en av mina cykler från Read Your Body.

Nu när vi ska börja försöka skaffa barn så kommer jag också använda min termometer, så kan jag ju se i efterhand när ägglossningen har skett genom tempökningen. Och försöka pricka in sex, dagarna innan tempökningen. jag tycker det är värt att tempa om man vill ha lite extra koll på cykeln, jag tror det är mycket mer tillförlitligt än att ta ägglossningstester.
  • Skufsan

Jag använder mig också av Read Your Body. Älskar den appen för man kan anpassa inställningarna precis efter hur man vill ha det, vad man vill tracka osv. Kostar 25 kr i månaden har jag för mig. Man kan tex lägga till två tempkurvor så jag som jobbar natt ibland har även en kurva för efter jag sovit på dagen. Eller som ovan nämnt om man har tempdrop men vill ta temp på vanligt sätt också, så kan man ha två kurvor då med. 

Jag gillar att följa tempen för att få bekräftat var jag är i cykeln. Jag märker inte direkt av när jag ägglossar, så därför funkar tempen bra för mig. Jag har också en del fertilt sekret under lutealfasen vilken hade förvirrat mig om jag inte fått bekräftat på tempen att jag redan ägglossat. Sen blir det ju skönt när vi börjar försöka att veta när vi inte behöver ha sex för bebisverkstadens skull, utan kan ha det för att man är sugen bara haha 

• Anonym (F)
    millionvoices skrev 2022-04-09 21:18:30 följande:
    Hade Mirena! Vad hade du?

tog ut en spiral förut och blev gravid efter 1 månad. Hoppas det blir så denna gång :)
    Yes den hade jag med :)

Ah då gick det snabbt alltså. Det har varit min uppfattning eftersom jag antar att många fortfarande har ägglossning när man har Mirena. 
  • Anonym (F)
    Anonym (S.A) skrev 2022-04-10 12:00:16 följande:

Har aldrig använt NC men jag skulle nog säga att det inte är värt att lägga pengarna på. Inte för att det är hittepå, men för att du redan har tillgång till allt gratis/billigt bara du är villig att ha koll på din kropp och läsa på lite.

Sen har jag läst lite om man behöver en termometer med 2 decimaler eller inte eftersom jag har en med bara en decimal. Men för mig har det absolut inte varit något problem att bara ha en decimal när min temperatur varierar mellan 36,1-37,0 och eftersom temperaturen måste stiga 0,3-0,6 grader vid ägglossning så har man ändå inget behov av att veta om temperaturen steg 0,35 grader eller 0,65. Det är som att ha en stegräknare, det spelar ingen roll om en sorts stegräknare mäter 50 steg mer/mindre än en annan sort när du egentligen bara vill veta om du gått närmare 2000 steg eller 5000 på en dag :)

Jag använder mig av appen Flo mestadels för att ha någonstans att logga temperatur och symptom på och så skriver den när ägglossningen har/borde ha varit. När jag misstänker att jag har ägglossning så har jag tagit ett ägglossningstest mest för att bekräfta det jag trott. Men det i samband med att kolla att temp ökar och ha koll på sekret. 
  • Skufsan

Ni som använder er av Read Your Body eller annan liknande app där man lägger till skiljelinjen manuellt. Hur resonerar ni när ni lägger till linjen? Jag har lärt mig att välja den högsta tempen av de 6 lägsta under lutealfasen, men bara hittat information om detta på ett ställe så har inte så mycket att gå på. Någon som gått utbildning av justisse eller annan metod av fertilitetsförståelse som vet? 

• Anonym (F)
    Skufsan skrev 2022-04-12 12:34:01 följande:

Ni som använder er av Read Your Body eller annan liknande app där man lägger till skiljelinjen manuellt. Hur resonerar ni när ni lägger till linjen? Jag har lärt mig att välja den högsta tempen av de 6 lägsta under lutealfasen, men bara hittat information om detta på ett ställe så har inte så mycket att gå på. Någon som gått utbildning av justisse eller annan metod av fertilitetsförståelse som vet? 

Antar att du menar cover line? Försökte också googla massa på det förut men det mesta man hittar är i Fahrenheit och dåligt beskrivet. Men tyckte den här videon förklarade det så man fattar: 

Sen råkar min cover line vara min lägsta temp plus min högsta temp delat på 2. Vet inte om man "får" räkna så men det stämmer för mig :D 
  • Anonym (F)

Uppdatering från mig, mensen är tillbaka! 3 dagar innan beräknat till och med så cykeln blev bara 22 dagar med en lutealfas på 10 dagar. Konstigt hur det funkar det där, att på preventivmedel så har jag en längre cykel men när jag slutar så är jag tillbaka till min korta cykel igen. Får väl se det som positivt att man får fler försök på sig.

Men jag inser hur mycket jag hatar att ha mens, har redan blött genom ett par byxor, bråkat med min menskopp och ifrågasatt varför världen är så orättvis och tänkt att allt män kan göra kan vi göra blödandes. Jag kanske inte orkar vänta med att försöka tills i sommar för att slippa mensen haha. 

Svar på tråden Vi som planerar barn 2023