• 19977

Vi som planerar barn 2023

Hej!

Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • 19977
    Anonym (Syskonförsök) skrev 2022-04-04 17:09:40 följande:

Hej! Hoppar in i tråden då jag och sambon önskar syskon tätt! Vi är 35 respektive 40, så därför vill vi inte vänta för länge med att förhoppningsvis kunna ge vår son ett syskon! Jag ammar dock fortfarande så har inte fått tillbaka varken mens eller ägglossning ännu, så vet ej när vi kan börja försöka men blir spännande att följa Er andra och hoppas på många plus och 2023 bebisar <3 
    Kram och Lycka Till Alla 

Välkommen hit! Hoppas mensen kommer tillbaka snart, har du planer på att sluta amma inom snar framtid?

och?
    HALLÅ HÖRNI! Idag kom min mens, så, nu hoppas jag innerligt att detta är sista mensen på sisådär ett år eller så. Har inte aaaaalls höga förväntningar på detta första försök hahaha?. Enligt mina beräkningar skulle BF bli 11-15 januari om det tar sig denna månaden. Högst troligtvis blir det ju inte så haha men drömma är jag bra på iaf.

• Symetrical
    19977 skrev 2022-04-06 18:36:51 följande:

Välkommen hit! Hoppas mensen kommer tillbaka snart, har du planer på att sluta amma inom snar framtid?

och?
    HALLÅ HÖRNI! Idag kom min mens, så, nu hoppas jag innerligt att detta är sista mensen på sisådär ett år eller så. Har inte aaaaalls höga förväntningar på detta första försök hahaha?. Enligt mina beräkningar skulle BF bli 11-15 januari om det tar sig denna månaden. Högst troligtvis blir det ju inte så haha men drömma är jag bra på iaf.

Hoppet är det sista som lämnar oss! Heja ägget! ;D
  • Anonym (F)

och?

Heja! Hoppas det blir sista mensen :D Och hoppas du hänger kvar här också oavsett hur det går! 
  • 19977
    Anonym (F) skrev 2022-04-07 15:46:44 följande:
    Heja! Hoppas det blir sista mensen :D Och hoppas du hänger kvar här också oavsett hur det går! 
    Hihi så kul att alla här är så exalterade! Jaaa jag tänker hänga kvar här oavsett vad, är inne och kikar i tråden varje dag ifall någon har uppdaterat, läser allt som skrivs även fast jag inte alltid svarar (vilket typ alltid beror på att citat-funktionen på Familjeliv har slutat fungera hehe) men min magkänsla säger att denna resa nog kan ta ett tag, så det blir väl inget plus denna månaden haha men kommer uppdatera er såfort jag får plus eller mens iallafall! Skrattande
  • Anonym (F)
    19977 skrev 2022-04-07 16:48:28 följande:
    Hihi så kul att alla här är så exalterade! Jaaa jag tänker hänga kvar här oavsett vad, är inne och kikar i tråden varje dag ifall någon har uppdaterat, läser allt som skrivs även fast jag inte alltid svarar (vilket typ alltid beror på att citat-funktionen på Familjeliv har slutat fungera hehe) men min magkänsla säger att denna resa nog kan ta ett tag, så det blir väl inget plus denna månaden haha men kommer uppdatera er såfort jag får plus eller mens iallafall! Skrattande
    Ja men det är så kul nu när vi ändå följt varandra i våra tankar och förberedelser sen årsskiftet. 

Gillar också dynamiken i den här tråden just för att barn 2023 är ett så vagt mål. Det kan ju betyda både BF jan 2023 och dec 2023. Vissa vet exakt när de ska starta, andra (typ jag :D) velar fortfarande när, andra håller på att övertala sin partner och vissa behöver hjälp på traven. Är intressant med så olika perspektiv. 

Sen får vi följas åt i våra upp och nedgångar och hoppas på det bästa helt enkelt :)

Kikar också in tråden typ varje dag, men inte alltid jag har tiden/ron att svara. Men jag läser och lajkar ibland. 
  • Anonym (F)
    millionvoices skrev 2022-04-08 14:59:22 följande:

Hoppar in här! Tog nyss ut min spiral och hoppas på bebis 2023 :)

Välkommen! En till som haft spiral! Vilken sort var det? :) 

Tog också ut min spiral nyligen och väntar på mens den 14/4.  
  • Anonym (Syskonförsök)

och?

Har inga planer på att sluta helt, däremot hoppas jag att den kanske kommer igång när natt-amningen är ute i leken? Men ja, vi får se och vi har ingen stress? Men om det blir en 2023-bebis är ingen gladare än jag :)

Håller tummarna att det tar sig för dig! Vad mysigt ändå att tänka att detta är januari-bebis försöket, nästa feb-försöket osv :) 
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023