Hur smart är du?
Vad stämmer bäst in på dig?
Vad stämmer bäst in på dig?
Är oftast dummast i rummet...märks inte så mycket på hur jag skriver men på hur jag pratar.
Har adhd vilket ofta gör att tycker jag något är intressant/roligt så tänker jag mig inte för vad jag säger så det blir en del grodor.
Dessutom är jag yngst i rummet, fyller 25 min fästman fyller 44 och de flesta vi umgås med är i hans ålder. Så det blir en hel del dumt.
Jobbar i matvarubutik...de andra är typ ingenjörer och min fästman är läkare. Så ja...dummast i rummet.
Men jag är alltid snyggast i rummet och det är viktigare.
Intressant att så många ser sig som smarta. Borde ju vara med jämnfördelning, tror inte att så många smarta personer använder familjeliv som i denna omröstning. Tror något blivit fel här.
Nu svarade jag oftast smartast i rummet men då utgick jag från jobbet. Där är det så och det är något som folk tar med mig på möten för att vara också. Inte bara min uppfattning utan "allmänt känt". Och nu låter jag ju skitdryg, det fattar jag ju. Men jag har fått min lön och mina arbetsuppgifter baserat på att jag just brukar vara "smartast i rummet".
Hemma däremot så anses nog både min man och min 12-åriga dotter som smartare. Jag är naiv, godtrogen, lättlurad och har noll "streetsmartness" vilket min man och dotter besitter massor av. Vår son är som mig, han kommer också vara smartast i rummet på jobbet men kunna bli lurad till att skänka bort alla sina pengar han har på sig till den första som försöker få dem.
Det är faktiskt skönt att vara dummast i rummet ibland. Mycket bättre än motsatsen. När man inser att man är smartast i rummet fast man är rätt pantad själv i alla andra rum men här är man smartast....det är en rätt skrämmande känsla.
Givetvis tror de allra flesta att de ligger över snittet. Detta är välkänt och kallas för Downing-effekten och späs på av Dunning-Kruger-effekten.
Kort sagt är Downing att ca 80% anser att de är smartare än genomsnittet, varför diskuteras men det kan ju vara så enkelt att man själv vet allt man tänker och överväger men bara hör det andra väljer att berätta.
Dunning-Kruger är att om man är lite trög så fattar man inte det själv eftersom man är lite trög = ju dummare man är desto mer överskattar man sin egen förmåga.
Detta gäller alltså i första hand IQ som är lätt mätbart men inte säger särskilt mycket om det som vi tänker på när pratar om smart, då vägs ju mycket annat in med tex förmågan att göra något av sin IQ dvs hur handlingskraftig man är samt hur man får andra att hjälpa en mm. Tveksamt att någon skulle kalla en otrevlig, typ som gör alla arga för smart även om den otrevlige är bra på IQ-test.
Givetvis tror de allra flesta att de ligger över snittet. Detta är välkänt och kallas för Downing-effekten och späs på av Dunning-Kruger-effekten.
Kort sagt är Downing att ca 80% anser att de är smartare än genomsnittet, varför diskuteras men det kan ju vara så enkelt att man själv vet allt man tänker och överväger men bara hör det andra väljer att berätta.
Dunning-Kruger är att om man är lite trög så fattar man inte det själv eftersom man är lite trög = ju dummare man är desto mer överskattar man sin egen förmåga.
Detta gäller alltså i första hand IQ som är lätt mätbart men inte säger särskilt mycket om det som vi tänker på när pratar om smart, då vägs ju mycket annat in med tex förmågan att göra något av sin IQ dvs hur handlingskraftig man är samt hur man får andra att hjälpa en mm. Tveksamt att någon skulle kalla en otrevlig, typ som gör alla arga för smart även om den otrevlige är bra på IQ-test.
Är väl rätt skitsmart om man ser till allmänbildning ... och att vara "streetsmart" men om man tänker nörd på ett ämne så .... näää
Hade jag snöat in på ett enda ämne så hade jag haft ett Nobelpris idag...
Lite så.
Jag vet inte, ärligt talat. Upplever de flesta omkring mig som ?ojämna? - ena dagen kan jag tänka att en kollega måste vara ett geni och nästa dag svagbegåvad. När det gäller mig själv så känner jag mig sällan extrem åt något håll. ibland kan jag tänka att jag kanske är något smartare än folk omkring mig och ibland att jag är något dummare (just idag är jag smartare, för jag upptäckte något viktigt som mina kollegor missat). Att jag upplever mina kollegor som mer ojämna kan säkert också förklaras av detta som nnnnnnn skriver om ovan, att jag inte vet vad andra tänker utan bara vad de säger (och ibland hör jag kanske mest vad jag förväntar mig att de ska säga).
För övrigt fick artikeln nedan mig att inse, häromveckan, att dunning-kruger-effekten nog inte finns på riktigt. Lite trist faktiskt.
https://www.gwern.net/docs/iq/2020-gignac.pdf
Jag är oftast smartast i rummet, men det beror nog mer på rummet än på mig.
Intressant att så många ser sig som smarta. Borde ju vara med jämnfördelning, tror inte att så många smarta personer använder familjeliv som i denna omröstning. Tror något blivit fel här.
Varje gång jag går på toa; ALLTID smartast i rummet! ;--) ...
Mvh,
Pentra
Är oftast dummast i rummet...märks inte så mycket på hur jag skriver men på hur jag pratar.
Har adhd vilket ofta gör att tycker jag något är intressant/roligt så tänker jag mig inte för vad jag säger så det blir en del grodor.
Dessutom är jag yngst i rummet, fyller 25 min fästman fyller 44 och de flesta vi umgås med är i hans ålder. Så det blir en hel del dumt.
Jobbar i matvarubutik...de andra är typ ingenjörer och min fästman är läkare. Så ja...dummast i rummet.
Men jag är alltid snyggast i rummet och det är viktigare.