• Anonym (Varm)

Konstant överhettad av värmen nu

Nån mer som lider i värmen nu?

Har i många år inte alls tålt värme och det blir värre med åldern. Har ett extremt tjockt hår och det är som hårbotten kokar när det är så soligt som nu, vilket ger sprängande huvudvärk och illamående så jag kräks ibland. Drar jag fingrarna i håret känner jag hur varmt det är längst in - det hettar.

Vad gör man? Alla verkar så glada över sol men jag har inte kunnat vara ute på ens 30 min promenad dagtid hela sommaren utan att gå under och få pulserande huvudvärk sen mot kvällen.

Vill helst inte raka av mig håret som kvinna men det känns ju som det enda som skulle hjälpa.

Hatar värmen. Hatar kroppen.

Nån annan som är lika usel på temperaturreglering och som har råd?

• Svar på tråden Konstant överhettad av värmen nu
  • Anonym (Varm)
    Anonym (Jag vill tacka livet!) skrev 2022-08-15 00:44:14 följande:
    Visst, kallar du 23 grader och sol för total överhättning finns ingen lösning för dig ens här i detta kyliga land annat än att söka läkarhjälp eller flytta till Svalbard men det har du ju inte råd med. Du kanske lider av något du kan få hjälp för, något medicinskt.
    Jag vet inte var du bor men vi hade 31 grader igår och 30 I förrgår och sol utan ett moln eller vindpust ute. Var bor du om du hade 23?
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Varm) skrev 2022-08-15 08:22:57 följande:
    Skulle pnska att det fanns en frisör som kunde tunna ur i hårbottnen. De jag pratat med tunnar ur i längderna. eller tänker du att de ska rycka bort hårstrån?

Ärlig fråga alltså eftersom detta att tunna ur kommer upp så ofta, men det är ju sällan nan väl tunnar ur genom att HELA hårstrån försvinner?
    Som jag skrev långt tidigare så finns det särskilda urtunningssaxar. De går att använda exakt var som helst på håret, vid topparna, en bit upp, mitten, hårbotten. Om du har ordentligt burrigt hår blir det svårt men hyfsat "normalt" hår ska det fungera på, även med lite självlock.
  • Anonym (Varm)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-08-15 08:28:39 följande:
    Som jag skrev långt tidigare så finns det särskilda urtunningssaxar. De går att använda exakt var som helst på håret, vid topparna, en bit upp, mitten, hårbotten. Om du har ordentligt burrigt hår blir det svårt men hyfsat "normalt" hår ska det fungera på, även med lite självlock.
    Får fråga nästa gång jag är hos min frisör. Har ett sånt hår som de suckar över eftersom det är brutalt tjockt.

Min oro eller det jag befarar är ju att man tunnar ur det och sen växer det snabbt ut och blir 1-2 cm långt och ser anskrämligt ut och är tjockt ändå i botten och att man då inte kan typ göra något åt att få bort det med flätor eller så som nån föreslog. Ska testa inbakade flätor nu och kyla huvudet och se om det hjälper.
    Anonym (Varm) skrev 2022-08-15 08:54:57 följande:
    Får fråga nästa gång jag är hos min frisör. Har ett sånt hår som de suckar över eftersom det är brutalt tjockt.

Min oro eller det jag befarar är ju att man tunnar ur det och sen växer det snabbt ut och blir 1-2 cm långt och ser anskrämligt ut och är tjockt ändå i botten och att man då inte kan typ göra något åt att få bort det med flätor eller så som nån föreslog. Ska testa inbakade flätor nu och kyla huvudet och se om det hjälper.
    Då låter det som att urtunning inte kommer att fungera för dig. Har du funderat på sådana där jättetunna flätor över hela håret? RIhanna har väl haft så ett tag förut t ex, kan bli rätt snyggt.
  • Anonym (Varm)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-08-15 08:57:02 följande:
    Då låter det som att urtunning inte kommer att fungera för dig. Har du funderat på sådana där jättetunna flätor över hela håret? RIhanna har väl haft så ett tag förut t ex, kan bli rätt snyggt.
    Ja, jag har faktiskt funderat på det - men backat eftersom jag inte velat bli beskylld för kulturell appropriering. Men jag inser ju att några inbakade flätor borde kunna ge lite samma effekt med mer luft in och möjlighet att kyla hårbottnen lite mer.

Har ändå testat att ha kalla kepsar och så men det når inte in i hårbottnen. Måste duscha och ha genomblött hår längst in för att det ska kyla nu och det är inte alltid så lätt att uppeätthålla dagtid (och ses också som socialt extremt konstigt att låna nåns badrum och komma ut genomblöt i håret).
    Anonym (Varm) skrev 2022-08-15 09:04:09 följande:
    Ja, jag har faktiskt funderat på det - men backat eftersom jag inte velat bli beskylld för kulturell appropriering. Men jag inser ju att några inbakade flätor borde kunna ge lite samma effekt med mer luft in och möjlighet att kyla hårbottnen lite mer.

Har ändå testat att ha kalla kepsar och så men det når inte in i hårbottnen. Måste duscha och ha genomblött hår längst in för att det ska kyla nu och det är inte alltid så lätt att uppeätthålla dagtid (och ses också som socialt extremt konstigt att låna nåns badrum och komma ut genomblöt i håret).
    Jag skulle inte oroa mig för anklagelser iaf, inte gällande miniflätor. Dreads har ju kommit upp i media på sistone men det är en väldigt specifik sak också. Hoppas inbakade funkar :)
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Jag vill tacka livet!) skrev 2022-08-14 15:26:49 följande:
    Vi gnäller inte och startar inte trådar här där vi klagar för att det är 0 grader ute första dagen det händer. Vi inser att man vänjer sig vid vädret. Men så fort det blir en dag av 25 grader varmt gnälls det här första och enda soldagen och ni missunsammar alla att ha det varmt och skönt.

Du gnäller i den här tråden och många andra gnäller och tycker att semestern var kass bara för att enbart hälften av dagarna hade en temperatur över 25 grader. Helt ärligt tycker jag att den sortens gnäll som du ägnar dig åt är den allra värsta. Att människor klagar på vädret kan jag leva med, men att racka ner på folk för att de söker hjälp är riktigt lågt.
  • Faber

Jag tar gärna värmen. Juni var bra och varm sedan kom Juli. Regn 16 grader - Mulet 17 grader -regn 14 grader... hela månaden och innevarande månad har inte varit bättre.

*Politiskt korrekt sidfot*
  • Cheeses

Vafasiken, skulle aldrig använda solkräm. Solar med måtta istället för solar med kemikalier. 

Cheeses skrev 2022-08-15 21:43:33 följande:

Vafasiken, skulle aldrig använda solkräm. Solar med måtta istället för solar med kemikalier. 

Dvs max en kvart om dagen och aldrig mitt på dagen, ca kl. 10-15?

Solkräm, så som jag använder den iaf, är inte till för att sola (det gör jag aldrig) utan för att skydda mot strålning och värme när jag måste vara ute ett längre tag.
  • Cheeses

I solen kan man vara ute i så länge man inte bränner sig. Skulle aldrig använda solkräm om jag inte bränner mig. Bara massa skit man får i sig men folk gör som dem vill.

Svar på tråden Konstant överhettad av värmen nu