• Anonym (Varm)

Konstant överhettad av värmen nu

Nån mer som lider i värmen nu?

Har i många år inte alls tålt värme och det blir värre med åldern. Har ett extremt tjockt hår och det är som hårbotten kokar när det är så soligt som nu, vilket ger sprängande huvudvärk och illamående så jag kräks ibland. Drar jag fingrarna i håret känner jag hur varmt det är längst in - det hettar.

Vad gör man? Alla verkar så glada över sol men jag har inte kunnat vara ute på ens 30 min promenad dagtid hela sommaren utan att gå under och få pulserande huvudvärk sen mot kvällen.

Vill helst inte raka av mig håret som kvinna men det känns ju som det enda som skulle hjälpa.

Hatar värmen. Hatar kroppen.

Nån annan som är lika usel på temperaturreglering och som har råd?

• Svar på tråden Konstant överhettad av värmen nu
  • Anonym (Lisa)

Undvik vara ute dagtid.Ät glass ,drick kallt.Snabbduscha några gånger per dag.Köp fläktar.

• Anonym (Varm)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-14 20:32:46 följande:

Undvik vara ute dagtid.Ät glass ,drick kallt.Snabbduscha några gånger per dag.Köp fläktar.

Ska nog börja duscha bara med vatten en gång mitt på dan iaf så håret kyler sen. Bra tips!

Skulle gärna undvika att vara ute dagtid men det är ju svårt rent praktiskt att bara låsa in sig.
  • Deeru
    Anonym (Jag vill tacka livet!) skrev 2022-08-14 15:35:30 följande:
    1. Skaffa en anställning. Då har du semester och kommer kunna resa
    2. Gå ner i vikt, fetman du har gör dig överhettad
    3. Motionera
    4. På morgonar, kvällar och nätter är det svalt.
    5. Sitt i skugga
    6. Ha på dig solhatt och solfaktor 50
    7. Bada, i havet är det kallt. Alla andra gör så och det finns naturligtvis en anledning till att alla badar när det är varmt. Ligg kvar i vattnet hela dagen om du tycker solen är för varm
    8 i skogen är det svalt, vistas ute i skogen hela dagarna
    9. Ha fördragan gardiner hemma och persienner mot solen alltid
    7. Drick och ät kallt, drycker med is, isglassar, kylskåpskall vattenmelon. Undvik fet mat för du blir varmare av fett
    8. Skydda huvudet från all sol utomhus, dvs bär keps eller solhatr
    9. Gör tvärdrag i hemmet och håll dig borta från hemmet eftersom det är svalare utomhus än i ditt hem uppenbarligen
    Hur hjälper solfaktor 50 mot värmeslag?
    Man ska dessutom dricka och duscha varmt för att  kroppen ska kyla ned sig. Badar man kallt jobbar kroppen för att värma upp sig.
    Jag är smal som ett snöre, men mår jättedåligt av värmen.
  • Anonym (Jag vill tacka livet!)
    Anonym (Varm) skrev 2022-08-14 18:16:58 följande:
    Ursäkta men har jag missunnat dig värmen eller?

Och mår du fysiskt dåligt och kräks och får migrän? Jag vänjer mig inte vid värmen. 2017 led jag lika mkt sista som första soldagen. Så även denna sommar.
    Vilken värme?
    Vart går din gräns? Det är ju inte ens någon värme här i Sverige. Det är ju cirka 22 grader inomhus i bostäderna året om. Så när det är 22, w5 grader så är det ju måttlig värme. Allt under 35 grader är ingen värme att tala om. Hur klarar du vara inomhus på vintern i 22 grader?

Vad säger din läkare? Om man har sådana problem att man kallar lite måttlig värme för total överhättning så får du väl kontakta läkare för det? 
  • Anonym (Jag vill tacka livet!)
    Anonym (Varm) skrev 2022-08-14 18:25:28 följande:
    Jag undrar också om du faktiskt varit på de stllen du hänvisar till på skämt. Tror du Norrland (menar du förreaten Gävle, Sundsvall, Piteå eller Kebnekaise - norrland är stort) är tävkt av snö året om? Sommartid är det ljust och varmt ärven i våra norra delar.
    Visst, kallar du 23 grader och sol för total överhättning finns ingen lösning för dig ens här i detta kyliga land annat än att söka läkarhjälp eller flytta till Svalbard men det har du ju inte råd med. Du kanske lider av något du kan få hjälp för, något medicinskt.
  • Anonym (S)
    Anonym (Jag vill tacka livet!) skrev 2022-08-14 15:26:49 följande:
    Vi gnäller inte och startar inte trådar här där vi klagar för att det är 0 grader ute första dagen det händer. Vi inser att man vänjer sig vid vädret. Men så fort det blir en dag av 25 grader varmt gnälls det här första och enda soldagen och ni missunsammar alla att ha det varmt och skönt.
    Om du varit en smart person så hade du insett att det är ditt eget fel om du påverkas negativt av inställningen i tråden eftersom rubriken tydligt talar om vad tråden handlar om och du självmant valde att gå in och läsa den här tråden. 
  • Anonym (Maria)

Du borde kolla upp dig medicinskt. Vet precis vad du menar med denna hetta, kunde själv tycka det var ok med uppåt ca 28 grader förr, inga problem fullt aktiv.
    Men sedan blev sjuk i en sjukdom som gjorde mig värmeintorant. Med matthet, darrighet synstörningar som kom vid värme. Då redan vid normal värme som 15-20 g.
    Hjälpte en del med blodtrycksmedicin, betablockerare drar ihop kärlen lite, så man får lättare att frysa. Låg dos räckte.

Om håret är en stor bidragande faktor klipp det i någon luftig utklippt look. Behöver absolut inte raka dig. Finns mängder fräscha kvinnliga lookar. 
    Annars är det tidiga morgnar, sena kvällar som gäller. Anpassning av allt när det är lite varmare. Vara vid kusten. Där ofta blåser lite mer. Dra för fönster på solsidor. Släpp inte in uppvärmd luft genom någon altandörr osv. 

• Anonym (Varm)

Har kollat tidigare och alla värden är bra. Jag tror håret är en stor bov hos mig, när jag är varm och sticker in fingrarna i hårbottnen är det HETT. Alltså på riktigt.

klippa upp det nedtill går ju. (Även om det ser ut som skräp när det växer ut) men klippa upp det vid hårbotten känns som jag snarare skulle behöva typ få bort 30% av håret...j

• Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Varm) skrev 2022-08-15 07:32:48 följande:

Har kollat tidigare och alla värden är bra. Jag tror håret är en stor bov hos mig, när jag är varm och sticker in fingrarna i hårbottnen är det HETT. Alltså på riktigt.

klippa upp det nedtill går ju. (Även om det ser ut som skräp när det växer ut) men klippa upp det vid hårbotten känns som jag snarare skulle behöva typ få bort 30% av håret...j

Ja då får det väl vara så! Gå till en frisör och be hen tunna ur håret. Om du har sådana problem lär det finnas att ta av, utan att det knappt kommer att märkas heller.
  • Anonym (Varm)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-08-15 08:15:19 följande:
    Ja då får det väl vara så! Gå till en frisör och be hen tunna ur håret. Om du har sådana problem lär det finnas att ta av, utan att det knappt kommer att märkas heller.
    Skulle pnska att det fanns en frisör som kunde tunna ur i hårbottnen. De jag pratat med tunnar ur i längderna. eller tänker du att de ska rycka bort hårstrån?

Ärlig fråga alltså eftersom detta att tunna ur kommer upp så ofta, men det är ju sällan nan väl tunnar ur genom att HELA hårstrån försvinner?
Svar på tråden Konstant överhettad av värmen nu