• Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
  • Fröken Allvar

Inget nytt är en del av den attityd till fattigdom som låter den växa. Samma sak gäller för misshandel, våld, kriminalitet, rasism och så vidare. 

Alla saker ovan hänger även ofta ihop med fattigdom, men då jag i den här tråden vill fokusera på pengarna i första hand så började jag med det.

Detta för att inte hamna i resonemang kring vilka fattiga som det är mest synd om, då det flyttar fokus från grundorsaken avsaknad av pengar.

I Folkhemmet hade vi en utjämning. Många var arga på den och därför finns den inte kvar. Nu har vi fattigdom igen istället. 

• Fröken Allvar
    Anonym (Josef) skrev 2022-10-03 10:38:16 följande:

Lösningen på problemet är problemet självt. 

Så det är inget man springer efter och försöker lösa, det är något som har redan löst sig själv, så förstår inte vad du vill diskutera.

Jag tänker att lösningar har funnits i Sverige sedan länge i form av det vi kallar välfärd.

Den finns kvar men räcker inte. 

Fattigdomen påverkar livet. I en annan tråd läste jag om några unga människor som fått diagnoser som lösning på att de inte lyckats hitta arbeten. 

Efter det hade dessa personer enligt trådskrivaren blivit handlingsförlamade och behövt hjälp med allt, istället för att uppfattas som de lata och bortskämda personer de egentligen var enligt trådskrivaren. 

Då jag inte vet mer eftersom detta var andrahandsinformation känner jag att FATTIGDOMEN BEHÖVER EN RÖST som kommer från de fattiga själva.

Ännu har ingen delat med sig av en fattig erfarenhet i tråden utöver det jag själv svarade om mina boendeformer, som alltså inte innefattar boende under en sten, och det har jag förståelse för. 

Fattigdomen är tyst, men här och var talar den och sådant tänker jag kan samlas i den här tråden.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Josef) skrev 2022-10-03 11:13:01 följande:

Jag tror det snarare handlar om att det var länge sedan du hade sex fröken allvar, är du såpass sugen? ;)

Det här är en ovärdig kommentar som inte har med hur jag tänker att det är viktigt att titta på fattigdomen att göra, men då jag väljer att vara måltavla för att visa på attityderna så svarar jag på den därför.

Den här kommentaren om att du tror att det var längesedan jag hade sex kan såra de många fattiga som upplevt avsaknad av sex till följd av sin ekonomiska situation.

Jag ska länka till tråden.
  • Fröken Allvar

Många fattiga och utsatta har inte problem att få sex heller, ska tilläggas.

Situationer jag känner till: behandlingshem, ålderdomshem, LSS-boenden.

Fick själv frågan om att hänga på för sex in i en bil i Vällingby en gång. Det var en av de första gångerna jag uppfattades som utsatt nog för att tacka ja. Var runt 35 år då och blev ganska chockad. Jag var van att vara på andra sidan, bli frågad om pengar. Inte få erbjudande om sex av någon som bodde i en skåpbil. 

• Mentat

Cervenkas debattartikel utgår från det helt galna begreppet "relativ fattigdom". Det är ett mått som påstår att jag blir fattigare om min granne vinner på lotto, vilket förstås är helt vansinnigt. Det är ett slags avundsjukemått.

Absolut fattigdom är något helt annat och den existerar givetvis men den har inte med artikeln att göra.

• Fröken Allvar
    Anonym (Josef) skrev 2022-10-03 11:29:10 följande:

Jag märker av det för att jag varken onanerar eller kollar porr, jag väntar dock på rätt tjej att ha sex med ;)

Hur kopplar du din nofap-praktik till trådens ämne?
  • Fröken Allvar
    Mentat skrev 2022-10-03 11:30:42 följande:

Cervenkas debattartikel utgår från det helt galna begreppet "relativ fattigdom". Det är ett mått som påstår att jag blir fattigare om min granne vinner på lotto, vilket förstås är helt vansinnigt. Det är ett slags avundsjukemått.

Absolut fattigdom är något helt annat och den existerar givetvis men den har inte med artikeln att göra.

Äntligen ett seriöst svar.

Jag förstår att du anser att relativ fattigdom är ett mått på avund. Jag kan till och med sympatisera med synen och tycka att det ligger någonting i den många gånger. 

Vad jag ser är att verklig fattigdom växer fram i Sverige och jag är rädd att om vi inte är medvetna om att folk inte äter ordentligt, hamnar på gatan till följd av att de inte betalar hyran och så vidare så hinner det gå väldigt långt och blir svårare att komma till rätta med än om vi ändrar saker redan nu.

Om folk inte är tysta, om fattigdomen får en röst så går det lättare. Om det bara är jag (och det vet jag att det inte är) så blir det lätt att avfärda mig som en ensam galning, någon som skulle behöva ligga, som Josef säger att han behöver.
  • Kaffekopp242322
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 09:37:54 följande:

Hej. Jag vill att Fattig-Sverige ska ha en röst. Det är mycket angeläget då vi inte har någon solidarisk partipolitik kvar i landet. 

I den här tråden vill jag medvetandegöra Familjeliv om den fattigdom som växer i landet. 

Jag tror att det finns empati kvar i botten av vårt så splittrade folk.

Man får skriva vad man vill i tråden, erfarenheter, ifrågasättanden, dela artiklar om fattigdom, lösningar och så vidare.

Vi ska inte ge upp hoppet om folkhemmet riktigt än. Man får även ifrågasätta det nostalgiska i att prata om folkhemmet. 

ALLT SKA UPP. 

Solidaritet och allas lika värde - Vad är en "normal" inkomst om alla i världen tjänade lika mycket?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_efter_BNP_(PPP)_per_capita 

Ovan står det (i bildtexten) att globalt BNP/capita är $10700. Ca 120.000kr/år eller 10.000kr i månaden. Det är produktionsvärdet. Sedan ska det beskattas och man ska betala produktionslokaler, maskiner och verktyg.

Andreas Cervenka nämner att "De tio procent med lägst inkomst drog 2020 in cirka 8500 i månaden efter skatt".

Det är över den nivån som är målet för oss alla - givet att solidaritet, jämlikhet och alla människors lika värde är målet.

• Kockobello
    Mentat skrev 2022-10-03 11:30:42 följande:

Alldeles riktigt.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns