-
-
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
-
Ja och det är icke att förakta.sextiotalist skrev 2022-10-03 16:40:58 följande:Eller så gör man en ordentlig förlust. Vilket också händer.
Men eftersom vi inte ser vårt boende som en ekonomisk investering, så är det ett ickeproblem. Vi trivs och bor väldigt bra. -
Gymkort, hämtmat, krogbesök, utlandssemestrar?!Anonym (Döva öron) skrev 2022-10-03 15:33:26 följande:
Men för att tipsa om sådant som kan hjälpa folk med små marginaler.. Köp kläder bättre begagnat på exempelvis Tradera. Säg upp alla abonnemang. Man får bra paketerbjudanden som räcker ett år. Sen säger man upp och tar nästa. Och då menar jag tv, bredband, telefoni. Inte tidningar, filmkanaler, rakhyvlar eller andra dyl som inte är nödvändiga. Stryk hämtmat och bio/krog-besök. Säg upp gymkort. Spara till buffert istället för utlandssemester. Hemester funkar fint det med.
Köp inget på avbetalning. Om något nödvändigt går sönder (tvättmaskin, kyl, spis) försök hitta det begagnat. Gör storkok när det är extrapris på ex bog. Gryta o köttfärssås går utmärkt att frysa in.
Svårt säga hur hög buffert man behöver. 2-3 månadslöner är väl minimum. Men är olyckan eller oturen framme kan det vara svårt parera ändå. Se till att ha bra försäkringar är en bit på vägen.
Det är fint att du vill ge råd. Det var också många bra råd -till en medelklassfamilj som känner oro inför höjda mat och elpriser.
Men de fattiga människor tråden handlar om tittar redan efter extrapriser och gör storkok eller äter annan billig mat, det sitter inprogrammerat att det inte går att köpa färskt (inte fryst) kött eller fisk och ett måste att alltid titta efter rabatterad mat pga kort datum eller extrapriser, annars hade vardagen inte gått ihop för dessa människor. De har oftast inte kabeltv, man har utbudet som finns gratis i huset man bor i.
De flesta kan bara drömma om att åka utomlands, en del kanske har sparat i flera år för en resa, oftast för att hälsa på släkt och då bo gratis under resan. Vissa har aldrig varit utomlands. Finns folk i Sthlms förorter som aldrig lämnat Stockholm, familjer som knappt åker till andra delar av staden för miljöombyte eller för att se sig omkring, SL-resa för 2 vuxna och 3 barn går på 280 kr tur och retur. Så att bara åka in till stan för att besöka en gratis park är tyvärr inte så gratis, många familjer ser nog mer värde i att kunna köpa en vinterjacka, fodrade stövlar eller något annat som behövs akut till något av barnen för den summan.
Hämtmat eller McDonaldsbesök kanske några unnar sig precis efter pengarna kommit.
Krogbesök är inte för folk som lever på existensminimum öht. De flesta fattiga har en enda försäkring och det är billigaste hemförsäkringen.
Ett råd du gav som är allmängiltigt för varenda människa och alltid gäller oavsett konjunktur *köp aldrig något på avbetalning!* Lockas aldrig heller av sms-lån. Sms-lånen är ren ocker men all avbetalning blir alltid extremt mycket dyrare än om man sparat pengar, oavsett om det utlovas *räntefritt första 3 mån*, betalningsfri månad osv osv. så finns alltid dolda avgifter med att köpa på avbetalning. -
Ett till råd som gäller alla som är bra för både miljö och plånbok som du gav (Döva Öron) är att köpa begagnat!
Klädindustrin är helt sinnessjukt miljöförstörande och arbetarnas villkor är förfärliga.
-
Varför vi alla, rik som fattig, måste sluta att handla kläder var och varannan månad och sluta stödja den fruktansvärda fast fashion-branschen! Ingen behöver nya kläder varje månad. Satsa på få plagg av högre kvalité kombinerat med second hand eller handla uteslutande second hand.
The clothing waste crisis: How our shopping habits are hurting our planet. 4.05
The shady world of cheap clothing. 42.26
The astonishing amount of water to make a pair of jeans! 5.51
The true cost: who pays the price for YOUR clothes. 50.55
The environmental impacts of fast fashion. 5.58 -
Tack för denna tråd Fröken Allvar, ett mycket intressant ämne.
Jag vill bara dela med mig av min situation.
Jag har levt under väldigt knapra förhållanden under hela mitt vuxna liv. Jag är kvinna, nu drygt 35 år.
Under de ca 10 år som följde efter gymnasiet klarade jag endast av att arbeta halvtid (detta p.g.a. kroniska sjukdomar) och fick då ut en lön på ca 9000-10.000:- efter skatt. Sedan ett antal år är jag sjukskriven för de kroniska sjukdomar som tidigare i livet bidrog till att jag enbart klarade av att jobba halvtid. I nuläget får jag alltså ut ca 8000:- efter skatt.
Nu har jag en sambo som jag älskar och som jag vill leva med livet ut. Tack gode gud för honom!
Det här med kroniska sjukdomar.. det är ju inget man väljer. Men likväl döms man till ett liv i nivå med existensminimum. Men trots allt känner jag tacksamhet. Tacksamhet över min fina sambo som jag älskar så mycket och tacksamhet över att jag får vara kroniskt sjuk i ett fint land som Sverige. Tak över huvudet, mat på bordet och rent vatten i kranen. Det är ändå mer än vad en stor del av jordens befolkning har. -
Är uppvuxen i familj med inkomst under existensminimum. I hus kilometer från närmsta lilla by. Och då vi hade hus kunde vi (då) inte ansöka om pengar från soc. Samt att min mamma inte kunde arbeta (av anledningar jag än inte förstått eller kommer att göra då hon är död idag). Bilen vi hade lagade min pappa rosthål stort som en knytnäve med hönsnät o plasticpadding. Vi plockade spillved i skogen ibland. Fick potatis av mina morföräldrar. Julklappar köptes på katalog-avbetalning (rovells, ellos, halens). Fick aldrig någonsin en ny cykel, skridskor eller dyl.Anonym skrev 2022-10-03 21:50:29 följande:Ett till råd som gäller alla som är bra för både miljö och plånbok som du gav (Döva Öron) är att köpa begagnat!
Klädindustrin är helt sinnessjukt miljöförstörande och arbetarnas villkor är förfärliga.
När jag fyllde 12 år fick jag ett nes. Jag började gråta och bad dem lämna tillbaka det för det var för dyrt. Men jag tror han hade fått löneförhöjning och tyckte vi hade råd.
Men alla mina minnen var då. Och inte jämförbart med idag. Och själv har jag aldrig behövt vända på slantarna. Inte pga mina enorma inkomster. Utan för att jag alltid varit väldigt sparsam, främst mot mig själv. Och alltid haft en buffert sen jag var 16 år och flyttade hemifrån. Men jag har också haft turen att om så hade behövts backats upp av mina föräldrar vars ekonomi förbättrades markant från det jag blev tonåring.
Men tips och trix som remsa upp gamla lakan och väv trasmattor. Sticka tröjor isf att köpa. Och blir de för små eller omoderna så remsa bara upp dem och sticka något nytt. Köa på lions-loppmarknad för andra kläder. Lek i skogen det är gratis (fanns ju dock inget internet eller barnkanaler). Spela in din favoritmusik från radion på kassettband. Plocka bär o svamp som du kan sälja. (är väl det enda som fortfarande är gångbart).
Men! och här är det roliga. Jag kände mig aldrig fattig. Nånsin. Vet inte om det beror på vart jag bodde eller tiden jag levde på (eller bara jag). Men det var ingen märkeshysteri eller prylnoja. Inget räkna antal julklappar under granen. Jämföra semestrar med klasskamrater. Och det fanns de som hade det sämre än oss samt även de som hade det betydligt bättre. -
Tack för fina inlägg. Min dröm är att den här tråden skulle kunna få leva sitt eget liv.
Alla som bryr sig om att se och bekämpa fattigdom har en möjlighet att skriva här.
En till artikel
www.expressen.se/debatt/vi-far-se-om-busch-menade--allvar-med-falukorven/ -
Det är mycket om "vanligt folk" men vad menas med det?Fröken Allvar skrev 2022-10-04 19:51:13 följande:
Tack för fina inlägg. Min dröm är att den här tråden skulle kunna få leva sitt eget liv.
Alla som bryr sig om att se och bekämpa fattigdom har en möjlighet att skriva här.
En till artikel
www.expressen.se/debatt/vi-far-se-om-busch-menade--allvar-med-falukorven/
-
Dags att ta bort tre månader av all fl-ledighet så folk kan gå tillbaka till jobbet istället och tjäna pengar och sluta gnälla om hur liten inkomst de har.Fröken Allvar skrev 2022-10-04 19:51:13 följande:Tack för fina inlägg. Min dröm är att den här tråden skulle kunna få leva sitt eget liv.
En till artikel
www.expressen.se/debatt/vi-far-se-om-busch-me.../ -
Vad är vanligt folk? Det är en väldigt bra fråga. Jag vet inte om jag kan svara på frågan. Jag tror att vanligt folk i det här fallet är folk som berörs i sitt dagliga liv av inflationen, dvs inte folk med stort sparande att ta av.Kockobello skrev 2022-10-04 20:20:51 följande:Det är mycket om "vanligt folk" men vad menas med det?
Tidigare i tråden skrev en person om sina föräldrar som först nu betalt av lånen på ett hus de sålt med förlust i 90-talskrisen.
Jag har läst i trådar här om folk som visst kommer att få det mer knapert, hade "förköpt sig" på hus, men ändå bedömde att kvarboende i villan blir möjligt trots elpris och räntehöjningar. Det är inte vanligt folk enligt den här artikeln, utan då räknas man som mer bemedlad än vanligt folk.