-
-
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
-
Tandläkaren är bra att gå till någon gång eftersom det är bra för hälsan men det är inte särskilt dyrt.Fröken Allvar skrev 2022-10-25 17:21:33 följande:Jag håller med - på kort sikt. När man inte gått till frisör och tandläkare på flera år är det inte lika roligt. Tandläkaren och frisören vill ha pengar. Jag fick en flashback till denna tid under pandemin, då tandläkaren gick under jord och jag helt kom ur att gå till frisören. Slutade även att köpa kläder då jag inte vill beställa på nätet saker som man inte vet om de passar. Jag har nämligen lärt mig att inte köpa en massa saker som jag måste återvinna eller slänga under alla fattiga år.
Tar dessa exempel i hopp om att människor ska kunna relatera.
Inre frid är bra. Jag fick det av ordnad ekonomi och slippa vara fattig. Innan var det en ständig oro.
Frisören däremot. Extremt dyrt och ger absolut ingenting. Fullständigt meningslös lyxkonsumtion. Jag har det bra ställt men går aldrig till frisören. -
Som kvinna blir man mer tagen på allvar om man har gått till frisören. Det är också en aspekt av fattigdom, som varit uppe tidigare i tråden. Den påverkar utseendet, och utseende ger möjligheter.Anonym (Loth) skrev 2022-10-25 18:41:54 följande:Tandläkaren är bra att gå till någon gång eftersom det är bra för hälsan men det är inte särskilt dyrt.
Frisören däremot. Extremt dyrt och ger absolut ingenting. Fullständigt meningslös lyxkonsumtion. Jag har det bra ställt men går aldrig till frisören. -
-
Är du helt borta? Sedan när är tandläkaren billigare än frisören?Anonym (Loth) skrev 2022-10-25 18:41:54 följande:Tandläkaren är bra att gå till någon gång eftersom det är bra för hälsan men det är inte särskilt dyrt.
Sen när man började borsta tänderna...Kockobello skrev 2022-10-25 19:37:27 följande:Är du helt borta? Sedan när är tandläkaren billigare än frisören?
-
Det är fel sätt att förbättra utseendet. Det gör man genom att jobba på sin hållning och kroppsform. Detta är dessutom i princip helt gratis.Fröken Allvar skrev 2022-10-25 19:33:50 följande:Som kvinna blir man mer tagen på allvar om man har gått till frisören. Det är också en aspekt av fattigdom, som varit uppe tidigare i tråden. Den påverkar utseendet, och utseende ger möjligheter.
-
Jag har märkt skillnad på klippt hår och inte klippt hår.Anonym (Loth) skrev 2022-10-25 19:49:09 följande:Det är fel sätt att förbättra utseendet. Det gör man genom att jobba på sin hållning och kroppsform. Detta är dessutom i princip helt gratis.
Det var en intressant lösning, "träna din hållning och slipp vara fattig". Jag vet att du har rätt. Människor fokuserar mycket på andras hållning och muskler. Det kan absolut ha spelat in i att jag var fattig, att jag inte hade varken det ena eller det andra, åtminstone inte på det eftersträvade sättet. Men utan bil blir man rätt stark. -
Det spelar ingen roll om du har hål eller inte.Anonym (Loth) skrev 2022-10-25 19:44:59 följande:Sen när man började borsta tänderna...
Det kostar inte mellan 905-1500 för en klippning. Det kostar runt 500-600.
-
De fattiga hittar sätt att bortförklara sin fåfängliga lyxkonsumtion som något nödvändigt, vare sig det handlar om frisör, nya finskor, cigg eller alkohol.Anonym (Loth) skrev 2022-10-25 19:49:09 följande:Det är fel sätt att förbättra utseendet. Det gör man genom att jobba på sin hållning och kroppsform. Detta är dessutom i princip helt gratis.
-
Är man alltså fattig om man inte kan gå till någon svindyr frisör? I andra länder är man fattig om man inte vet hur man ska få ihop nog med ris för att föda familjen. Fräscht utseende ger en fördel i alla lägen. Det kan man få om man är ren och hel och inte för tjock. Ibland kan det vara bra att ha en kompis som är ok på att klippa hår också, behöver inte vara fantastiskt för att vara ok.Fröken Allvar skrev 2022-10-25 19:58:30 följande:Jag har märkt skillnad på klippt hår och inte klippt hår.
Det var en intressant lösning, "träna din hållning och slipp vara fattig". Jag vet att du har rätt. Människor fokuserar mycket på andras hållning och muskler. Det kan absolut ha spelat in i att jag var fattig, att jag inte hade varken det ena eller det andra, åtminstone inte på det eftersträvade sättet. Men utan bil blir man rätt stark.