• Hedda04

Besviken på regeringen

Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

• Svar på tråden Besviken på regeringen
  • nattuw
    nihka skrev 2023-01-03 20:52:15 följande:
    Jaså du. Svenskt bistånd fram till nu har fokuserat på konferenser och att stötta diktaturer, och biståndsorganisationer är fulla av aktivister. Det är vad du och ditt SD vill att folk ska tro. Hahaha!
    Biståndet är ett område där motståndet mot genomlysning är stort samtidigt som det är ett område där det verkligen skulle behöva en genomlysning. Allt för ofta fungerar biståndsarbetet mer som en födkrok för biståndsarbetare än en som en hjälp för nödställda.

Det har skrivits böcker som har tagit upp problemen med biståndspolitiken. Böcker som skrevs på den tiden SD inte fanns. Böcker som inte fick den uppmärksamhet de förtjänade och som inte ledde fram till någon förändring av det beklagliga faktum att biståndet till stor del inte når fram till hjälpbehövande utan istället slösas bort på annat. Tyvärr tycks biståndet vara en av de där avgrunderna som ingen vill blicka ner i av fruktan för vad som kan dölja sig där.
  • Tecum
    nattuw skrev 2023-01-07 15:08:34 följande:
    Du kan bara sälja en strandtomt en gång. När pengarna för den försäljningen är slut sitter du där utan både pengar och strandtomt. Samma sak med skogen. När du huggit ner och sålt ditt träd så tar det 100 år innan det vuxit upp ett nytt som du kan hugga ner och sälja. Kolonialpolitik där glesbygden plundras på resurser löser inte glesbygdens problem.
    När du sålt strandtomten ska det byggas, väg ska dras fram, el och vatten också. Det skapar lokala jobb. Och när folk flyttat in vill de ha service, affär, snöröjning, hemtjänst, kanske skola. Ännu fler jobb...

All skog huggs inte ner på en gång, det sker successivt så det alltid finns ny skog att hugga. Det ska planteras, röjas och gallras innan skogen är avverkningsmogen, det skapar också jobb.

Jag frågar igen, hur vill du lösa glesbygdens problem utan att använda dess resurser?   Är du miljöpartist?
  • nattuw
    Tecum skrev 2023-01-07 18:01:57 följande:
    Jag frågar igen, hur vill du lösa glesbygdens problem utan att använda dess resurser?
    Det du gjorde var att propagera för Centern. Du löser inte glesbygdens problem genom den kolonialpolitik som Stureplanscentern företräder. De flesta som bor på glesbygden vill ha råd att pendla till sina jobb. Börja där.
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2023-01-07 15:56:50 följande:
    Biståndet är ett område där motståndet mot genomlysning är stort samtidigt som det är ett område där det verkligen skulle behöva en genomlysning. Allt för ofta fungerar biståndsarbetet mer som en födkrok för biståndsarbetare än en som en hjälp för nödställda.
    Framförallt har det genom åren fungerat som ett sätt för Sverige att köpa sig politiskt inflytande och så än idag.
    Blå och gul
  • nihka
    nattuw skrev 2023-01-07 15:56:50 följande:

Det har skrivits böcker som har tagit upp problemen med biståndspolitiken. Böcker som skrevs på den tiden SD inte fanns. Böcker som inte fick den uppmärksamhet de förtjänade och som inte ledde fram till någon förändring av det beklagliga faktum att biståndet till stor del inte når fram till hjälpbehövande utan istället slösas bort på annat. Tyvärr tycks biståndet vara en av de där avgrunderna som ingen vill blicka ner i av fruktan för vad som kan dölja sig där.
    Jaså du. Nu är du biståndsexpert också att lägga till den digra lista av expertisområden du har

Vi säger så. Svenskt bistånd har fram till nu fokuserat på konferenser och att stötta diktaturer samt att köpa sig politiskt inflytande i andra länder

Tur att Åkesson och hans marionettregering äntligen kommer med de stora pengarna som ska hjälpa nödställda människor. Tydligen ett helt nytt koncept. Åkessson kanske skulle turnera med sin SOSD-plan för hur han ska rädda alla nödställda människor som ingen brytt sig om tidigare
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-07 18:27:19 följande:
    Framförallt har det genom åren fungerat som ett sätt för Sverige att köpa sig politiskt inflytande och så än idag.
    Ja precis. Svenskt bistånd har byggt upp svensk politisk maffia globalt
  • nihka
    nattuw skrev 2023-01-07 18:24:45 följande:
    Det du gjorde var att propagera för Centern. Du löser inte glesbygdens problem genom den kolonialpolitik som Stureplanscentern företräder. De flesta som bor på glesbygden vill ha råd att pendla till sina jobb. Börja där.
    Först får det finnas jobb att pendla till. Se inlägg #236 för hur det går till.
  • Flash Gordon
    "Ska man ha enighet så måste man ha något att ha enighet om. Enighet, i allmänhet, utan innehåll det har vi ju prövat ganska länge i Sverige. Vad vi nu gör, det är att vi har stöd i Sveriges Riksdag för att lägga om kursen på de här områdena

[...]

Sedan kommer vi att vara otroligt öppna för att samtala med alla andra som är beredda att gå i ungefär samma riktning men det är ju någonting helt annat än att i största allmänhet ha energikommissioner som försöker skapa enighet men där man inte har ett innehåll i själva enigheten"

Statsministern idag på presskonferensen på frågan om politisk enighet över blockgränserna i kärnkraftsfrågan.

.

Bra! Precis så!

Agera. Skapa ett fastställt faktum. Jobba vidare mot målet.

Låt sossarna, för det är de som det handlar om, få fundera vidare på frågan så kan man ta ett samtal med dem senare, när de är lite mer beredda.
    Blå och gul
Svar på tråden Besviken på regeringen