• Hedda04

Besviken på regeringen

Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

• Svar på tråden Besviken på regeringen
  • KillBill
    mari123 skrev 2022-12-29 09:44:40 följande:
    FAST vad är "problemet" med SD? Det handlar väl om invandring i alla dess former. SD är en smula kritiska till fri invandring och öppna gränser (?)och det är väl därför det gnälls? Det är stöveltramp och Hitler i varannan mening. Var tycker Du att "problemet" med SD ligger?
    Problemet med SD är att det är ett populistiskt parti med rötter i nazism /fascism.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    mari123 skrev 2022-12-29 08:32:07 följande:
    FAST hur som haver så tänker jag att Du kan sitta lugnt i båten. INGEN flykting eller EU-migrant kommer att ta skada i hanteringen. Du kommer framgent att kunna njuta av "Hej hej" vid varje butik du besöker. SKÄNK en slant om du har kontanter  
    Och de som behöver tolkhjälp i sin kontakt med sjukvården? Eller räcker det med "Hej, hej" där också?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Rataxes skrev 2022-12-29 10:25:03 följande:
    Kanske lite mindre rödvinsvänster över kulturen i framtiden då Skål
    Ja, godhetsknarkarprojekt slipper tillgången till ukrainsk kultur, läromedel på ukrainska och medel för planering av återuppbyggande av Ukraina. Håller med dig. De kan gott återvända till en betongsmulehög.

si.se/svenska-institutet-beviljar-104-miljoner-till-stod-for-ukrainska-kulturorganisationer/
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2022-12-29 10:25:03 följande:
    Kanske lite mindre rödvinsvänster över kulturen i framtiden då Skål
    Det är bara den logiska följden av den rapport som Nämnden för Kulturanalys gav ut sommaren 2021 där de visade på dur den dåvarande regeringen använde statlig och regional kulturpolitik, via diverse myndigheter och organisationer, för att uppnå sina egna politiska mål. 

"Så fri är konsten"

kulturanalys.se/publikation/sa-fri-ar-konsten/

Citat:

"Samtidigt finns det under senare år exempel på regeringsstrategier och uppdrag där Kulturrådet har getts i uppgift att främja vissa perspektiv och olika gruppers rättigheter i det konstnärliga innehållet. Syftet har bland annat varit att genom konst och kultur öka människors medvetenhet kring dessa perspektiv och på så sätt synliggöra och förändra normer i samhället. Sådan styrning bör enligt Kulturanalys undvikas oavsett tematik."

.

Det är orden "oavsett tematik" som den nya regeringen har tagit fasta på.
    Blå och gul
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-12-29 12:31:51 följande:
    Det är bara den logiska följden av den rapport som Nämnden för Kulturanalys gav ut sommaren 2021 där de visade på dur den dåvarande regeringen använde statlig och regional kulturpolitik, via diverse myndigheter och organisationer, för att uppnå sina egna politiska mål. 

"Så fri är konsten"

kulturanalys.se/publikation/sa-fri-ar-konsten/

Citat:

"Samtidigt finns det under senare år exempel på regeringsstrategier och uppdrag där Kulturrådet har getts i uppgift att främja vissa perspektiv och olika gruppers rättigheter i det konstnärliga innehållet. Syftet har bland annat varit att genom konst och kultur öka människors medvetenhet kring dessa perspektiv och på så sätt synliggöra och förändra normer i samhället. Sådan styrning bör enligt Kulturanalys undvikas oavsett tematik."

.

Det är orden "oavsett tematik" som den nya regeringen har tagit fasta på.
    Nej, som vanligt har du lagt in en högst egen tolkning (artigt uttryckt om lögner) om vad man har kommit fram till. Slutsatsen är naturligtvis INTE att den dåvarande regeringen har utnyttjat kulturen för sina egna politiska syften. Utredningen som beställdes av den dåvarande regeringen kom fram till att mycket var gott, men att man kunde bli ännu bättre:

"Kulturanalys identifierar med andra ord ett antal brister och risker i hur kulturpolitiken idag är utformad i relation till idealet om konstnärlig frihet och principen om armlängds avstånd. Samtidigt bedömer Kulturanalys att inriktningen på mycket av den kulturpolitiska styrningen är rimlig i förhållande till såväl självständighetsmålet som de kulturpolitiska målen som helhet."

Betänk också att alla Sveriges kommuner inte har samma politiska styrning och att eventuell möjlighet till bias i så fall  skulle slå rätt så jämnt i landet, men så långt tänkte du inte.

Du räknar alltså fortfarande med att ingen ska kolla upp dina källor.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2022-12-27 06:49:36 följande:
    Naturligtvis är du besviken - du är en av dem som inte ville ha den här regeringen från början. Det var exakt det som var min poäng i inlägg 170
    Nej, nu utgår du nog från ditt eget synsätt.

Jag skulle mycket väl kunna vara allt annat än besviken, utan närmast skadeglad, i och med att jag anser att den här regeringen är mer inkompetent handlingsförlamad än jag trodde var möjligt.

Och visst kan jag skratta år eländet.

Men skrattet fastnar åtminstone delvis i halsen när jag tänker på hur mycket skada regeringen kommer att åsamka vårt land innan vi blir av med den.

Så jag är besviken. Jag hade hellre sett en borgerligt styrd regering där SD hade ingått än en SD-styrd där SD inte ingår.

Min förhoppning är att det inte ska behöva dröja nästan fyra år innan moderaterna besinnar sig och ser till att Sveriges väl går före Ulf Kristerssons revanschbehov. Men det är klart - det är en from förhoppning.
  • FDFMGA

Jag tycker det går att sammanfatta den krympande skaran regimtrognas synpunkter till:

Det är inget fel på regeringen. Felet ligger hos medierna som motarbetar regeringen - och om någon gulblå politiker ljugit så är det faktiskt så att alla politiker ljuger.

Själv kommer jag osökt att tänka på någon unge som ertappats med något oförsvarligt och där föräldrarna försöker skylla ungens beteende på att alla de andra ungarna gör likadant.

• Padirac
    FDFMGA skrev 2022-12-30 13:12:33 följande:
    Jag tycker det går att sammanfatta den krympande skaran regimtrognas synpunkter till:

Det är inget fel på regeringen. Felet ligger hos medierna som motarbetar regeringen - och om någon gulblå politiker ljugit så är det faktiskt så att alla politiker ljuger.

Själv kommer jag osökt att tänka på någon unge som ertappats med något oförsvarligt och där föräldrarna försöker skylla ungens beteende på att alla de andra ungarna gör likadant.
    Det låter som att SD snart kan säga att Sverige är Ungern och att då SD nu har fullt inflytande över regeringen inte längre behöver anpassa sin retorik.

sverigesradio.se/artikel/6267252

"Partisekreteraren Richard Jomshof svarade då bl a "Eftersom Sverige inte är Ungern, eftersom vi inte sitter i regeringsställning (än) och eftersom media i Sverige inte fungerar som media i Ungern, är vi tvungna att anpassa oss till den verklighet som råder här. Det innebär inte minst att vi måste anpassa vår retorik efter det rådande läget." "
  • nattuw
    Tecum skrev 2022-12-25 15:04:25 följande:
    Orsaken till att landsbygdsväljarna sviker C är inte deras agerande i konkreta sakfrågor utan för att de (precis som media) är fast i blockpolitiken och ogillar att C stöder S-blocket. Men framför allt för att de lät sig luras av SD och M som lovade billig el och drivmedel snabbt.

Undrar vad dessa väljare tar vägen nu är högerns lögner blivit tydliga för alla?
    De som bor i glesbygden struntar i din blockpolitik. De vill slippa åka nio mil för att få sjukvård och om det inte går ordna så vill de slippa miljöpopulistisk energipolitik där skatter och reduktionsplikter gör bränslet så dyrt att de inte längre lönar sig att pendla till jobbet och deras närmiljö bara ses som en lämplig yta att kalhugga för att resa fågelgiljotiner som skall ge Stockholmarna el.
    klimatsans.com/wp-content/uploads/2022/06/220618-Markbygden-2018-Svevind.jpg
  • nattuw
    KillBill skrev 2022-12-29 10:35:44 följande:
    Problemet med SD är att det är ett populistiskt parti med rötter i nazism /fascism.
    Frågan var hur "stöveltramp" och "Hitler" syns i SD:s politik. Handlar det om deras invandringspolitik, energipolitik eller något annat område?
Svar på tråden Besviken på regeringen