Padirac skrev 2023-03-29 19:31:50 följande:
Jag tror att många verkligen trodde att de förändringar i värden som redan före valet var uppenbara skulle motverkas av de förslag och vallöften som lades fram i valrörelsen.
Det var kanske ett bra sätt att få möjlighet att bilda regering, men när verkligheten kommer mellan så blir besvikelse och lågt förtroende resultatet hos de egna väljarna
SD gör säkert och det de kan för att både styra genom att peka på tidö-avtalet och för att långsiktigt fiska upp besvikna väljare. SD kritiserar de partier de menar inte lever upp till deras tolkning av tidö-avtalet samtidigt som de inte tillåter kritik mot dem själva just för att det är en del av tidö-avtalet.
Kristersson har nog en landgång eller smörgåstårta att sätta i sig.
Det verkar av siffrorna att döma vara få som förstod svårigheterna och att det inte skulle bli så lyckat, hur märkligt det än kan verka .
Jag la ju första månaderna på att skratta åt nya marionettregeringens misslyckande politik när jag i själva verket visste att vem som regerar inte spelar någon större roll undantaget extremister. Jag var så trött på främst SD-megafonen att allt är regeringens fel och hur perfekt allt skulle bli bara Åkesson och hans sekt kom på plats.
Nu är SD på plats och absolut inget är annorlunda. Nu skyller man på att det tar lång tid, men när de själva var i opposition var det bara att dela ut till de trogna, lagstifta, stänga ner, låsa in och kasta ut. Pang. Bom. Så enkelt så. Det skulle fixa allt från att människor mår dåligt till oron över det "inbillade" klimathotet.
Ukraina, Putin, lågkonjunktur, matpriser, bränslepriser, elpriser mm, mm, mm är inget någon regering bara kan "fixa". Man kan i bästa dämpa/reglera lite av vad vårt globala samhälle ger oss alla att jobba med.
Jag trodde inte allt skulle bli bättre utan att världen skulle fortsätta snurra med de vanliga upp- och nedgångarna. Samtidigt känner jag mig privilegierad med lite marginaler och märker därför inte av det försämrade läget så mycket som vissa och tycker att jag fortfarande har det rätt bra.