pyssel skrev 2022-12-14 00:30:24 följande:
Jag citerar det du skrev: "Jag hade kollat upp det här med dyslexi i ert läge. Jag är svag inom just de områden som dyslektiker ofta är, men nog inte på sån nivå att jag kan få det som diagnos." När man inte uppfyller alla kriterier för dyslexi, men några, och inte tillräckligt gravt, uppfyller man alltså kriterier för att det som kallas svårigheter på området läs och skriv - alltså LoS. Så det var pga ditt eget inlägg jag skrev det. Det var kanske ditt arbetsminne som ställde till det (?) och inte det du först skrev om, ja LoS som det faktiskt då blir, att ha kännetecken men inte tillräckligt många eller grava för att ställa diagnosen dyslexi.
Jag har arbetat länge på, eller kortare med beställda uppdrag på, många skolor och en viss typ diagnoser har i min mening (och som det var menat) tappat sitt materiella värde. Tyvärr betyder det inte att styrdokumenten efterlevs bättre.. Många gånger får de barnen "inte heller" stöd.
Jag tänker att flera av sakerna i dyskalkylitesterna har med det som vi brukar kalla intelligens att göra. Som att inte "förstå pengar".
Oj. Vilken miss! Jag var för trött igår. Jag menade dyskalkyli! Ber om ursäkt! Det jag skrev blev ju helt ologiskt.
Det är alltså för min del så att jag har generellt ganska höga betyg, läste och skrev innan jag började skolan. Hade en bit över medel på Högskoleprovet. MEN jag hittar inte i den stad jag bott i i över tio år, har svårt att minnas sifferkoder, datum och klockslag (men kan massor med texter och musikstycken utantill), lärde mig klockan sent och har dålig tidsuppfattning, tyckte matten var hemsk i mellan- och högstadiet men hade högsta betyg i Matematik 3 (derivata o logaritmer mm), där man ju inte behöver hålla siffror i huvudet.
Och ang. pengar är vi som sagt överens. Det är ju dessutom inte en egenskap som reglerar hur man hanterar pengar utan många (grad av impulsivitet, förmåga att förutse framtida händelser, logiskt tänkande mm).
Jag har aldrig gjort något test, utan bara känt igen mig när jag läst om dyskalkyli i korta texter och listor. En närstående har gjort samma upptäckt (om mig, alltså). Det är jätteintressant det här du skriver om testerna. Ser jag till dyslektiker (jag menar det den här gången
) som jag känner/kännt kan jag se att generell låg begåvning kan vara orsaken även där i vissa fall, medan ett par av de dyslektiker jag känner är mycket intelligenta, en rejäl bit över medel. Så samma problem med diagnosticering finns kanske där?
Finns det något namn på lindrig dyskalkyli, motsvarande Läs- och skrivsvårigheter?
Tack för att du svarat så trevligt trots att jag varit så ologisk! Det är ovanligt på FL.