• Anonym (anna)

Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?

Vad passar bäst enligt er?

• Svar på tråden Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?
  • Anonym (hamb)

vilken som helst.
    det viktiga är att du tycker den är rolig.

• Anonym (anna)
    Anonym (hamb) skrev 2023-04-16 10:08:03 följande:

vilken som helst.

Min kompis tjatar om Bjj och hon är ju  liten men kan ta de flesta.
  • Anonym (Q)

Gå på en provträning med några olika. Efter det kommer du nog veta.

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (hamb) skrev 2023-04-16 10:08:03 följande:

vilken som helst.

Anonym (anna) skrev 2023-04-16 09:57:38 följande:
    Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?

Vad passar bäst enligt er?

Detta. 
  • Anonym (Lisa)

Judo!

det gynnar också andra sporter pga av kroppskontroll och balans.

Skulle en mästare i karate möte en mästare i judo så vinner judo kampen :)

• Anonym (anna)
    Anonym (Lisa) skrev 2023-04-16 10:46:21 följande:

Judo!

det gynnar också andra sporter pga av kroppskontroll och balans.

Skulle en mästare i karate möte en mästare i judo så vinner judo kampen :)

fast karate kan väl vara bra att man lära sig slå snabbt.
    tack för iden med judo men min kompis menar att bjj är överlägset om man är liten.
  • Embla twopointoh

Det beror väl på exakt vad du vill ha ut av träningen. Vill du ha en träning där du allmänt får bättre styrka, balans, smidighet och liknande, så prova några olika kampsporter och välj det som du tycker verkar roligast. Det är också så att träningen påverkas till mycket hög utsträckning av tränaren/sensei och dennes inställning och sätt att undervisa. Så, det kan vara värt att prova olika klubbar också.

Vill du lära dig självförsvar eller att slåss, så kanske Krav Maga eller BJJ är det som passar bäst. Räkna med att det tar år och åter år av regelbunden träning innan du blir duktig nog att kunna 'vinna' över större och starkare män.

Som liten kvinna kommer man alltid att ha en nackdel när det kommer till styrka och räckvidd. Det kommer man aldrig ifrån. Bra teknik och erfarenhet kan till viss mån kompensera för detta, och speciellt under de kontrollerade former som träningen utförs inom, men aldrig helt och hållet.

Jag (ca 160cm, 58kg) har tränat sedan sena tjugoårsåldern. Jag kan absolut både hålla i och kasta män, inom ramarna för träningen. Jag vet vilka tekniker där min storlek är en en fördel, och vilka jag riskerar att 'åka dit' om jag försöker mig på mot någon mycket större och/eller starkare. Men, om jag utanför dojon skulle hamna i en riskfylld situation, vore min främsta strategi att ta mig därifrån, för risken för skada är så hög oavsett vad jag kan och inte kan rent teknikmässigt, speciellt om motståndaren är beväpnad. 

• Anonym (anna)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-16 12:08:18 följande:

Det beror väl på exakt vad du vill ha ut av träningen. Vill du ha en träning där du allmänt får bättre styrka, balans, smidighet och liknande, så prova några olika kampsporter och välj det som du tycker verkar roligast. Det är också så att träningen påverkas till mycket hög utsträckning av tränaren/sensei och dennes inställning och sätt att undervisa. Så, det kan vara värt att prova olika klubbar också.

Vill du lära dig självförsvar eller att slåss, så kanske Krav Maga eller BJJ är det som passar bäst. Räkna med att det tar år och åter år av regelbunden träning innan du blir duktig nog att kunna 'vinna' över större och starkare män.

Som liten kvinna kommer man alltid att ha en nackdel när det kommer till styrka och räckvidd. Det kommer man aldrig ifrån. Bra teknik och erfarenhet kan till viss mån kompensera för detta, och speciellt under de kontrollerade former som träningen utförs inom, men aldrig helt och hållet.

Jag (ca 160cm, 58kg) har tränat sedan sena tjugoårsåldern. Jag kan absolut både hålla i och kasta män, inom ramarna för träningen. Jag vet vilka tekniker där min storlek är en en fördel, och vilka jag riskerar att 'åka dit' om jag försöker mig på mot någon mycket större och/eller starkare. Men, om jag utanför dojon skulle hamna i en riskfylld situation, vore min främsta strategi att ta mig därifrån, för risken för skada är så hög oavsett vad jag kan och inte kan rent teknikmässigt, speciellt om motståndaren är beväpnad. 

Jag vill ha en blandning av det både bättre styrka och balans smidighet men även att kunna försvara mig. men det är svårt at veta vilken som är roligast.
    Min kompis vill verkligen övertyga mig om Bjj men jag skulle vilja ha något som man får slå och sparka för då får man snabbhet och styrka.
    Fast Bjj sägs vara perfekt som liten så jag kanske ska lyssna på min kompis.
  • Embla twopointoh
    Anonym (anna) skrev 2023-04-16 12:29:02 följande:
    Jag vill ha en blandning av det både bättre styrka och balans smidighet men även att kunna försvara mig. men det är svårt at veta vilken som är roligast.
    Min kompis vill verkligen övertyga mig om Bjj men jag skulle vilja ha något som man får slå och sparka för då får man snabbhet och styrka.
    Fast Bjj sägs vara perfekt som liten så jag kanske ska lyssna på min kompis.
    Thaiboxning, kanske? Eller fullkontakts-karate (kyokushinkai)?

Testa som sagt några olika typer. Det finns ju inget som säger att du måste välja en typ på förhand som du inte kan sluta med om du av någon anledning inte gillar den.

• Ccplus

Lär dig springa jäkligt fort först och främst. Ju snabbare desto bättre. 

För att i en gatufight kan vad som helst hända. Så du kanske lyckas ta ner personen och kontrollera tills polisen kommer. Men har den några vänner så kan ett vapen åka fram och då är det kört. 

Du vill kunna ha full kontroll när du sätter dig på en. 

Och sen vill du slå hårt och effektivt och komma ut ur situationer med bra fotarbete. Boxning så du lär dig att slå hårt? 

Så brottning och boxning. Lägger jag mina röster på. Sparkar är bra om man vill hindra någon från att komma nära, men frågan är vilken sport som gör att du kan sparka allra hårdast på. 

Svar på tråden Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?