• Anonym (anna)

Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?

Vad passar bäst enligt er?

• Svar på tråden Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?
  • Anonym (M)
    Anonym (anna) skrev 2023-04-16 16:58:52 följande:
    Det låter klokt med yoga men är de här självförsvarskurserna verkligen effektiva ex mot Bjj?
    De är effektiva mot de allra flesta personer du skulle möta på gatan. Risken att du råkar på en skitstövel som kan BJJ eller liknande är extremt osannolik.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Krav Maga) skrev 2023-04-16 18:28:16 följande:

Som självförsvar så är den definitivt det, BJJ om du har mer än en ofredare är direkt farligt. Egentligen alla stilar som tar dig ner på marken är högst obra i en verklig situation.

Dock är ingen stil bra om man inte tränar den...
    Håller med. Jag tänker också att många typer av sparkar är onödigt riskabla i en verklig situation. Det är bättre att behålla bägge fötterna i marken.

Oavsett vilken stil man tränar, så ger det förhoppningsvis både en medvetenhet och uppmärksamhet som kan hjälpa en att överhuvudtaget inte hamna i skarpa situationer, samt att man lär sig att kunna tänka och fungera även när man fått en smäll i sidan eller blir hårt fasthållen. Att man inte blir överväldigad av smärta. 
  • Anonym (anna)
    Anonym (Krav Maga) skrev 2023-04-16 18:28:16 följande:

Som självförsvar så är den definitivt det, BJJ om du har mer än en ofredare är direkt farligt. Egentligen alla stilar som tar dig ner på marken är högst obra i en verklig situation.

Dock är ingen stil bra om man inte tränar den...
    Jo det ligger något i vad du skriver, men jag vill också ha något som passar mig på mattan så att säga passar min kroppstyp osv
  • Anonym (anna)
    Anonym (M) skrev 2023-04-16 18:44:01 följande:
    De är effektiva mot de allra flesta personer du skulle möta på gatan. Risken att du råkar på en skitstövel som kan BJJ eller liknande är extremt osannolik.
    Ok men jag har hört mycket negativt om dem att de inte fungerar helt enkelt.
    Att det är bättre med en "riktig" kampsport men det kanske bara är snack  från deras del
  • Anonym (M)
    Anonym (anna) skrev 2023-04-16 18:59:03 följande:
    Ok men jag har hört mycket negativt om dem att de inte fungerar helt enkelt.
    Att det är bättre med en "riktig" kampsport men det kanske bara är snack  från deras del
    Jag skulle säga att om man ska vara krass så är både självförsvar och kampsport "skit" för när du väl hamnar i den situationen så har de allra flesta våldsmän ett vapen, antingen kniv eller pistol, och då står man sig slätt ändå.
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2023-04-16 19:01:26 följande:
    Jag skulle säga att om man ska vara krass så är både självförsvar och kampsport "skit" för när du väl hamnar i den situationen så har de allra flesta våldsmän ett vapen, antingen kniv eller pistol, och då står man sig slätt ändå.
    Just ju-jutsu har många olika försvarstekniker mot kniv och framför allt träningen av hur man går ur vägen om någon kommer med kniv är guld värd. Däremot ska man aldrig försöka mot pistol.
  • Embla twopointoh
    Anonym (anna) skrev 2023-04-16 18:56:08 följande:
    Jo det ligger något i vad du skriver, men jag vill också ha något som passar mig på mattan så att säga passar min kroppstyp osv
    Aikido, kanske? Jag har sett små, nätta japaner sopa mattan (pun intended) med dubbelt så stora och grova personer. Det är visserligen inga slag eller sparkar, men det är effektivt.
  • Anonym (anna)
    Anonym (M) skrev 2023-04-16 19:01:26 följande:
    Har någon ett skjutvapen är väl kampsport inget att ha om du inte är nära då kanske. Fast det är inte därför jag börja träna utan hitta en sport som passar min kroppstyp.
  • Embla twopointoh
    Anonym (anna) skrev 2023-04-16 19:20:49 följande:
    Har någon ett skjutvapen är väl kampsport inget att ha om du inte är nära då kanske. Fast det är inte därför jag börja träna utan hitta en sport som passar min kroppstyp.
    Både Karv Maga, jiu jitsu och aikido har försvar mot kniv.
  • Anonym (anna)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-16 19:05:36 följande:
    Aikido, kanske? Jag har sett små, nätta japaner sopa mattan (pun intended) med dubbelt så stora och grova personer. Det är visserligen inga slag eller sparkar, men det är effektivt.
    Låter bra vet inget om det men det kanske finns där jag bor. Hur står sig det mot Bjj tror du?
    En kompis går i Bjj och hon tjatar om att jag ska börja i just det. och hon har ett högt bälte där och hon brukar utmana oss i kompisgänget ibland hemma hon någon bara på skoj givetvis. Hon är 152 cm och typ 50 kg hon brottades mot en annan kompis på 188 cm och tar ner henne hur lätt som helst. Så Bjj är bevisligen bra för mindre fast Aikido kan kanske göra något liknade för de som tränat en kampsport länge har givetvis en fördel mot de som kan mindre.
Svar på tråden Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?