• Anonym (anna)

Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?

Vad passar bäst enligt er?

• Svar på tråden Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?
  • Anonym (anna)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-16 12:37:18 följande:
    Thaiboxning, kanske? Eller fullkontakts-karate (kyokushinkai)?

Testa som sagt några olika typer. Det finns ju inget som säger att du måste välja en typ på förhand som du inte kan sluta med om du av någon anledning inte gillar den.
    det låter kul tack
  • Anonym (anna)
    Ccplus skrev 2023-04-16 12:38:13 följande:

Lär dig springa jäkligt fort först och främst. Ju snabbare desto bättre. 

För att i en gatufight kan vad som helst hända. Så du kanske lyckas ta ner personen och kontrollera tills polisen kommer. Men har den några vänner så kan ett vapen åka fram och då är det kört. 

Du vill kunna ha full kontroll när du sätter dig på en. 

Och sen vill du slå hårt och effektivt och komma ut ur situationer med bra fotarbete. Boxning så du lär dig att slå hårt? 

Så brottning och boxning. Lägger jag mina röster på. Sparkar är bra om man vill hindra någon från att komma nära, men frågan är vilken sport som gör att du kan sparka allra hårdast på. 

Nu var det inte jag tänkte på i första hand men det är väl givetvis bra att kunna försvara sig.
  • Ccplus
    Anonym (anna) skrev 2023-04-16 13:08:34 följande:
    Nu var det inte jag tänkte på i första hand men det är väl givetvis bra att kunna försvara sig.
    Absolut, kan man inte springa efter en stund är det jättebra att kunna försvara sig. Börja med springning! Och efter en stund så tar du ner dom. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Lisa) skrev 2023-04-16 10:46:21 följande:

Judo!

det gynnar också andra sporter pga av kroppskontroll och balans.

Skulle en mästare i karate möte en mästare i judo så vinner judo kampen :)

Va? 
  • Anonym (M)
    Anonym (anna) skrev 2023-04-16 12:29:02 följande:
    Jag vill ha en blandning av det både bättre styrka och balans smidighet men även att kunna försvara mig. men det är svårt at veta vilken som är roligast.
    Min kompis vill verkligen övertyga mig om Bjj men jag skulle vilja ha något som man får slå och sparka för då får man snabbhet och styrka.
    Fast Bjj sägs vara perfekt som liten så jag kanske ska lyssna på min kompis.
    Då kan jag rekommendera att du börjar med yoga för styrka, smidighet och balans och utöver det går du en riktig självförsvarskurs istället för kampsport.
  • Anonym (Krav Maga)

Beror väl på vad man vill få ut av det hela, är det för självförsvar så finns det bara en lämplig och det är Krav Maga.
    Men annars tar man den som är rolig att utöva helt klart.

• Anonym (anna)
    Anonym (M) skrev 2023-04-16 14:17:15 följande:
    Då kan jag rekommendera att du börjar med yoga för styrka, smidighet och balans och utöver det går du en riktig självförsvarskurs istället för kampsport.
    Det låter klokt med yoga men är de här självförsvarskurserna verkligen effektiva ex mot Bjj?
  • Anonym (anna)
    Anonym (Krav Maga) skrev 2023-04-16 14:52:27 följande:

Beror väl på vad man vill få ut av det hela, är det för självförsvar så finns det bara en lämplig och det är Krav Maga.
    Men annars tar man den som är rolig att utöva helt klart.

Är krav maga bättre än bjj som min kompis vurmar för
  • AndreaBD

Judo brukar funka bäst för yngre barn och det är också väldigt bra ifall man sedan vill göra andra kampsporter. Då har man en bra grund. 

• Anonym (Krav Maga)
    Anonym (anna) skrev 2023-04-16 17:00:06 följande:
    Är krav maga bättre än bjj som min kompis vurmar för

Som självförsvar så är den definitivt det, BJJ om du har mer än en ofredare är direkt farligt. Egentligen alla stilar som tar dig ner på marken är högst obra i en verklig situation.

Dock är ingen stil bra om man inte tränar den...
Svar på tråden Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?