• Anonym (anna)

Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?

Vad passar bäst enligt er?

• Svar på tråden Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?
  • Anonym (Taekwondo?)
    Anonym (anna) skrev 2023-04-18 10:33:11 följande:
    Har ni testat Bjj eller något brottningsliknande?
    Min dotter har aldrig provat något annat än taekwondo. Vet inte varför hon fastnade just för TKD men hon har tränat i flera år.

Andra tjejer i klubben säger att de vill sparras mot männen, de är lika bra som männen, säger de. Men om killarna gör det blir det som en tjänst mot sina kvinnliga klubbkamrater. De är starkare och tyngre, och om de sparrar på toppen av sin förmåga kan de skada tjejerna. Sparrar de mot tjejerna måste de alltså hålla igen, och då blir det ingen vidare träning för dem. Man får inte underskatta betydelsen av testosteronet, säger hon.

Vikten är också viktig. Inför varje match måste man banta en tid alt svälta strax innan för att klara invägningen. Iaf om ens vanliga vikt är strax över gränsen.

Kampsportsvarianterna blir bara fler och fler. Hade aldrig ens hört talas om BJJ och måste slå upp vad det betyder:
    Brasiliansk jiu-jitsu
  • Anonym (anna)
    Anonym (Taekwondo?) skrev 2023-04-18 11:19:56 följande:
    Min dotter har aldrig provat något annat än taekwondo. Vet inte varför hon fastnade just för TKD men hon har tränat i flera år.

Andra tjejer i klubben säger att de vill sparras mot männen, de är lika bra som männen, säger de. Men om killarna gör det blir det som en tjänst mot sina kvinnliga klubbkamrater. De är starkare och tyngre, och om de sparrar på toppen av sin förmåga kan de skada tjejerna. Sparrar de mot tjejerna måste de alltså hålla igen, och då blir det ingen vidare träning för dem. Man får inte underskatta betydelsen av testosteronet, säger hon.

Vikten är också viktig. Inför varje match måste man banta en tid alt svälta strax innan för att klara invägningen. Iaf om ens vanliga vikt är strax över gränsen.

Kampsportsvarianterna blir bara fler och fler. Hade aldrig ens hört talas om BJJ och måste slå upp vad det betyder:
    Brasiliansk jiu-jitsu
    ja du det finns många jag håller med om det gör det ännu svårare att veta var man ska börja. Men det låter som att TKD passar er bra och det låter kul.
  • Polyrytm
    Anonym (anna) skrev 2023-04-18 10:37:12 följande:
    Verkar vara suverän kampsport men tveksam i självförsvar dock
    BJJ fungerar alldeles utmärkt för självförsvar.  Frågor på det?
  • Polyrytm
    AndreaBD skrev 2023-04-17 09:13:13 följande:
    Är det inte så att man i BJJ mest använder benen och brottas på golvet? Är det realistisk att en liten tjej gör det mot en vuxen angripare? 
    Det finns tekniker i BJJ som man kan utföra stående. Om det inte är en vass boxare eller liknande som attackerar dig utan en vanlig lirare som försöker slå, hålla fast eller få ner dig på marken så finns det ett antal sjukt effektiva tekniker för att greppa tag, hålla fast eller strypa ut angriparen.

Låt säga att en kvinna blir nedkämpad trots det och angriparen försöker våldta henne så finns det inget bättre försvar än just BJJ, oavsett vikt och storlek.

Bara för att man tränar BJJ så betyder inte det att man INTE kan ge en angripare slag över öronen, slag mot struphuvud, knä mot skrev eller tummar i ögonen eller andra typiska självförsvarstekniker som Krav Maga och liknande.
  • Polyrytm
    Anonym (Taekwondo?) skrev 2023-04-17 12:10:01 följande:

Min dotter tränar och tävlar i taekwondo. Man tävlar i olika viktklasser. Hon säger att det inte någon fördel för henne att vara längre, de kortare i samma viktklass är stadigare och svårare att rubba. 

Men hon gör det för att hon tycker det är roligt, inte för att hon tror att kan använda det som självförsvar på gatan. Blir man fasthållen har man ingen glädje av att kunna sparka högt.

Taekwondo är mycket inriktat på sparktekniker.

Sidekicks / Front Kicks: Sidekicks utförs med din fot i horisontellt läge och främre sparkar utförs med din fot i upprätt läge. De används för att hålla avstånd och slå en fiende på avstånd.
    Slag: Slag används ofta för att sparka sparkar, slag som en kamhand används ofta.
    Roundhouse-spark: Sparkar / shin sparkar mot ansiktet eller kroppen på motståndaren.
    Spinning/hoppande sparkar: Spinnande eller hoppande sparkar är de starkaste sparkarna i taekwondo. Att snurra eller hoppa accelererar kraften för att leverera en förödande attack. 1xmatch.com/sv/tayskiy-boks-i-thekvondo-sravnenie/
    TKD är förmodligen en av de sämsta stilarna för självförsvar, speciellt poäng-TKD.
  • Polyrytm
    AndreaBD skrev 2023-04-17 09:25:08 följande:

Jag började själv med judo som 10-åring. Judo är liksom det som passar barn bra. Och dessutom ger det en bra grund om man vill testa andra kampsporter senare. Just för att det är mycket kast och då lär man sig ju också att falla själv. Man får liksom bra känsla för var man har sin egen kropp och den andra personens. 

När jag började med ju-jutsu var jag 14 eller 15. Då var det 14-års-gräns. Numera tror jag även yngre barn får börja. Det är i princip inget fel på karate (eller taek-won-do och liknande) heller. Men jag tänker - killar kommer alltid att vara starkare med att slå och sparka. Därför satsade jag hellre på något där tjejer kan vara lika bra - balansbrytning, kast, armlåsningar och liknande.  Även Aikido är förstås lämplig, där använder man ju den andra personens kraft. Ju-jutsu har förstås också en del aikido med. 

Judo är mycket bra. Det finns förövrigt en hel del Judo i BJJ 
  • Polyrytm
    RebeckaZ70 skrev 2023-04-17 09:51:51 följande:

Jag är själv en ?liten? tjej, tränat självförsvar sedan slutet på 90-talet efter ett överfall (som jag kom relativt helskinnad från) först jiu jitsu men de senaste åren gått över till krav Maga. Det passar mig bättre, men den krav maga som lärs ut i Sverige är en ?light? mot den som IDF lär ut. Min fru är reservofficer i IDF och har tränat i snart 30 år. Jag har inte en chans när jag sparrar mot henne  

Jew-jutsu.:)
    Ja, Israeliska kvinnor i IDF är inte att leka med.
  • Polyrytm
    Xlr8 skrev 2023-04-17 10:58:10 följande:
    Din kompis talar dynga.
    Sopar mattan med en betydligt bättre liten tjej än mig, om jag kör på rå styrka. 
    Om du är ute efter bästa självförsvar så är bjj inte ditt första val.

Krav maga är Av sin natur överlägset, sen jujutsu om du hittar en klubb som fokuserar på tävling i sparring.
    Sen hade jag sagt typ thai eller kickboxning.
    Sen hade jag sagt Bjj.

Du vill verkligen ej ligga på backen i onödan i verkligheten. Då har du i stort sett redan förlorat.
    Först dissar du BJJ, alltså Brasiliansk JuJutsu, som är utvecklad för självförsvar just för svagare och mindre individer, och som innehåller väldigt mkt sparring, SEN rekommenderar du Jujutsu som fokuserar på tävling i sparring. Vilken sorts jujutsu pratar du om?
  • RebeckaZ70
    Polyrytm skrev 2023-04-27 02:17:20 följande:
    Jew-jutsu.:)
    Ja, Israeliska kvinnor i IDF är inte att leka med.
    Beror ju på hur man lekerFlört
    Another wild hearted woman
  • Polyrytm
    RebeckaZ70 skrev 2023-04-27 08:20:58 följande:
    Beror ju på hur man lekerFlört
    Sant.😉

Jag skulle gärna leka med dessa vackra kvinnor.

Jag tycker det är väldigt imponerande, deras pliktkänsla och kärlek till sitt land och folk. Det kunde svenska kvinnor gärna få ha också, enligt mig.
  • Anonym (anna)
    Polyrytm skrev 2023-04-27 01:57:01 följande:
    BJJ fungerar alldeles utmärkt för självförsvar.  Frågor på det?
    Det gör den säkert men det är dåligt att hamna på marken där Bjj verkar vara bäst och då är det dåligt om det kommer många mot en.
  • Polyrytm
    Anonym (anna) skrev 2023-05-01 17:42:07 följande:
    Det gör den säkert men det är dåligt att hamna på marken där Bjj verkar vara bäst och då är det dåligt om det kommer många mot en.
    Ja det är dumt att hamna på marken. Därför är det väldigt bra att träna en stil där man får lära sig att INTE hamna på marken också, försvar mot nedtagningar. Skulle man ändå hamna på marken så klarar man sig bättre än om man tränat boxning.
    Det bästa är såklart att springa iväg om man kan, speciellt om det är flera angripare. 
  • Anonym (Ja exakt)
    Anonym (anna) skrev 2023-04-16 09:57:38 följande:
    Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?

Vad passar bäst enligt er?

INGEN
Svar på tråden Vilken kampsport passar bäst till en liten tjej?