• Mammisens

Tw rasistiska uttryck från anhöriga

Hej alla!

Jag har ett problem.
    Jag har ett barn på ca 6 månader. Min man, pappan, är av utländskt ursprung. 

En person i min släkt uttrycker ibland rasistiska åsikter eller politiska åsikter med rasistiskt innehåll. Detta går starkt emot mina egna åsikter och principer, och jag har NOLL tolerans för detta.
    Jag har uttryckt detta och sagt att det gör mig illa till mods. Beteendet fortsätter dock.

Även om mitt barn inte förstår än, så tycker jag inte att det är ett ok beteende. Även om jag inte kan skydda mitt barn mot rasism så vill jag aldrig att hen ska behöva höra att åsikterna finns i hens egen släkt.

Vad gör man? Någon som varit i liknande situation? Förbjuder man umgänge med barnet? Säger upp kontakten? 

Tack för att ni läst! <3

• Svar på tråden Tw rasistiska uttryck från anhöriga
  • Mammisens

@ylva34 
    Glömde svara på det - ja jag har uppbackning från ett par personer, men majoriteten tycker antingen likadant eller vågar inte säga ifrån. 

• fornminne

Nej TS, du har inte fel. Att vara kritisk till invandringspolitiken och extremister är en sak, att dra alla invandrare över en kam är något helt annat. Dessutom behöver man inte sitta och häva ur sig sånt på en släktträff. N-ordet är också både obildat och olämpligt att använda. 

Jag förstår ditt dilemma TS. Låter övrig familj och släkt den här personen hållas? Tråkigt i så fall. Vet inte vad du kan göra mer än att prata med personen, prata med de andra samt minimera kontakten? Man kan tyvärr inte ändra på idioter, men man kan försöka. 

• Mammisens

@fornminne Tack!! <3 Precis så jag också känner och tänker. 
    Ja tyvärr vågar väldigt få säga ifrån, men jag vet att fler håller med mig. 

Har försökt uttrycka mig gällande det men inte riktigt fått gehör. Tycker det är så sjukt att folk inte kan läsa rummet. Så trist att man känner att behovet att uttrycka sånna åsikter går före andras välmående! 

• Kirenaj68

Ja du, TS. Det är jobbigt med yttrandefriheten när den går emot den egna övertygelsen, men nu har vi yttrandefrihet i Sverige och din släkting har all rätt att få  uttrycka dennes åsikter, hur mycket nolltolerans du än har. Är detta känsligt undvik då att diskutera politik vid familjesammankomsterna. Vad din släkting tycker är ju redan känt.

• fornminne

KirenaJ68, man får ha vissa sunkiga åsikter som helst. Men de flesta förstår att det inte är lämpligt eller välkommet att uttrycka allt överallt.

Det har inget med yttrandefrihet att göra. Brukar du säga till folk att de är fula, bara för att du tycker det? Och sedan, om någon blir sårad, hävda din rätt till yttrandefrihet? Nej, just det. Vi säger inte vad som helst när som helst. Det kallas social kompetens.

Självklart ska TS inte diskutera politik med släktingen, men gissningsvis är det släktingen som drar igång samtalet.

• Virriga Vera
    Kirenaj68 skrev 2023-04-23 12:16:29 följande:

Ja du, TS. Det är jobbigt med yttrandefriheten när den går emot den egna övertygelsen, men nu har vi yttrandefrihet i Sverige och din släkting har all rätt att få  uttrycka dennes åsikter, hur mycket nolltolerans du än har. Är detta känsligt undvik då att diskutera politik vid familjesammankomsterna. Vad din släkting tycker är ju redan känt.

Yttrandefrihet betyder inte att du får säga vad du vill, var du vill.
  • Tribalchick

När jag och min f.d make (turk) hade bjudit in lite folk, när vi var och hälsade på mina föräldrar, till kolonilotten kom en del oinbjudna. Dels en som som klart var rasistisk men själv gift med en ryska. När han började glappa med foderluckan om invandrare tog jag ölen ur handen och tryckte upp honom mot väggen och sa vad jag ansåg om sådana som honom som kom och drack våran öl och sedan kastar ur sig skit medan han själv har en utländsk fru, efter kastade jag ut honom. Nu var min situation annorlunda men man ska rakt inte tåla sådan skit, säg helt enkelt att personen inte är välkommen om hen ska fortsätta med sina rasistiska uttalanden. Det är respektlöst mot er familj.

Malin
  • Kirenaj68
    fornminne skrev 2023-04-23 12:26:02 följande:

KirenaJ68, man får ha vissa sunkiga åsikter som helst. Men de flesta förstår att det inte är lämpligt eller välkommet att uttrycka allt överallt.

Det har inget med yttrandefrihet att göra. Brukar du säga till folk att de är fula, bara för att du tycker det? Och sedan, om någon blir sårad, hävda din rätt till yttrandefrihet? Nej, just det. Vi säger inte vad som helst när som helst. Det kallas social kompetens.

Självklart ska TS inte diskutera politik med släktingen, men gissningsvis är det släktingen som drar igång samtalet.

Man ska så klart vara smart och välja rätt tillfällen. 
  • Kirenaj68
    Tribalchick skrev 2023-04-23 13:12:36 följande:

När jag och min f.d make (turk) hade bjudit in lite folk, när vi var och hälsade på mina föräldrar, till kolonilotten kom en del oinbjudna. Dels en som som klart var rasistisk men själv gift med en ryska. När han började glappa med foderluckan om invandrare tog jag ölen ur handen och tryckte upp honom mot väggen och sa vad jag ansåg om sådana som honom som kom och drack våran öl och sedan kastar ur sig skit medan han själv har en utländsk fru, efter kastade jag ut honom. Nu var min situation annorlunda men man ska rakt inte tåla sådan skit, säg helt enkelt att personen inte är välkommen om hen ska fortsätta med sina rasistiska uttalanden. Det är respektlöst mot er familj.

När folk talar om invandrare får de flesta upp en bild av en person från Mellanöstern i huvudet. Européer brukar inte ses så kategoriskt som invandrare som utomeuropéer. Möjligt att de var så din "vän" resonerade.
Svar på tråden Tw rasistiska uttryck från anhöriga