• sommar2020regn

BF januari 2024

En tråd för oss med BF januari 2024. Här kan vi prata om allt möjligt :D Börja gärna med en lite intro, t.ex antal graviditeter och barn sedan tidigare, BF, var du bor (om du vill) och hur du anade att du var gravid :D 

• Svar på tråden BF januari 2024
  • GravidTillSlut

Beklagar Lilja Hjärta Härligt att få mysa med en liten knodd iaf.
    Själv vaknade jag upp och kände absolut nada, inte ens ömma bröst. Imorgon kommer domen, dags för ultraljud. Tycker det vore så jäkla orättvist om vi får dåliga besked ännu en gång. Nu tycker jag att det är vår tur att få pusta ut lite faktiskt. Så trött på sorg nu. Bara att hoppas att vi får se ett hjärta trots mina begränsade symptom!

• svansmamman

Det är nog dags för mig med att hoppa in här nu. 

Jag plussade den 9/5, på BIM. Min mens är verkligen som en klocka och har alltid kommit på morgonen när jag vaknat, så när den inte kommit den där morgonen tog jag istället en sticka från RFSU som jag förstod vad positiv. I ren chock tog jag även ett digitalt från cb som jag doppade i samma urin och visst stod det gravid på det. 

Detta är ingen planerad graviditet, tvärtom kom den som en ren chock. Vi har ett barn som fyller 1 år om ett par veckor så paniken över att 1,5 år mellan barnen har varit jobbig, tillsammans med det faktum att jag precis börjat jobba efter fl och dessutom börjat nytt jobb. Den första tiden var alltså inte alls rosenskimrande utan kantades främst av ångest och oro. Jag förstod nog egentligen direkt att avbryta inte var ett alternativ för mig, men likväl kändes beslutet att behålla som en omöjlighet att ta. Jag kan fortfarande ha svårt att känna att jag landat i att vi fattat ett beslut, men det kommer väl. Bf 19/1 om jag inte missminner mig, gravid i vecka 8(7+5). 

Vi ska göra NIPT om ca tre veckor, men jag förstår inte hur jag ska kunna vänta så länge med att berätta för folk då min mage redan är väldigt tydlig. Har det varit så för fler av er som väntar andra barnet (eller tredje, fjärde eller femte med för den delen)? Jag är väldigt smal, så det syns tydligt att kulan putar. Förutom den putande magen har jag börjat gå ner i vikt. Jag mår stundtals väldigt illa, men har hittills inte kräkts. Jag kan heller inte luta mig bak/ligga på rygg, då blir jag yr precis som jag blev förra graviditeten pga tryck mot det stora blodkärlet bak, det kom dock myyyycket senare förra gången. Fler som fått det tidigt? 

Jag är lite orolig för tvillingar, dels pga tidigt och väldigt svullen mage, illamående värre än förra gången, yrsel vid tryck mot ryggen och snabbt stigande HCG. Eller så är det bara såhär det kan bli när man väntar andra barnet, vad vet jag. 🙈

• Gulrödaäpplen

Så fint att få följa fleras resa i tidig graviditet. Och vill passa på att beklaga så otroligt mycket till er där graviditeten avstannat ❤️ 

Hos mig fortsätter symtomen flöda fritt. Går in i vecka 10 imorgon och har definitivt märkt av en upptrappning av tröttheten (om det ens var möjligt att vara ÄNNU tröttare?!) och illamåendet. Började må illa redan vecka 5-6 och kräkningarna kom vecka 7. Testat alla husmorsknep men haft riktigt tufft på jobbet vissa dagar trots det. Fick äntligen Lergigan Comp utskrivet nu och testade igår - succé! Så mår ni fruktansvärt illa och kräks i tid och otid kan jag rekommendera att be om det! 

Vi har äntligen fått tid till vecka 12 ultraljudet. Den 6/7 ska vi dit (då är vi i vecka 13) och göra datering och KUB. Längtar till att få se lilla livet igen 🥹

• cutepenguin

Var på först besöket hos barnmorskan nu på morgonen. Tog upp att jag har kort mellan ÄL och mens och att jag tycker det blir skevt att räkna från sista mensens första dag, men hon menade att det är enda sättet att räkna. Kommer förmodligen bli ?bakåt?-flyttad vid första UL sen. Men baserat på nuvarande information är jag i 7+0. Tror dock jag är mer i 6+0 som sagt.

Nästa besök är inbokat 7/7 och ultraljud 24/7! Får se om jag klarar mig så länge eller bokar in UL privat.. 

Blir inte erbjuden KUB via regionen (Västra Götaland) så i så fall får jag boka detta själv privat. 

Hur gör ni med KUB?

• svansmamman
    cutepenguin skrev 2023-06-07 09:04:34 följande:

Var på först besöket hos barnmorskan nu på morgonen. Tog upp att jag har kort mellan ÄL och mens och att jag tycker det blir skevt att räkna från sista mensens första dag, men hon menade att det är enda sättet att räkna. Kommer förmodligen bli ?bakåt?-flyttad vid första UL sen. Men baserat på nuvarande information är jag i 7+0. Tror dock jag är mer i 6+0 som sagt.

Nästa besök är inbokat 7/7 och ultraljud 24/7! Får se om jag klarar mig så länge eller bokar in UL privat.. 

Blir inte erbjuden KUB via regionen (Västra Götaland) så i så fall får jag boka detta själv privat. 

Hur gör ni med KUB?

Jag betalade för NIPT i förra graviditeten och kommer göra det nu med. Jag är inget fan av KUB utan tycker det riskerar att ge mer frågetecken än svar, NIPT däremot är mer tillförlitligt och känns därför mer lugnande - i vart fall för mig. 

I region Norrbotten erbjuds bara RUL, och att vänta halva graviditeten innan man öht ser om något rör sig där inne känns ju otänkbart. Så man får snällt punga ut 6000 kr och se glad ut. 🙈

• Kawa81
    Lilja3389 skrev 2023-06-06 11:58:31 följande:

Ja verkligen. Men så ser vården ut. 

mådde så dåligt imorse så åkte till gynakuten. Där ett missfall konstaterades. Känner mig faktiskt lättad av att veta. Haft de på känn. men känts helt orimligt att jag ska må skit som ogravid. Så nu hoppas jag hormonera snabbt går ur kroppen så jag får energi för att leka med  vår 1,5 åring i väntan på en ny graviditet. <3

lycka till alla <3

Åååh.. 💔 men förstår att du känner dig lättad, sååå mycket bättre å få veta för den där ovissheten tar kål på en.. 
    Hur mår du? 🙏❤️
    Har själv aldrig fått missfall eller MA så vet ente hur det är men har gjort abort tidigare i livet.. Oroar mig hela tiden å man blir än mer osäker när man läser om andra som fått missfall/MA så sent som i v15 🥺, det tycks som om man aldrig eg kan vara säker öht.. Skrämmande att ente ens kroppen signalerat heller hos många.. 
    Önskar jag kunde slappna av som med sonen där jag knappt tänkte på att jag var gravid å tanken att nåt ente skulle gå som det skulle fanns inte på kartan..
    Går in i v10 på fredag å har ente första ultraljudet/inskrivning förrän nästa vecka.. 🙈
  • Kawa81
    GravidTillSlut skrev 2023-06-04 07:14:43 följande:

Kawa81
    Det är så mina missfall har börjat, färgade flytningar och att symptomen avstannat. Vid mina missed abortion däremot så har jag inte haft några blödningar å ofta haft kvar symptom. Å har ju ingen erfarenhet av en fullgången graviditet så det är lätt att tänka missfall tyvärr. Å svårt att helt landa i att det ska gå bra när jag har så lite symptom som dessutom kommer och går. 

Men nu har det inte varit mer färgade flytningar och mina bröst känns som om de ska sprängas på morgonen. Viss avsmak för varm mat har på nytt dykt upp. Så mer hoppfull nu  // Hjärta Vill bara spola fram tiden till ultraljud nu. 

Hur har allt gått? 😍
    Kan lova dig att trots att man genomgått en full graviditet (har en son, 15 år) så är jag otroligt osäker å nojjig second time around vilket jag ente öht var med sonen, då tänkte jag knappt på att jag ens va gravid.. inte förrän det började synas å märkas rent fysiskt..
    Önskar jag kunde va lika lugn denna gången å har väl eg ingen anledning å oroa mig men man läser om alla er som genomgått missfall å framförallt MA å tänker att shit mitt lilla foster kan potentiellt va dött nu utan att jag vet om det.. 🥺🙈
  • GravidTillSlut

Nu har vi varit på.ultraöjud! Äntligen fick vi se ett litet hjärta 🥰😍 Så fint pickade det och allt såg bra ut. Men tydligen hade jag räknat fel, bf är 17 januari så kommer in i v 9 först imorgon. Åh vi är så glada! Äntligen ❤️ 7 år och så mycket blod och tårar..Äntligen vår tur 🥰😍❤️

• cutepenguin
    svansmamman skrev 2023-06-07 17:24:23 följande:

Jag betalade för NIPT i förra graviditeten och kommer göra det nu med. Jag är inget fan av KUB utan tycker det riskerar att ge mer frågetecken än svar, NIPT däremot är mer tillförlitligt och känns därför mer lugnande - i vart fall för mig. 

I region Norrbotten erbjuds bara RUL, och att vänta halva graviditeten innan man öht ser om något rör sig där inne känns ju otänkbart. Så man får snällt punga ut 6000 kr och se glad ut. 🙈

Jag och sambon konstaterade samma sak i förmiddags och bokade NIPT privat. Så det blir NIPT 6/7. 👍🏼 Tycker det är så dumt att man måste göra sånt privat och betala för det.. Det borde ingå i alla regioner oavsett riskgrupp eller ej.

Det förstår jag verkligen! Hade aldrig klarat av att vänta till vecka 18+ på RUL. Känns bra nu också att det blir i vecka 11 för mig.. så man får någon försäkran om att knodden lever och förhoppningsvis mår bra.

Tack för att du svarade! 😁 

• Sandrisens

Hoppar med här jag också! Plussade den 22/5, är enligt beräkningar i v 6+4 nu, så med bf runt 27/1.
    Andra barnet, och om allt går vägen blir det bara ca 1,5 år mellan dom. Lilltösen här hemma blir ett år nu i Juli. Superläskigt men superkul! 😍
    Ingen som vågat gjort någon Facebook-grupp? Vet att jag var med i en BF Juli 2022 med första och tyckte det var supermysigt 😍

Svar på tråden BF januari 2024