Anonym (Hoppsan) skrev 2024-10-13 18:36:44 följande:
Har uppdaterat mig och enligt Göteborgsposten så kan jag bekräfta att ditt påstående stämmer. Jämtin ägnade sig åt sabotage.
När Stefan ersattes av Maggan så tänkte jag att det skulle bli bra. Skäms lite över att jag tyckte att hon var duktig. Den sidan som Maggan visar nu på senare tid är inget som hör hemma i ett demokratiskt samhälle. Jag har aldrig gillat Löfven men när jag ser Maggan så vill jag ha tillbaka Löfven.
De beslut som kritiserades fattades innan de nya regleringsbrevet (som reglerar SIDAS verksamhet) trädde i kraft så Carin Jämtin har inte brutit mot några regler.
De organisationer som beviljades medel (bla. Svenska Kyrkan) är inte Socialdemokratiska och har under en låg rad av år fått medel från SIDA och det gäller såväl under borgerliga som rödgröna regeringar.
Möjligen har den SD-styrda (M/KD/L) regeringen varit naiv och inte förstått hur svenska myndigheter styrs. Generaldirektörer förväntas agera oberoende i förhållande till den dagliga politiska styrningen. Denna oberoende roll är en del av Sveriges statsförvaltningstradition och bygger på att det ska finnas en tydlig gräns mellan politiska beslut och det praktiska genomförandet av dessa. Regeringen styr med regleringsbrev och när SIDA fattade sina beslut gällde fortfarande regleringsbrevet från den tidigare regeringen.