• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Anonym (Hoppsan)
    Mentat skrev 2024-10-13 18:14:26 följande:
    Åtminstone fallet Carin Jämtin är betydligt värre än KillBill (som vanligt) vill låtsas om: Efter valet 2022 stod det klart att Sverige skulle få en borgerlig regering. I december 2022 beslutade Jämtin att skriva kontrakt på 5 år med organisationer som står (s) nära, bara ett par dagar innan regeringen skrev ett nytt regleringsbrev där myndigheten uppmanades att inte skriva kontrakt på mer än 1 år. Till yttermera visso undertecknades dessa kontrakt inte förrän i mars 2023, alltså långt efter att Jämtin fått ett nytt regleringsbrev att förhålla sig till.

Det har dock inte blivit någon följetång av detta i media. 
    Har uppdaterat mig och enligt Göteborgsposten så kan jag bekräfta att ditt påstående stämmer. Jämtin ägnade sig åt sabotage. 

När Stefan ersattes av Maggan så tänkte jag att det skulle bli bra. Skäms lite över att jag tyckte att hon var duktig. Den sidan som Maggan visar nu på senare tid är inget som hör hemma i ett demokratiskt samhälle. Jag har aldrig gillat Löfven men när jag ser Maggan så vill jag ha tillbaka Löfven. 
  • Anonym (Hoppsan)
    klyban skrev 2024-10-13 18:16:51 följande:

Okey vad?
    Eller har tjugofemöringen trillat ned nu!

Tjugofemöringen har trillat ned. 
  • klyban
    Anonym (Hoppsan) skrev 2024-10-13 18:38:29 följande:
    Tjugofemöringen har trillat ned. 

Rätt oväntat, då normalt när man möter de med kritik på området slutar inte ens när fakta berättar annat.
    Skoj och bli överraskad måste jag säga.

Vad är det maggan gör som är så upprörande för dig?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill
    Anonym (Hoppsan) skrev 2024-10-13 18:36:44 följande:
    Har uppdaterat mig och enligt Göteborgsposten så kan jag bekräfta att ditt påstående stämmer. Jämtin ägnade sig åt sabotage. 

När Stefan ersattes av Maggan så tänkte jag att det skulle bli bra. Skäms lite över att jag tyckte att hon var duktig. Den sidan som Maggan visar nu på senare tid är inget som hör hemma i ett demokratiskt samhälle. Jag har aldrig gillat Löfven men när jag ser Maggan så vill jag ha tillbaka Löfven. 
    De beslut som kritiserades fattades innan de nya regleringsbrevet (som reglerar SIDAS verksamhet) trädde i kraft så Carin Jämtin har inte brutit mot några regler. 

De organisationer som beviljades medel (bla. Svenska Kyrkan)  är inte Socialdemokratiska och har under en låg rad av år fått medel från SIDA och det gäller såväl under borgerliga som rödgröna regeringar. 

Möjligen har den SD-styrda (M/KD/L) regeringen varit naiv och inte förstått hur svenska myndigheter styrs. Generaldirektörer förväntas agera oberoende i förhållande till den dagliga politiska styrningen. Denna oberoende roll är en del av Sveriges statsförvaltningstradition och bygger på att det ska finnas en tydlig gräns mellan politiska beslut och det praktiska genomförandet av dessa. Regeringen styr med regleringsbrev och när SIDA fattade sina beslut gällde fortfarande regleringsbrevet från den tidigare regeringen.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Mentat skrev 2024-10-13 18:14:26 följande:
    Åtminstone fallet Carin Jämtin är betydligt värre än KillBill (som vanligt) vill låtsas om: Efter valet 2022 stod det klart att Sverige skulle få en borgerlig regering. I december 2022 beslutade Jämtin att skriva kontrakt på 5 år med organisationer som står (s) nära, bara ett par dagar innan regeringen skrev ett nytt regleringsbrev där myndigheten uppmanades att inte skriva kontrakt på mer än 1 år. Till yttermera visso undertecknades dessa kontrakt inte förrän i mars 2023, alltså långt efter att Jämtin fått ett nytt regleringsbrev att förhålla sig till.

Det har dock inte blivit någon följetång av detta i media. 
    Nyckelmeningen här är "bara ett par dagar innan regeringen skrev ett nytt regleringsbrev där myndigheten uppmanades att inte skriva kontrakt på mer än 1 år" . Carin Jämtin förhöll sig alltså till de regelverk som gällde när besluten fattades. Det är också datum för myndighetens beslut som är viktigt (och inte datum för när avtalet med biståndsorganisationerna sedan undertecknas). 

Jag tror att det är det jag skriver ovan som är anledning till att media inte skrivit så mycket om saken.   De flesta tidningar har nämligen insett att det handlar om ett spinn från M och SD. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-10-13 21:21:33 följande:
    Nyckelmeningen här är "bara ett par dagar innan regeringen skrev ett nytt regleringsbrev där myndigheten uppmanades att inte skriva kontrakt på mer än 1 år" . Carin Jämtin förhöll sig alltså till de regelverk som gällde när besluten fattades. Det är också datum för myndighetens beslut som är viktigt (och inte datum för när avtalet med biståndsorganisationerna sedan undertecknas). 

Jag tror att det är det jag skriver ovan som är anledning till att media inte skrivit så mycket om saken.   De flesta tidningar har nämligen insett att det handlar om ett spinn från M och SD. 
    Må vara att regeringen inte hade formellt utfärdat regleringsbrevet men signalerna från regeringen var tydliga redan innan det: Biståndet skulle ses över, minska och framför allt effektiviseras. Jämtin fattade snabbt beslut som stäckte sig in i nästa mandatperiod och såg därmed till att vad regeringen är ville ändra på skulle det inte kunna genomföras denna mandatperiod.

Exakt vem som sysslar med spinn tror jag de flesta har insett för länge sedan.
  • nattuw
    KillBill skrev 2024-10-13 09:39:51 följande:
    Som sagt var så stämmer det inte.
    Så det stämmer inte att socialdemokraterna äntligen hittat en gängkriminell som de kan ta avstånd från. Det kan du nog ha rätt i eftersom ingen socialdemokrat tycks ha tagit avstånd från den gängkriminelle.

Men socialdemokraterna tycks iallafall ha tagit avstånd från Ebba Busch för att hon sträckte upp två fingrar i luften. Alltid någonting som fan sa när han fick se Åmål.
  • Anonym (Hoppsan)
    klyban skrev 2024-10-13 21:01:15 följande:

Rätt oväntat, då normalt när man möter de med kritik på området slutar inte ens när fakta berättar annat.
    Skoj och bli överraskad måste jag säga.

Vad är det maggan gör som är så upprörande för dig?

Inget  är upprörande. Jag får en obehagskänsla i kroppen när en partiledare som Maggan har läst ekonomi men inte visar på att hon har kompetens så är det en varningsflagga för mig, hon är för kalkylerande. Löfven visade inte dessa tendenser och har inte samma bakgrund som Maggan. Därför väljer jag Löfven framför Maggan.

Det är något som inte stämmer när en utbildad ekonom går mer vänster ut i frågor som rör om ekonomi. Det säger mig att Maggan vet exakt vad hon pysslar med. 

Jag är inte upprörd, det rätta ordet är att jag är rädd. Förstår du hur jag menar?

• nihka
    Mentat skrev 2024-10-13 22:02:41 följande:
    Må vara att regeringen inte hade formellt utfärdat regleringsbrevet men signalerna från regeringen var tydliga redan innan det: Biståndet skulle ses över, minska och framför allt effektiviseras. Jämtin fattade snabbt beslut som stäckte sig in i nästa mandatperiod och såg därmed till att vad regeringen är ville ändra på skulle det inte kunna genomföras denna mandatperiod.

Exakt vem som sysslar med spinn tror jag de flesta har insett för länge sedan.
    "Signaler"? 

Nu förhåller man sig till det rådande regelverket och varken halar på beslut eller går händelserna i förväg och gissar sig till exakt hur kommande beslut kommer att se ut. Det gäller alltid oavsett vilken regering vi har.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    nattuw skrev 2024-10-14 07:27:14 följande:
    Så det stämmer inte att socialdemokraterna äntligen hittat en gängkriminell som de kan ta avstånd från. Det kan du nog ha rätt i eftersom ingen socialdemokrat tycks ha tagit avstånd från den gängkriminelle.

Men socialdemokraterna tycks iallafall ha tagit avstånd från Ebba Busch för att hon sträckte upp två fingrar i luften. Alltid någonting som fan sa när han fick se Åmål.
    För dumt för att besvaras med mer än att det är för dumt för att besvaras.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026