• Tom Araya

Islams och Koranens orimlighet

Det kan finnas mycket i Islam eller andra religioner man finner orimliga beroende på vad man tror på och har för värderingar, men det mest påtagligt orimliga i Koranen (och därmed även Islam som baseras på bl.a. Koranen) är att enligt flertalet suror (bl.a. sura eller surah 12:111, 16:89, 6:114 och 41:3) så förklarar Koranen allt klart och tydligt, inget saknas. Trots detta så finns en mängd passager som är förvirrande och ingen kan förklara innebörden av dem.

Exempel på detta framgår i länkad video där en koran-studerande ställer frågor till en muslim. 

En existerande Gud skulle aldrig låta publicera ett sådant verk i hans namn.

Jag vill dock hävda att de flesta religioner och deras berättelser förefaller orimliga när sätter luppen på den.

Så du som är muslim och vill hävda koranens förträfflighet, stoppa Koranbränning e.t.c... så vill jag uppmana dig att backa lite, då Koranen på många sätt är helt orimlig, försök inte att hävda Koranen eller Islam som en sanning, som guds ord e.t.c. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-11-25 02:48
    Jag vill påpeka att detta inte är menat som ett påhopp på muslimer. Jag respekterar att ni tror på Muhammed/Allah. Men vi måste acceptera faktumet att kopplingen mellan en eventuellt existerande Gud (Allah) och även dess profeter (som Jesus, Muhammed, Moses e.t.c.) och de texter vi läser idag och kallar heliga, är mycket knappa, om de ens existerar alls. Även med en handfull personer och en tidsrymd om timmar eller dagar är det svårt att upprätthålla det ursprungliga budskapet enbart genom muntlig tradition, föreställ dig då när man inkluderar tiotals personer under decennier eller t.o.m. århundraden innan budskapet nedtecknas i skrift...
    Var försiktig med vad du kallar för absolut sanning.

• Svar på tråden Islams och Koranens orimlighet
  • Mentat
    Suheyb skrev 2023-11-27 11:37:04 följande:
    I
    Jag skulle fortfarande uppskatta din kommentar till mitt första inlägg i tråden, #7 om jag minns rätt
  • Suheyb
    Mentat skrev 2023-11-24 16:55:23 följande:

En av de mest uppenbara orimligheterna, som jag ser det, är föreskrifterna om Ramadan. Såvitt jag förstår det skall en rättroende muslim varken äta eller dricka under dygnets ljusa timmar.

Muhammed var säkert en klok man för sin tid men han hade givetvis ingen aning om begreppet midnattssol. Gud däremot skulle givetvis veta allt om det. Antingen har Gud förbjudit muslimer att bo så pass långt norrut som Oslo, Stockholm och Helsingfors, där det aldrig blir helt mörkt på sommaren eller så talade Muhammed aldrig med Gud, inte om den passusen i varje fall.

Detta va ett gem, det påminde mig om när jag va liten fantiserade vara Ben10 men och resa från en planet till en annan. Sen undrade jag Hur jag skulle göra då man behöver rikta sig till Makka. Det roliga är att fatwa( religös vägledningI/rulling) för muslims Astronauter publicerads mycket senare. Detta är mer om enkla situationer som de i rymdstationer och de som reser till månen. Medan dilemma var att resa så hella universum. Men ändå kunde jag från det jag redan vet i religionen se hur såna religiösa dilemman lösas från religiösa kunskap. 

I Islam enligt prothens och hans anhängare tradition har vi 4 källor som vi kan ta regelverk och vägledning. De är Quran,sunnah,Ijma och Qiyas(analogisk resonemang).

Sunnah Betyder Metod och är en dokumentation av vad och hur profeten efter levde koranen. Ijma är innebär enhällig överenskommelse. 

Det prioriteras på detta sätt

1.Quran

2:sunnah

3.Ijma 

4 Qiyas
    Det på detta sätt regelverk/vägledning och jag tror du kan see hur flexibel den är.

Nåt jag märker intressant är vid sekulärt så lever ni efter de två sista till vi i sverige Den är grundlagarna och människorättigheter. Jag är studerar inte juridik men ska definitivt fråga min kompis likheter och skillnaden.

Sidenote:Kommer ni ihåg när det var stor skrek om att Sharia i vid Juridik programmet, simple times.

Med bakgrunden kan vi besvara din dilemma och min barndoms dilemma.

Utifrån koranen och för att visa hur självklart det blir vad man ska göra. Så att du set hur muslimer kan navigera sig genom allt genom tillgängliga kunskap. Och om de inte kan så har Gud ordnat de att fråga de med kunskap. Jag ska lägga fram all relevanta saker som är relevant för att ta fram sverken och du får själv dra sluttsaten.

Din dilemma:

?För att ge människorna vägledning [inleddes] i månaden Ramadan uppenbarelsen av Koranen i vilken vägledningen klargörs och en måttstock ges med vilken rätt kan mätas och skiljas från orätt. Den av er som ser månens nytändning skall fasta månaden ut. Men den som är sjuk eller [stadd] på resa [skall fasta därefter] under motsvarande antal dagar. Gud vill göra det lätt - inte tungt - för er. Håll [fastan under den föreskrivna] perioden och prisa Gud som har väglett er - kanske skall ni visa [Honom] tacksamhet.? 2:185

?Gud lägger inte på någon en tyngre börda än han kan bära. Det goda han har gjort skall räknas honom till förtjänst och det onda han har gjort skall läggas honom till last???

2:286

Gud vill lätta era bördor, eftersom människan är skapad svag.4:28

The Messenger of Allah (ﷺ) said, "The deeds are considered by the intentions, and a person will get the reward according to his intention. So whoever emigrated for Allah and His Messenger, his emigration will be for Allah and His Messenger; and whoever emigrated for worldly benefits or for a woman to marry, his emigration would be for what he emigrated for".

Riyad as-Salihin 1

"Handlingar bedöms för sin intention, och var och en får i proportion till sin avsikt?

Skriv vad du tror lösningen till dilemma blir, jag skriver fatwan om hur de löser det efteråt.

Till min dilemma : 

?O ni jinner och människor, om ni kan tränga igenom de yttre gränserna av himlarna och jorden, träng då igenom. Ni kan inte tränga igenom utan auktorisation.? 55:33.

Öst och väst tillhör Gud och vart ni än vänder er [finner ni] Guds anlete. Gud når överallt och Han vet allt. 2:115

Fatwan som tillgänlig så är om personen är i jorden banan ska den be om senaste kända rikning till kappa, När det kommer tiderna med bönen så har de två vall som de kan välja mellan men måste förhålla sig till den. Om det är grupp av muslimer i samma station ska de tillsammans välja så att de kan utföra det tillsammans.  De kan förhålla sig till bönetiderna enligt loka tiden där deras rim racket åkte från eller till Makka bönetiden. Vilket kommer hålla vid även i yttre rymden.

vilket roligt nog min slutsats när jag var liten.  vilket anledningen  jag är intresserad av nya fatwa som ska skickas ut ju mer som blir möjlig med rymdfärder. för lösning finns i det vi har tillgänglig.

Om din det va nånting som är olösbart hoppas jag det har svarat på det.

Om din poäng var att det är argument som motbevisar Allah existence, och att Koranen är skriven av prothens. så finns det mycket annat som motbevisar just detta.

Oförstående i hur Islamic lagar formas och från som inte tror möter bara en staka verser får er tror jag får dilemman se olösbar ut och min barndom dilemma omöjlig.

För andra bara för att en sak nämns inte i koranen och Hadith till exempel cig,elsic,covid-19,Vr reality och så vidare betyder inte att de inte faller under religiösa regelverk. 

Om du är intresserad jag ska göra en tråd med namnet ?Finns Gud?" Om ja vad vill han oss?? vilket jag skulle rekommendera om du är Agnostic eller Ateist :)

• Suheyb
    Tom Araya skrev 2023-11-27 17:01:06 följande:
    Kan du skriva hans argument eller hans refrens? Jag gör mitt besta att inte vara del att bidra till folk som känner pengar att djuga om Islam.
  • Suheyb
    Suheyb skrev 2023-11-27 17:08:04 följande:
    Kan du skriva hans argument eller hans refrens? Jag gör mitt besta att inte vara del att bidra till folk som känner pengar att djuga om Islam.
    Om det är en seriös academik eller nån som ärligt kritiska så är det nåt annat.

Sidenot: ta inte ila men jag märker du konsumerar mycket sånt media, vad är din position? Värför inte see på videor av de som tror på det och see deras änledningar? Eller enu bättre läsa kronen själv och om det är inget du själv anser det inte nåt för dig eller så att du kan själv egna kritik till islam.?
    Det ganska kontra produktiv att låta andras syn diktera bli hur du lever ditt liv och tro/inte tro. Jag skulle inte fråga en flat eather om djurden är runt eller inte. Jag skulle inte fråga en kominist om nytan av capitalism. 

Med det sagt jag skulle vilja veta vad du tror på och värför. 
  • Tom Araya
    Suheyb skrev 2023-11-27 17:08:04 följande:
    Det framgår i videon och i den beskrivande texten för videon.
  • Tom Araya
    Suheyb skrev 2023-11-27 17:22:38 följande:
    Om det är en seriös academik eller nån som ärligt kritiska så är det nåt annat.

Sidenot: ta inte ila men jag märker du konsumerar mycket sånt media, vad är din position? Värför inte see på videor av de som tror på det och see deras änledningar? Eller enu bättre läsa kronen själv och om det är inget du själv anser det inte nåt för dig eller så att du kan själv egna kritik till islam.?
    Det ganska kontra produktiv att låta andras syn diktera bli hur du lever ditt liv och tro/inte tro. Jag skulle inte fråga en flat eather om djurden är runt eller inte. Jag skulle inte fråga en kominist om nytan av capitalism. 

Med det sagt jag skulle vilja veta vad du tror på och värför. 
    Men jag ska fråga en troende muslim om Koranen är trovärdig?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-11-27 17:47:57 följande:
    Det framgår i videon och i den beskrivande texten för videon.
    Random snubbar på youtube har väldigt liten trovärdighet, också den som strör dessa runt sig utan att kunna ge källor eller namn på de som står för materialet.

Kan du ge källor för påståenden som tas upp i youtube och var dessa påståenden kommer från.

Du vet att du ger ekonomiskt stöd till det innehåll du tittar på på tuben?  Alla vill int bidra med ekonomiskt stöd, men gärna vara del i diskussionen.

Så,  kan du tänka dig att bidra till diskussionen genom att presentera vad du vill föra fram med det du länkar till och vem som står bakom detta?
Svar på tråden Islams och Koranens orimlighet