Inlägg från: Anonym (Inget på spel....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inget på spel....)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

anonym05swe skrev 2025-02-28 17:21:23 följande:

Handlar snarare om att på universiteten vill de tvinga till papper och penna helt i onödan enbart för att minska effektiviteten. Går mycket snabbare att skriva svar via dator. Dessutom så tvingar de eleverna att ha deras egna läroböcker vilket är djupt problematiskt. Inlämningsuppgifter är mer kunskapsbaserade än prov med frågor och svar 

Jag kan skriva ordentligt och korrekt. Dock så vill lärarna inte att man ska lära sig ändå för de inte har med saker på tentamen som faktiskt fanns i studiematerialet eller ens nämndes en enda gång. Enbart saker som står i studiematerialet upprepade gånger och huvudfokuset bör vara på tentamen men enda examinationsformen bör vara inlämningar. 

Nej, jag svarar på frågor.

Forskning har visat att kunskap fastnar bättre med penna och papper än när du skriver med dator. Det handlar inte ett dugg om effektivitet eller att det går snabbare att skriva på dator.

Lärarna bestämmer vilka böcker som ska användas. Ibland är det deras egna. Dessa böcker hade inte getts ut om de inte var relevanta för ämnet. 

Nej, inlämningsuppgifter är inte mer kunskapsbaserade än salstentor. Detta eftersom när det gäller inlämningsuppgifter så söker du endast informationen, du lär dig den inte. Dessutom är det sjukt enkelt att fuska med inlämningsuppgifter vilket du inte kan på samma vis med en salstenta. Att man åter igen ökat antalet salstentor kan du beskylla fuskare och ChatGPT för. Under pandemin, när hemtentorna ökade så ökade även fusket markant. 

Nej, det brukar inte vara med saker på tentorna som inte finns i studiematerialet. Det handlar om förmågan att ta till sig information. Alternativt handlar det om kunskaper som du borde ha haft med dig från gymnasiet. Hur kommer det sig att andra klarade dessa frågor? Om nu inte informationen fanns i materialet, då borde ju 100% av studenterna ha missat på dessa frågor.

Nej, kunskaperna ska inte behöva stå flertalet gånger i materialet för att vara med på en tenta. Det handlar åter om förmågan att ta till sig information, något tydligen väldigt många av er misslyckades med. 

Varför skulle de vara lärare om de inte ville att ni skulle lära er saker? De är inte lärare för att sätta dit så många studenter som möjligt. 

Nej, det är knappt du svarar med mer än ett par ord där sammanhanget knappt går att härleda.
    anonym05swe skrev 2025-03-01 20:37:15 följande:

Nej, det skulle göra att lärarna faktiskt skulle få några konsekvenser av sitt agerande.

Nej, enbart gått på dåliga kommunala skolor såklart. Kommunala skolor försämrar skolsystemet rejält. 

Kommunala skolor har inte betygsinflation, något som kommit mer och mer sedan friskolornas intåg.

När till och med Handelshögskolan funderar på inträdesprov för att de studenter som kommit in med sina fina höga betyg inte har de kunskaper som betygen påstår att de borde ha, då är det något som är seriöst fel. Och deras studenter kommer sällan från de kommunala skolorna...  
    anonym05swe skrev 2025-03-02 16:56:02 följande:
    Behöver inte vara så, jag har enbart tagit upp det med relationscoacher osv för att ge ett sammanhang (dvs skapa en kontext). Inte appeal to authority. 
    Relationscoacher? Kan du nämna några du följer? De flesta "relationscoacher" jag stött på på nätet pratar nämligen trams!
    anonym05swe skrev 2025-03-02 21:39:22 följande:

Du tror jag kommer ihåg exakt alla användarnamn? 

Är rätt många som tycker man inte ska stressa fram en relation eller dejt

Att inte stressa betyder inte "låt det hå över ett år". Även om hon hade ett intresse av dig från början så har det dött för länge sedan eftersom DU inte visat något intresse för henne genom att faktiskt ta initiativ till att ni ska ses.
    anonym05swe skrev 2025-03-03 14:44:28 följande:
    Hon kan tolka det jättebrett 
    Ja, vill verkligen träffa henne 
    Är fortfarande en komplex situation iom känslorna. 

Fast då är det lying by omission att inte berätta allting och vara helt ärlig...
    Påstår du att du har varit ärlig mot henne med vad du känner? Jag skulle säga att du ljugit hela tiden eftersom du inte berättat för henne att du haft känslor för henne. 

Du har kört "lying by omission" hela tiden så vad skulle vara skillnaden?
    anonym05swe skrev 2025-03-03 18:54:14 följande:
    Jag har försökt och redan sagt att det är jobbigt att inte kunnat öppna upp mig mer. Är väldigt jobbigt
    Vill man så gör man. Agerande säger mer än ord.
    anonym05swe skrev 2025-03-03 19:35:24 följande:
    Irrelevant för jag vet vad jag söker och vad jag har att ge i en relation. 
    Så nu är "relationscoacherna" irrelevanta helt plötsligt? Varför följer du dem då och ändå inte gör som de säger?
    anonym05swe skrev 2025-03-04 00:44:03 följande:

Fyller 20 snart dock. Siktade på att skaffa flickvän under gymnasiet (som inte ens lyckades) 

Många i min ålder är i relationer redan. Jag anstränger mig men förslag som jag nämnt att gå ut på typ helger har varit udda (har inte gjort det pga enbart sett folk som ser ut att vara mer än 10 år äldre än mig på barer som jag inte direkt vill binda mig till) 

"Många i min ålder är i relationer redan", hir stämmer det överens med "modern dejting" där "inga i min ålder söker långsiktigt"? 

Vart går du ut i Stockholm då? Vilka ställen? Det finns ju nattklubbar med 18-års gräns menar jag. Och om du snart fyller 20 så ökar antalet. 
    anonym05swe skrev 2025-03-04 01:40:44 följande:

Kan fortfarande ha det som ett mål

Inte sagt annat 

Ja, det gjorde jag. Var främst aktiv i kåren och fanns ingen kvinna i min klass jag ens kunde tänka mig med (de flesta var i en relation dessutom). Så ansträngde mig

Mm, söker jobb nu osv. Vill träffa någon naturligt helst (helst bli ihop med hon jag har känslor för såklart)

Att låsa sig så vid något som "vid tidpunkt X ska jag ha träffat någon, tidpunkt Y ska jag ha gift mig och tidpunkt Z ska jag ha barn" funkar inte i verkliga livet. Det gör att man tenderar till att antingen ta felaktiga beslut eller att man blir jäkligt bitter när man inte lyckas. 
    anonym05swe skrev 2025-03-04 10:17:42 följande:

Det går inte emot det för många är i kortvariga relationer. 

Går inte så ofta ut för varje gång jag passerat förbi så är alla typ minst 5-6 år äldre än jag är. 

Jo men vad skulle jag gjort då? Ville verkligen träffa ngn under gymnasietiden

Sannolikheten att man träffar sitt livs kärlek innan 25 är rätt liten. För de flesta är det 25-30 som gäller, speciellt i storstäder där många pluggar vidare. Att man blir tillsammans med sin "high school sweetheart" är något som mest sker i amerikanska romantiska filmer. De som faktiskt har träffat sitt livs kärlek så tidigt har inte varit på jakt efter den. 

Börja hitta din lycka i dig själv istället för att hänga upp den på en relation som aldrig kommer att bli av eftersom du ställer upp en massa hinder i vägen hela tiden. 

Människan vet inte vem hen egentligen är förrän hjärnan är fullt utvecklad och det sker runt 25års ålder. 

Säg att du vågar fråga henne på dejt när ni ses nästa gång, låt oss fantisera om att hon säger ja. På vilket sätt har avståndet då helt magiskt försvunnit? Det har ju varit en av de viktigaste anledningarna till varför du inte kunnat agera har du ju sagt upprepade gånger. Att jag varken tror att du kommer att våga eller att hon kommer att säga ja är en annan sak. 
    anonym05swe skrev 2025-03-05 11:00:05 följande:

Jag vill fortfarande göra det ändå. 

Jo, det kommer bli av. Jag sätter inte upp en massa hinder heller. Ge exempel då... 

Ja, avståndet finns där men att gå på dejt och ev bli hennes vore såklart värt det. (Läs ursprungsinlägget)

Nu ska vi se alla gånger jag rabblat upp de hinder, ursäkter och bortförklaringar du gett:

#4716 "Hon gör lumpen" (snart muckar hon, vad är ursäkten då?)
    "Det är logistiska problem att träffas" (går att lösa om man verkligen vill)
    "Jag vill inte fråga henne förrän vi ses på riktigt" (vilket århundrade som helst)
    "Jag hade tänkt skicka en inbjudan men vill göra något innovativt som jag inte vet vad det är så jag har inte skickat någon inbjudan" 
    "Jag ska fråga henne inom tre veckor " *tiden går * "nej, det blev inte av pga x, y, z"
    "Nej, det är inte så enkelt som att bara fråga om hon vill ses".

#5202 "Det är inte så lätt" och "tänk om hon missuppfattar det jag skriver".... just ja,  glömde "jag vill inte att hon ska tro att jag bara gillar henne för hennes utseende" och "jag vill inte stressa henne"

Praktiska, krångliga saker

Ställa frågan "tydligt men vagt"

#5670 Dina anledningar till att inte fråga:
    - avståndet (det finns folk som har långdistansrelationer över landsgränser)
    - du vill inte stressa henne (sorry, bs)
    - du vill inte fråga henne över meddelande (trots att flertalet av oss sagt att det är mindre "hotfullt" än att fråga irl).
    - du tror att hon ska missförstå och tro att du gillar henne (men det gör du ju)
    - du vill inte säga att du gillar henne förrän efter flera dejter 
    - du har varit upptagen med annat (trots att du sagt att du skulle göra allt för henne)

Det kan spridas rykten

#6401 Det är avståndet (är lösningsbart bara man verkligen vill)
    Det är att du inte vill stressa henne (man stressar inte någon för att man frågar om en dejt efter någon månads chattande)
    Det är för att det ör då komplicerat (vad exakt är komplicerat)
    Det är för att du inte vill att hon ska missförstå dig (vad går att missförstå?)
    Det är för att du inte vill att hon ska tro att du är ytlig (det ligger mer hos dig som mest pratar ytligt med henne)
    Det är för att du inte vill "dejta modernt" (vad tusan det nu är)
    Det är för att du inte vill att någon ska veta (vad för katastrofer skulle kunna hända om någon fick veta)
    Det är gör att du blev retad en gång när du var typ 12 för att några fick veta att du gillade någon.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?