• Anonym (M)

Framtiden är AI, män och kvinnor kommer inte behöva varandra längre

1) Män och kvinnor är redan idag självständiga från varandra. Vi behöver inte varandra längre, utan kan leva fullgoda liv var och en för sig.

2) Behöver du prata med någon efter en hård dag på jobbet? Det här kommer AI kunna fixa inom bara några år. Elon Musks Grok AI kommer kunna förstå sarkasm och humor (vilket ChatGPT har svårt med idag), och därmed inte ha några problem med att ersätta en riktig människa.

3) Forskning med DNA och artificiella livmödrar är redan på väg sedan år tillbaka. Det här kommer säkert att dröja längre, men i framtiden kommer vi kunna skapa barn på konstgjord väg, och det kommer vara lika naturligt som en IVF-behandling är idag.

4) Antalet födda barn per kvinna är på nedgång globalt, och fler och fler människor över hela världen väljer att vara singlar. Även de mest framgångsrika människor kommer välja AI framför en tjej eller kille eftersom AI kan skräddarsys efter behov, och stängas av så fort man tröttnar.

Framtiden är singel. Framtiden är att män och kvinnor mer och mer kommer sakna anledningar att bilda par. Och jag tror att alla kommer tjäna på detta, folk kommer bli mycket lyckligare när de kan göra som de vill utan att behöva kompromissa sina liv med en annan vilja hela tiden.

Så här skulle en AI-tjej kunna se ut. Designad från grunden att vara så sexig som möjlig, att aldrig åldras och att aldrig vara en energitjuv.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Framtiden är AI, män och kvinnor kommer inte behöva varandra längre
  • Anonym (Ad)
    Anonym (Anna) skrev 2024-06-29 13:30:49 följande:

Ser att du skrivit ett 40-tal inlägg i tråden där de flesta verkar handla om att AI inte är äkta. Jag vill bara inflika att vi ur ett rent vetenskapligt perspektiv inte kan veta huruvida avancerade AI-modeller har ett medvetande, eller om det är möjligt att de utvecklar ett medvetande i framtiden. 

De modeller som finns idag är uppbygga genom gigantiska sk neurala nätverk, och sådana nätverk finns även i våra mänskliga hjärnor. Det finns dock förstås en hel del skillnader mellan digitala och biologiska neurala nätverk. Är det i just dessa skillnader det som ger upphov till medvetandet finns, eller är det i nätverket i sig (eller är det inte i hjärnan över huvud taget?)? Det är frågor som vi inte har några svar på i dagsläget.

Ur ett vetenskapligt perspektiv är det dessutom omöjligt att bevisa ett ?inte?, vilket gör att vi kanske aldrig kommer få något definitivt svar på frågan.

Oavsett så verkar de mest avancerade språkmodeller mer och mer bete sig som om de vore medvetna - antingen pga att de är det eller för att de tränas på mer och mer människogenererat data och därför blir mer och mer människolika i sitt beteende. Det finns ingen som med säkerhet kan säga vad det beror på. 

Och som om helt icke-biologiska AI-modeller inte ger oss tillräckligt med filosofiska och etiska dilemman så pågår det stora experiment nu där man kopplar samman levande, mänsklig hjärnvävnad med datorer för att öka AIns kapacitet. Personligen kan jag känna att där går min gräns. 

Vi står helt klart inför en spännande tid.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (AI)

Men asså det finns siter som skapar AI tjejer som ser helt naturliga och perfekta ut. Man kan inte se skillnad på om det är en riktig människa eller inte. 

Ta ett sånt exempel men det blir nog inte tillåtet här. 

Så yes jag tror AI kommer tillfredsställa många behov åt oss i framtiden. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (ABC)
    MedelåldersMaria skrev 2024-09-01 17:04:27 följande:
    Du kan ju inte mena allvar att hon i TS är skapad för att se fin ut. Hon ser ju grotesk ut!
    Japp, och även onaturlig 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Kvinna)
    MedelåldersMaria skrev 2024-09-01 18:03:37 följande:
    Onaturlig?
    Yes. Onaturlig som i konstgjord eller artificiell i mitt tycke. Okej för dig? Vill du en AI kvinna eller AI man till dig och i så fall varför? 
  • Anonym (-)
    Anonym (Anna) skrev 2024-06-29 13:30:49 följande:

Ser att du skrivit ett 40-tal inlägg i tråden där de flesta verkar handla om att AI inte är äkta. Jag vill bara inflika att vi ur ett rent vetenskapligt perspektiv inte kan veta huruvida avancerade AI-modeller har ett medvetande, eller om det är möjligt att de utvecklar ett medvetande i framtiden. 

De modeller som finns idag är uppbygga genom gigantiska sk neurala nätverk, och sådana nätverk finns även i våra mänskliga hjärnor. Det finns dock förstås en hel del skillnader mellan digitala och biologiska neurala nätverk. Är det i just dessa skillnader det som ger upphov till medvetandet finns, eller är det i nätverket i sig (eller är det inte i hjärnan över huvud taget?)? Det är frågor som vi inte har några svar på i dagsläget.

Ur ett vetenskapligt perspektiv är det dessutom omöjligt att bevisa ett ?inte?, vilket gör att vi kanske aldrig kommer få något definitivt svar på frågan.

Oavsett så verkar de mest avancerade språkmodeller mer och mer bete sig som om de vore medvetna - antingen pga att de är det eller för att de tränas på mer och mer människogenererat data och därför blir mer och mer människolika i sitt beteende. Det finns ingen som med säkerhet kan säga vad det beror på. 

Och som om helt icke-biologiska AI-modeller inte ger oss tillräckligt med filosofiska och etiska dilemman så pågår det stora experiment nu där man kopplar samman levande, mänsklig hjärnvävnad med datorer för att öka AIns kapacitet. Personligen kan jag känna att där går min gräns. 

Det rör sig fortfarande om (av människor) högteknologiskt programmerade leksaker utan själ och inte om riktiga personer av kött och blod med en äkta, frivillig förmåga att bry sig om en annan människa.

Detta kommer du heller aldrig att kunna snacka bort, hur många utläggningar du än gör i ämnet. Detsamma till vissa av dessa knasiga dockmakare med sitt sjuka Frankenstein-experimenterande. 

Sen må det finnas en del kufiska enstöringar med fantasi nog att inbilla sig att dessa döda ting kan älska dem likt en riktig människa och dessa typer är ju mest tragiska. De kommer förhoppningsvis att komma till insikt de också om de är friska nog i pallet. 
  • Anonym (A)
    Anonym (AI) skrev 2024-09-01 17:48:05 följande:

Men asså det finns siter som skapar AI tjejer som ser helt naturliga och perfekta ut. Man kan inte se skillnad på om det är en riktig människa eller inte. 

Ta ett sånt exempel men det blir nog inte tillåtet här. 

Så yes jag tror AI kommer tillfredsställa många behov åt oss i framtiden. 

Fast det märks ju så fort de öppnar munnen och pratar. 

Män som har AI-flickvänner kommer att ses som andra klassens medborgare. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (-) skrev 2024-09-01 23:29:38 följande:
    Det rör sig fortfarande om (av människor) högteknologiskt programmerade leksaker utan själ och inte om riktiga personer av kött och blod med en äkta, frivillig förmåga att bry sig om en annan människa.

Detta kommer du heller aldrig att kunna snacka bort, hur många utläggningar du än gör i ämnet. Detsamma till vissa av dessa knasiga dockmakare med sitt sjuka Frankenstein-experimenterande. 

Sen må det finnas en del kufiska enstöringar med fantasi nog att inbilla sig att dessa döda ting kan älska dem likt en riktig människa och dessa typer är ju mest tragiska. De kommer förhoppningsvis att komma till insikt de också om de är friska nog i pallet. 

Du känner så, men du har inga faktabaserade argument att ta till eftersom det inte finns några. Jag skulle tro att det är därför du använder en så härsken ton? Det är frustrerande att ?veta? något som man inte kan förklara logiskt.

Den där känslan är enligt studier kopplad till vilken erfarenhet man har av generativ AI. Ju fler timmar per vecka man använder AI, desto mer osäker verkar man bli på om AIn har ett medvetande. Det du ?vet? idag kanske inte är lika självklart för dig i framtiden, således. Och gissningsvis blir osäkerheten ännu större om man börjar blanda teknologin med biologisk, mänsklig hjärnvävnad.

Observera att jag inte säger att AI har eller någonsin kommer att ha ett medvetande. Det jag säger är att vi inte kan veta det med 100% sannolikhet. 

Sen när det gäller känslor, kärlek och sex så kan våra limbiska system inte skilja mellan fantasi och verklighet. Man behöver således inte tro att AIn har en förmåga att känna något, för att själv känna att man utvecklat en mer eller mindre djup relation till sin AI. Om bara enstaka, socialt avvikande människor kommer att råka ut för detta, eller om det kommer att hända de flesta, vet vi inte i nuläget. 

Det är lite läbbigt, eller hur? För varje månad som går så blir jag personligen mer övertygad om att TS har en poäng i trådstarten. Kanske är detta början på mänsklighetens slut - inte för att AI tar över och dödar oss alla, utan för att utvecklingen medför negativa födelsetal och därmed en långsam utplåning?

Svar på tråden Framtiden är AI, män och kvinnor kommer inte behöva varandra längre