• Karl Alexander

Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?

Först och främst: trevlig Lucia!

Det höjs allt fler röster om att man ska lotta fram Lucia istället för att rösta fram henne, då det i praktiken blir en tävling om skönhet och röst. Men jag förstår inte vad problemet är med att rösta fram den vackraste tjejen med den bästa rösten?

Är det svensk jantelag och avundsjuka som är i farten igen?

• Svar på tråden Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?
  • Tukt

Jamenvisst kan man selektera efter utseende. Man kanske skulle göra så att de snyggaste får sitta längst fram på klassfotot också. Är man riktigt ful kanske man inte ens ska vara med.
    Och varför inte fortsätta i vuxenlivet och ge viktiga och attraktiva jobb till de snyggaste? Alla vill ju bli opererad av en snygg doktor och inte en kunnig.
    Man kan ju också tänka sig en dejtingapp där alla användare röstas in i en egen klass. Sedan får man hålla sig till att dejta de på sin egna "nivå".

• Anonym (Maja2003)

Att TS inte förstår problemet säger mest om TS själv.

• Mrs Moneybags

Fast det finns väl inget ställe där Lucia röstas fram längre? Jag trodde det var slopat för längesen. Vi har inte haft någon "stadens Lucia" på säkert 20 år minst.

Numera är det luciatåg i skolor, i stall och på arbetsplatser mm. Då handlar det mer om att det är en kör som bildar ett luciatåg såhär års. 

De flesta vill väl bara sitta och titta på ändå. 

• Anonym (Yuri)

Finns väl fördelar med båda sätten, jag tycker båda är rättvisa, gärna nån som har talang för sång också och som inte bara är vacker, men några här skulle nog ramla av stolarna om lucia inte blev en minoritet med annan religion än kristendomen som dessutom skulle vara transa

• Anonym (Maria0598)
    Anonym (Maja2003) skrev 2023-12-13 12:06:57 följande:

Att TS inte förstår problemet säger mest om TS själv.

precis, och det förklarar varför han får hålla till godo med animerade rumpor.
  • Anonym (XXX)

Jag tycker att det är fint att rösta fram Lucia, om det handlar om vuxna kvinnor som ställer upp i tävlingen frivilligt. T.ex. i en lokaltidning. Men även då tycker jag att tidningen inte ska publicera antalet röster som alla fick, utom möjligen för de tre som fick flest. Det är onödigt att alla får veta att en viss kandidat kom sist.

I skolan tycker jag inte att röstande hör hemma överhuvudtaget. Jag är faktiskt förvånad över att det fortfarande förekommer. Så många tjejer mår ändå dåligt över sitt utseende, har komplex och så vidare. Och det är så mycket hierarkier i skolan ändå. Så skolan måste inte direkt BJUDA på ytterligare ett tillfälle där flickornas utseende ska bedömas. och de ska ordnas i en rangordning. Jag är mest förvånad över att det fortfarande förekommer i vissa skolor i Sverige - jag trodde att vi hade kommit längre..?

• Anonym (XXX)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-12-13 10:11:29 följande:
    Ja, men det är samma sak oavsett om det är flickor eller kvinnor. Det är fel.
    Inte lika fel när pojkar och män bedöms efter utseendet.
    Någon sådan tävling har aldrig funnits i den svenska skolan. Och även i samhället i övrigt är manliga utseendetävlingar ytterst sällsynta i jämförelse med alla kvinnliga skönhetstävlingar som har funnits, och fortfarande finns. Förr hade varje kommun en Fröken-tävling och en Lucia-tävling, som var rena skönhetstävlingar. Universiteten brukade också utse den vackraste kvinnliga studenten, och så fick hon åka främst i en kortege på karnevalsdagen. Var så på KTH fortfarande på 1990-talet i alla fall, vet inte om det finns kvar. 

De enda manliga skönhetstävlingar jag kan komma på är Mr Universum som är för bodybuilders, och så vissa tävlingar för manliga modeller. D.v.s. för väldigt speciella skikt av befolkningen, medan dessa Fröken-tävlingar och Lucia-tävlingar har påverkat samtliga tjejer i rätt ålder, direkt eller indirekt. För att det inte krävdes någon speciell ansträngning (som för att träna sig till Mr Universum-tävlingen), utan alla kunde vara med. Om man bara var tillräckligt vacker. Det var det enda kriteriet. Alla som inte var tillräckligt vackra för att ställa upp var väl medvetna om det.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Pia) skrev 2023-12-13 10:40:02 följande:

Jag förstår tanken med att lotta fram Lucia, samtidigt tror jag inte att det gör något åt grundproblemet. Barnen vet ju ändå vilka barn som är snyggast och mest populära, och var de själva befinner sig i hackordningen. Jag gick i skolan på åttiotalet, och redan då lottade vi. Jag blev framlottad, men märkte de andra barnens missnöje med att jag, den som var mest utanför och ansedd som fulast blev framlottad. Så trots att jag var överlycklig sa jag till läraren att jag inte ville vara Lucia. Kommer fortfarande ihåg de supermörka känslorna som uppkom. 

Man kan ju låta alla som vill vara Lucia anmäla sig, och sedan lotta bland dem. 

På min gymnasieskola var det skolkören som utgjorde luciatåget, och musikläraren som valde vem som skulle vara Lucia. Hennes ord var lag, så det blev inget bråk. Och det var frivilligt att vara med i kören, så om man var rädd för att inte bli vald av fröken och därmed bli ledsen, så var det bara att inte vara med i kören. 

Det som är TOKFEL är att göra som när jag gick i sexan. Då var vi alla flickor i 6:an TVUNGNA att gå runt i alla klasser på skolan med en nummerskylt på bröstet, och resultatet angavs sedan på en anslagstavla. Där stod alla flickorna med för- och efternamn och hur många röster man hade fått. Jag fattar fortfarande inte hur detta ens var möjligt..? Att INGEN vuxen såg hur tokigt det var? Det var på 1980-talet för övrigt, inte på 1930-talet som man skulle kunna tro...
  • Silverjenny
    Anonym (Pia) skrev 2023-12-13 10:40:02 följande:

Jag förstår tanken med att lotta fram Lucia, samtidigt tror jag inte att det gör något åt grundproblemet. Barnen vet ju ändå vilka barn som är snyggast och mest populära, och var de själva befinner sig i hackordningen. Jag gick i skolan på åttiotalet, och redan då lottade vi. Jag blev framlottad, men märkte de andra barnens missnöje med att jag, den som var mest utanför och ansedd som fulast blev framlottad. Så trots att jag var överlycklig sa jag till läraren att jag inte ville vara Lucia. Kommer fortfarande ihåg de supermörka känslorna som uppkom. 

Jag var också ett mobbingoffer i mellanstadiet och att bli framlottad till Lucia hade inte varit roligt. Vilket spott och spe man hade fått utstå. Skulle fula jag vara Lucia med mitt långa äckliga bruna hår och mina magra ben. Hade läraren tvingat mig hade allt bara blivit 1000 ggr värre. Vilket trauma det hade blivit för mig att tvingas skrida genom skolan som Lucia medan alla pekar, fnissar och buar. Hoppas de som tvingar fram lottning inser vad de utsätter barnen genom att gå emot barnens egna brutala hackordning...
  • Anonym (Anonymt)

Skönhet är ingen definierad begåvning som kan utövas och tränas upp likt en musikalisk talang utan snarare är det något subjektivt, flyktigt och högst ytligt.

Jag tycker således inte att vi ska lära våra barn att höja denna ytlighet till skyarna genom att skapa tävlingar i den. Det finns betydligt mer substantiella och varaktiga ting att se upp till här i världen.

Skönhet och yta är egentligen bara viktigt i romantiska relationer för att kunna framkalla fysisk attraktion till en partner. 

Svar på tråden Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?