Anonym (Pia) skrev 2023-12-13 10:40:02 följande:
Jag förstår tanken med att lotta fram Lucia, samtidigt tror jag inte att det gör något åt grundproblemet. Barnen vet ju ändå vilka barn som är snyggast och mest populära, och var de själva befinner sig i hackordningen. Jag gick i skolan på åttiotalet, och redan då lottade vi. Jag blev framlottad, men märkte de andra barnens missnöje med att jag, den som var mest utanför och ansedd som fulast blev framlottad. Så trots att jag var överlycklig sa jag till läraren att jag inte ville vara Lucia. Kommer fortfarande ihåg de supermörka känslorna som uppkom.
Man kan ju låta alla som
vill vara Lucia anmäla sig, och sedan lotta bland dem.
På min gymnasieskola var det skolkören som utgjorde luciatåget, och musikläraren som valde vem som skulle vara Lucia. Hennes ord var lag, så det blev inget bråk. Och det var frivilligt att vara med i kören, så om man var rädd för att inte bli vald av fröken och därmed bli ledsen, så var det bara att inte vara med i kören.
Det som är TOKFEL är att göra som när jag gick i sexan. Då var vi alla flickor i 6:an TVUNGNA att gå runt i alla klasser på skolan med en nummerskylt på bröstet, och resultatet angavs sedan på en anslagstavla. Där stod alla flickorna med för- och efternamn och hur många röster man hade fått. Jag fattar fortfarande inte hur detta ens var möjligt..? Att INGEN vuxen såg hur tokigt det var? Det var på 1980-talet för övrigt, inte på 1930-talet som man skulle kunna tro...