• Karl Alexander

Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?

Först och främst: trevlig Lucia!

Det höjs allt fler röster om att man ska lotta fram Lucia istället för att rösta fram henne, då det i praktiken blir en tävling om skönhet och röst. Men jag förstår inte vad problemet är med att rösta fram den vackraste tjejen med den bästa rösten?

Är det svensk jantelag och avundsjuka som är i farten igen?

• Svar på tråden Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?
  • Tukt
    Hysteri skrev 2023-12-15 14:24:36 följande:

För det kränker mindre attraktiva kvinnor så kallade feminister

Dom har svårt att hantera när andra är snyggare än dom  

Läser man den här tråden är det väl snarare sådana som du, som tycks kränkta.
  • Anonym (ti)
    Cathariiina skrev 2023-12-15 09:50:21 följande:
    Oavsett hur det var med min och den lilla mörka tjejens respektive lämplighet, så kan du väl medge att det är märkligt att man gör så på en arbetsplats? Det är en sak om man utser t.ex. "månadens säljare" efter hur mycket han faktiskt har dragit in till företaget, i kronor. Det är ju som det är och inget att diskutera - den som har sålt mest har gjort det liksom - och de andra har möjlighet att försöka förbättra sig, de vet vad som gäller. 

Men att en grupp medarbetare på en arbetsplats, tar sig rätten att diskutera unga kvinnor bakom deras rygg - utan att de ens har fått välja om de vill vara med eller inte - och bedöma dem efter utseende och popularitet? Egenskaper som inte hade med vårt arbete att göra ens (vi hade ingen kundkontakt). Och sedan annonsera resultatet av den diskussionen öppet inför alla?

Jag tycker att just Lucia-traditionen har varit en ursäkt för så mycket underligt och kränkande beteende, som inte skulle accepteras i något annat sammanhang i Sverige.
    Jag kan hålla med om att det är väldigt konstigt att göra så på en arbetsplats. Att ofrivilliga ska tvingas lussa och att de som står bakom det väljer lucia utan hennes godkännande, att bara yngre var tilltänkta som lucia är lika märkligt det..
  • Daphodil
    Cathariiina skrev 2023-12-15 04:01:06 följande:

Röstningsförfaranden och diskussioner om vem som ska vara lucia, får inte förekomma anser jag. Man kan inte kränka barn - eller för den delen vuxna som inte själva valt att ställa upp i en luciatävling - på det sättet. Jag har själv ett obehagligt minne från en sådan situation, det var på en arbetsplats när jag var 20. Det är nu många år sedan, men jag tänker på det varje år i luciatid.

Där var det några kvinnor som hade bestämt att det skulle vara luciatåg, och de hade även pratat ihop sig om vem som skulle vara lucia. Jag hade det typiska luciautseendet: lång, smal, ljushyad, blåögd, långt blont hår, ansågs se bra ut av många. 

På en kafferast äskade en av kvinnorna tystnad, och så berättade hon att det skulle bli luciatåg och alla i vår grupp förväntades delta och gå runt i hela huset och lussa för de andra grupperna. Hon berättade också hur de hade tänkt angående valet av lucia:

"Ja alla vet ju att lucia brukar vara lång och ha ljus hy och långt, blont hår" (här vände alla sina blickar mot mig, och kvinnan tittade också förstulet åt mitt håll), "men vi är ändå alla överens om att XXXXX" (som kom från Sydamerika och var kort och hade pojkklippt svart hår, bruna ögon och mörkt olivfärgad hy) "ska vara Lucia. För hon är ju så söt och rar och pigg och gullig och trevlig och allmänt omtyckt..." (vilket förmodligen skulle betyda, att jag saknade alla dom egenskaperna).

Det blev alldeles tyst i rummet och alla tittade på mig, och jag vet att alla tänkte den tanken också. Jag ville bara sjunka genom jorden! Och jag hade aldrig BETT om att få vara lucia, jag hade inte ens vetat att det skulle bli ett luciatåg! Man får inte utsätta människor för sådana situationer. Det är det inte värt!

Trist att du kände dig utsatt men det låter som om du kan ha feltolkat situationen, och att ingenting handlade om dig där.
  • Anonym (snäll)

För mig är det inga problem om man röstar. Jag sjunger inte bra och är inte snygg, jag skulle aldrig vara aktuell som Lucia. Tack och lov. 

I barnens skola är det 5:orna varje år som har Lucia. Mitt äldsta barns årskurs röstade dom. Den blev längsta tjejen med mörkt långt hår. Varken speciellt söt eller popular men passade utmärkt som Lucia. 

I när yngsta barnet gick i 5an röstade dom på en tjej som gärna vill stå längst fram och läsa upp en vers. Kort krusigt ljust hår, inget speciellt utseende eller speciellt populär men gjorde succé som Lucia. 

Jag upplever att det fungerat utmärkt i deras skola även om det säkert kan finnas någon som var besviken. 

• Anonym (Sara)

Jag tycker det är helt okej att rösta fram Lucia i olika arrangemang, men inte i skolan.  Grundskolan ska inte ha skönhetstävlingar eller tävling i vem som är mest populär. Helt okej med Lucia i skolan men vem som ska Lucia får man lotta bland de frivilliga som vill vara Lucia.

• Anonym (Sara)
    Silverjenny skrev 2023-12-14 05:24:34 följande:
    Jag var också ett mobbingoffer i mellanstadiet och att bli framlottad till Lucia hade inte varit roligt. Vilket spott och spe man hade fått utstå. Skulle fula jag vara Lucia med mitt långa äckliga bruna hår och mina magra ben. Hade läraren tvingat mig hade allt bara blivit 1000 ggr värre. Vilket trauma det hade blivit för mig att tvingas skrida genom skolan som Lucia medan alla pekar, fnissar och buar. Hoppas de som tvingar fram lottning inser vad de utsätter barnen genom att gå emot barnens egna brutala hackordning..

Jag tycker att det är självklart att kollar vilka som kan tänka sig vara Lucia, sedan lottar man en av dem. 
  • Cathariiina
    Anonym (Sara) skrev 2023-12-23 00:13:13 följande:

Jag tycker det är helt okej att rösta fram Lucia i olika arrangemang, men inte i skolan.  Grundskolan ska inte ha skönhetstävlingar eller tävling i vem som är mest populär. Helt okej med Lucia i skolan men vem som ska Lucia får man lotta bland de frivilliga som vill vara Lucia.

Men exakt. Luciaval hör inte hemma i skolan eller på arbetsplatser (eller andra ställen där folk MÅSTE befinna sig), utan det ska i så fall vara i sammanhang där folk själva VÄLJER att ställa upp. Typ Sveriges lucia eller stadens lucia. 

Och även då är det onödigt att röstetalen för alla blir offentlig information. Det räcker att man får veta vem som blev vald. Möjligen även vem som kom tvåa respektive trea. Men det är helt oacceptabelt att annonsera vem som fick färst (ja det ordet är korrekt!) röster. 

Jag kan faktiskt inte fatta detta, att trots att det EGENTLIGEN finns en medvetenhet om att många barn och unga mår dåligt, så fortsätter de obligatoriska skolorna, där ungarna TVINGAS att vistas, att servera tillfällen för kränkande behandling. Jag tänker även på alla de här tillfällena där eleverna ska välja varandra för par- och grupparbeten... och så sitter det en unge där, som inte har någon självklar kamrat att vara med, och läraren måste truga grupperna att ta honom eller henne. "Vi vill inte ha henne, vi hade henne förra gången." Allmän förnedring de lux. Men ändå fortsätter det i våra skolor, år efter år. 

Och ännu värre dessa skolresor med övernattning, där de ska välja vilka de ska dela rum eller tält med. Hur kan det få förekomma? Men lärare har tyvärr ofta lika mycket empati som en lobotomerad groda... Man skulle nästan kunna tro, att det är ett krav för att få anställning som lärare. Kräks
  • Auditanne
    Cathariiina skrev 2023-12-23 04:44:43 följande:
    Jag kan faktiskt inte fatta detta, att trots att det EGENTLIGEN finns en medvetenhet om att många barn och unga mår dåligt, så fortsätter de obligatoriska skolorna, där ungarna TVINGAS att vistas, att servera tillfällen för kränkande behandling. Jag tänker även på alla de här tillfällena där eleverna ska välja varandra för par- och grupparbeten... och så sitter det en unge där, som inte har någon självklar kamrat att vara med, och läraren måste truga grupperna att ta honom eller henne. "Vi vill inte ha henne, vi hade henne förra gången." Allmän förnedring de lux. Men ändå fortsätter det i våra skolor, år efter år. 

Och ännu värre dessa skolresor med övernattning, där de ska välja vilka de ska dela rum eller tält med. Hur kan det få förekomma? Men lärare har tyvärr ofta lika mycket empati som en lobotomerad groda... Man skulle nästan kunna tro, att det är ett krav för att få anställning som lärare. Kräks
    Hemskt med sådan selektion, visste dock inte att sådant tilläts än idag?

Vet att modern min berättade om sin skoltid på 60-talet där lärarna lät sina elever välja ut lagkompisar under idrottslektionerna men detta var ju längesen och dessa lärare borde veta bättre i nutidens mer upplysta och pedagogiska skolklimat. 

När det kommer till Luciatåg så minns jag från min egen skoltid att barnen fick välja lite mer fritt vad de ville klä ut sig till och detta var på 90-talet. 

Fick häromdagen också se ett par nytagna bilder från mina syskonbarns luciatåg där det fanns gott om småtjejer med luciakrona på hjässan. Som sig bör då Lucia för barn inte ska vara en tävling i prestige och ytlig popularitet. Dåliga värderingar att lära ut till våra små. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Sara) skrev 2023-12-23 00:13:13 följande:

Jag tycker det är helt okej att rösta fram Lucia i olika arrangemang, men inte i skolan.  Grundskolan ska inte ha skönhetstävlingar eller tävling i vem som är mest populär. 

Nej, det är sånt som vuxna sysslar med. Det är bättre.
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-12-23 06:30:20 följande:
    Nej, det är sånt som vuxna sysslar med. Det är bättre.
    Man har ju slutat med skönhetstävlingar. Förr fanns ju fröken Sverige.
Svar på tråden Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?