Anonym (Sara) skrev 2023-12-23 00:13:13 följande:
Jag tycker det är helt okej att rösta fram Lucia i olika arrangemang, men inte i skolan. Grundskolan ska inte ha skönhetstävlingar eller tävling i vem som är mest populär. Helt okej med Lucia i skolan men vem som ska Lucia får man lotta bland de frivilliga som vill vara Lucia.
Men exakt. Luciaval hör inte hemma i skolan eller på arbetsplatser (eller andra ställen där folk MÅSTE befinna sig), utan det ska i så fall vara i sammanhang där folk själva VÄLJER att ställa upp. Typ Sveriges lucia eller stadens lucia.
Och även då är det onödigt att röstetalen för alla blir offentlig information. Det räcker att man får veta vem som blev vald. Möjligen även vem som kom tvåa respektive trea. Men det är helt oacceptabelt att annonsera vem som fick färst (ja det ordet är korrekt!) röster.
Jag kan faktiskt inte fatta detta, att trots att det EGENTLIGEN finns en medvetenhet om att många barn och unga mår dåligt, så fortsätter de obligatoriska skolorna, där ungarna TVINGAS att vistas, att servera tillfällen för kränkande behandling. Jag tänker även på alla de här tillfällena där eleverna ska välja varandra för par- och grupparbeten... och så sitter det en unge där, som inte har någon självklar kamrat att vara med, och läraren måste truga grupperna att ta honom eller henne. "Vi vill inte ha henne, vi hade henne förra gången." Allmän förnedring de lux. Men ändå fortsätter det i våra skolor, år efter år.
Och ännu värre dessa skolresor med övernattning, där de ska välja vilka de ska dela rum eller tält med. Hur kan det få förekomma? Men lärare har tyvärr ofta lika mycket empati som en lobotomerad groda... Man skulle nästan kunna tro, att det är ett krav för att få anställning som lärare.