• Karl Alexander

Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?

Först och främst: trevlig Lucia!

Det höjs allt fler röster om att man ska lotta fram Lucia istället för att rösta fram henne, då det i praktiken blir en tävling om skönhet och röst. Men jag förstår inte vad problemet är med att rösta fram den vackraste tjejen med den bästa rösten?

Är det svensk jantelag och avundsjuka som är i farten igen?

• Svar på tråden Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?
  • Anonym (XXX)
    Silverjenny skrev 2023-12-14 05:24:34 följande:
    Jag var också ett mobbingoffer i mellanstadiet och att bli framlottad till Lucia hade inte varit roligt. Vilket spott och spe man hade fått utstå. Skulle fula jag vara Lucia med mitt långa äckliga bruna hår och mina magra ben. Hade läraren tvingat mig hade allt bara blivit 1000 ggr värre. Vilket trauma det hade blivit för mig att tvingas skrida genom skolan som Lucia medan alla pekar, fnissar och buar. Hoppas de som tvingar fram lottning inser vad de utsätter barnen genom att gå emot barnens egna brutala hackordning...
    Ja, det är förvånande att de vuxna som valt att arbeta med barn inte fattar sådant. Det är sådant här också som gör att jag fnyser varje gång Lärarfacket skriker om hur välutbildade och kompetenta deras medlemmar PEDAGOGERNA är, och därför förtjänar de höga löner och många lediga lovveckor. I verkligheten kränker de elever och gör det ännu svårare för dem som redan har det svårt, på olika sätt, varenda dag. 
  • Hjelm

När det gäller luciatåg i skolor borde följande gälla:

Den som blir lucia ska VILJA vara lucia.

Hon ska kunna sjunga (det bedömer ledaren för luciatåget).

Hon ska vara beredd att komma på alla repetitioner som krävs, vara med på alla framträdanden och ta uppdraget på allvar.

Hon ska vara beredd på eventuell solosång, diktläsning etc.

Hon ska göra uppdraget med engagemang och intresse, dvs ska en dikt läsas ska det göras med inlevelse och inövat.

Hon ska kunna le, se folk i ögonen etc. Det är på sätt och vis en roll man spelar och det räcker inte att bara stå längst fram och stirra framför sig.

Utseende är irrelevant, men ett visst mått av utstrålning och förmåga att "nå ut" till folk krävs.

Bland alla kandidater som vill vara lucia och som bevisat kan sjunga, kan man gott och väl ha lottning. Inte omröstning, för då blir det en popularitetstävling istället.

Däremot har den som leder kören veto och kan välja en annan för uppdraget om det visar sig att den som vunnit inte tar sitt uppdrag på allvar.

• Anonym (M)
    Hjelm skrev 2023-12-14 11:05:49 följande:

När det gäller luciatåg i skolor borde följande gälla:

Den som blir lucia ska VILJA vara lucia.

Hon ska kunna sjunga (det bedömer ledaren för luciatåget).

Hon ska vara beredd att komma på alla repetitioner som krävs, vara med på alla framträdanden och ta uppdraget på allvar.

Hon ska vara beredd på eventuell solosång, diktläsning etc.

Hon ska göra uppdraget med engagemang och intresse, dvs ska en dikt läsas ska det göras med inlevelse och inövat.

Hon ska kunna le, se folk i ögonen etc. Det är på sätt och vis en roll man spelar och det räcker inte att bara stå längst fram och stirra framför sig.

Utseende är irrelevant, men ett visst mått av utstrålning och förmåga att "nå ut" till folk krävs.

Bland alla kandidater som vill vara lucia och som bevisat kan sjunga, kan man gott och väl ha lottning. Inte omröstning, för då blir det en popularitetstävling istället.

Däremot har den som leder kören veto och kan välja en annan för uppdraget om det visar sig att den som vunnit inte tar sitt uppdrag på allvar.

Eller så tar man det för vad det är, ett trevligt inslag av våra traditioner, som alla barn i skolan får delta i, utan krav på utstrålning eller sångröst. Krav kan vi ställa på vuxna, låt barnen ha kul och känna inkludering, oavsett talanger och begåvning. 
  • Hjelm
    Anonym (M) skrev 2023-12-14 11:29:34 följande:
    Eller så tar man det för vad det är, ett trevligt inslag av våra traditioner, som alla barn i skolan får delta i, utan krav på utstrålning eller sångröst. Krav kan vi ställa på vuxna, låt barnen ha kul och känna inkludering, oavsett talanger och begåvning. 
    Det beror givetvis på vilken ålder det är på barnen.

Förskola är bara spring och lek och ska vara så.

Högstadiet och gymnasiet kan och bör man ställa högre krav på. Om skolan ska framträda utanför skolan bör man kunna förvänta sig en viss nivå.
  • nihka
    Karl Alexander skrev 2023-12-13 09:27:22 följande:
    Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?

Först och främst: trevlig Lucia!

Det höjs allt fler röster om att man ska lotta fram Lucia istället för att rösta fram henne, då det i praktiken blir en tävling om skönhet och röst. Men jag förstår inte vad problemet är med att rösta fram den vackraste tjejen med den bästa rösten?

Är det svensk jantelag och avundsjuka som är i farten igen?

Lucia är mest en tävling om vem som har störst nätverk.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (XXX)
    nihka skrev 2023-12-14 11:42:16 följande:
    Lucia är mest en tävling om vem som har störst nätverk.
    Jo men så är det ju. Jag kommer ihåg på ett annat föräldraforum ("Allt för föräldrar") där en mamma - en känd medlem - la in en länk till ett luciaval i en lokaltidning, och bad alla att gå in och rösta på hennes dotter. Helt galet. 
  • Anonym (M)
    Hjelm skrev 2023-12-14 11:40:11 följande:
    Det beror givetvis på vilken ålder det är på barnen.

Förskola är bara spring och lek och ska vara så.

Högstadiet och gymnasiet kan och bör man ställa högre krav på. Om skolan ska framträda utanför skolan bör man kunna förvänta sig en viss nivå.
    De flesta skolor uppträder inte utanför skolan. 
  • AnnaZL
    Tom Araya skrev 2023-12-13 10:10:42 följande:
    När det gäller vuxna som tävlar och vet vad de tävlar om och med vilka egenskaper, så har jag inga problem med att sång och utseende är kriterier. Det finns en mängd tävlingar baserat enbart eller främst på utseende, så då skulle man avskaffa allt sådant om man är av motsatt åsikt.

När det kommer till barn är saken en annan.
    Men att helt ta bort röstningförfarandet och istället lotta fram en person som helt saknar utstrålning och så blir resultatet glädjelöst för alla... jag tvekar till att det är rätt väg att gå.
    Oj, har du varit med om att ett barn saknat utstrålning så till den milda grad att hela luciatåget förlorade sin charm? Då blir ju snarast frågan om så okarismatiska barn ens ska tillåtas vara med i luciatåget, eller en synas offentligt öht, de kandke kan ha specialklasser där folk slipper se dem?
  • Anonym (ti)

Fast det är ju aldrig de snyggaste tjejerna som blir lucia,  det är dem som har mest synligt hår på huvudet. Så var det iaf när jag gick i skolan.
    Ingen bryr sig om hur någons ansikte eller kropp ser ut i ett stort lucialinne och från håll. Alltid var det ett långt hår som räknades. 
    Så verkar mer vara en uppvisning i frisyrval och inte i snygghet eller sång.

• Anonym (...)
    Anonym (Maja2003) skrev 2023-12-13 12:06:57 följande:

Att TS inte förstår problemet säger mest om TS själv.

Vad är problemet ???

Dagens samhälle får du inte säga BU för då blir nån kränkt 
    Minns när man gick i skolan så fick man rösta, och i lokala tidningen kunde man rösta på orens lucia.
    Var inga problem då, men som samhället har utvecklas DET ÄR SKRÄMMANDE .

Om du inte inser de så har du stora problem  
Svar på tråden Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?