• Anonym (tråkig)

Jag har aldrig något att prata om på kafferasterna

Människorna på m in arbetsplats är så personliga och tajta med varandra. Mötena på måndagmorgon och fredageftermiddag börjar alltid med avhandling av vad alla gjort/ska göra i helgen. Fikarasterna ägnas åt vad Annas systers barn har gjort i skolan och Pelles farbrors nya hjärtåkomma och Hampus flickväns studiesituation och Monikas planer på att köpa sommarstuga när hon går i pension och hur Robbans kör behöver mer bassångare, osv. Ja, ni förstår. Och sen faller allas blickar på mig och jag får sitta där och skämmas för att jag inte har något att prata om.

Ibland får jag råd och tips i all välmening på vad jag kan fylla fritiden med, antingen helt öppet eller bara så där att någon nämner något liksom apropå. "Den här saken händer i helgen", liksom. Ibland får jag höra på omvägar att jag är osocial, avig och inte vill "bli med i gruppen". Chefen har frågat mig ett par gånger hur det går "med samarbetet". 

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra i den här situationen. Jag har ingenting att prata om men jag trivs ju med mitt lilla, enkla liv där inte så mycket händer. Ska jag sluta ta kafferaster eller något?

• Svar på tråden Jag har aldrig något att prata om på kafferasterna
  • Anonym (Kollegor)

Jag har inte så mycket med mina kollegor att göra.Massa gull-gull med sina ex och sambon och med barnen är det perfekt såklart.Alla har inte deras liv.

• Anonym (Snäll)

tränar du inte? Eller ser på tv? 

Om mat och böcker finns det ju mycket att prata om men förstår om det är lite svårt om du läser om samma böcker om och om igen. oxh lagar samma mat varje vecka. Ovanligt 

Tack gör bra boktips. 

• Pehrmedh
    Anonym (tråkig) skrev 2024-01-12 10:26:26 följande:
    Jag har aldrig något att prata om på kafferasterna

Människorna på m in arbetsplats är så personliga och tajta med varandra. Mötena på måndagmorgon och fredageftermiddag börjar alltid med avhandling av vad alla gjort/ska göra i helgen. Fikarasterna ägnas åt vad Annas systers barn har gjort i skolan och Pelles farbrors nya hjärtåkomma och Hampus flickväns studiesituation och Monikas planer på att köpa sommarstuga när hon går i pension och hur Robbans kör behöver mer bassångare, osv. Ja, ni förstår. Och sen faller allas blickar på mig och jag får sitta där och skämmas för att jag inte har något att prata om.

Ibland får jag råd och tips i all välmening på vad jag kan fylla fritiden med, antingen helt öppet eller bara så där att någon nämner något liksom apropå. "Den här saken händer i helgen", liksom. Ibland får jag höra på omvägar att jag är osocial, avig och inte vill "bli med i gruppen". Chefen har frågat mig ett par gånger hur det går "med samarbetet". 

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra i den här situationen. Jag har ingenting att prata om men jag trivs ju med mitt lilla, enkla liv där inte så mycket händer. Ska jag sluta ta kafferaster eller något?

Du ska inte göra någonting alls om det inte är så att du själv vill ändra på något.

Bara vara dig själv. Du duger som du är.
  • Anonym (S)

Jag slutade till slut ta raster på mitt förra jobb. Stannade vid min plats och bara chillade, vilade skallen, spelade nåt hjärndött mobilspel. Jag blev så förbaskat trött på allas ungar, grannar, föräldrar, dagisfröknar, farbröder och allt vad det var!! Och ärligt talat så SKÄMDES jag! Hur kan man ha mage att sitta och fläka ut en annan människas liv och livssituation för andra människor???? Alltså jag visste allt om kollegornas barn, hur deras relationer var, hur de hade det på jobbet. En del var förstås gränslösa och berättade om deras psykiska ohälsa, deras förlossningar, deras problem med socialen, a-kassan etc. Fy fasen vad kränkande att sitta och lämna ut människor på det där viset!! För folk var det enda intressanta att prata om! Det gick inte att försöka klämma in nyheter, tv-program, politik etc. Det hamnade alltid i att någon var förtvivlad för att sonens flickvän röstade på ett visst sätt och så var diskussionen igång om dennes eventuella psykiska status!

• Anonym (B)
    Anonym (Hut, hyfs och hållning) skrev 2024-01-12 20:50:31 följande:
    Jag skulle aldrig jobba för en chef som jag kände att jag ville snacka skit om.

Har bara haft respekt och uppskattning för de tre senaste jag haft.
    Trevligt som omväxling. Min erfarenhet är att många tycker att chefen är en idiot som inte får något vettigt gjort.
  • Core
    Anonym (tråkig) skrev 2024-01-12 16:59:44 följande:
    Jodå, jag kan tycka att det är intressant. Att jag själv inte har något intressant att säga betyder inte att jag inte tycker att andra är intressanta.
    Hm, fascinerande. Jag är den som säkert pratar mest med Anna om hennes barn, men ofta är jag ointresserad. Men kanske är de som håller lägre profil mer uppmärksamma och intresserade, det är ju en inte helt omöjlig tes
  • Anonym (tråkig)
    Anonym (Beata) skrev 2024-01-12 17:18:09 följande:
    Gillar du att läs om gamla böcker? Jag menar, biblioteken är ju fyllda med böcker du ännu inte läst. Bara ett tips. 
    Ja, jag gillar att läsa om gamla böcker. Det är skönt att inte behöva koncentrera sig alltid. Jag läser nya böcker också men bara mellan ungefär 12 och 20 om året. Det beror på vad som kommer nytt och vad som dyker upp på bokrean, som tack för påminnelsen, jag måste gå in och kolla om någon av bokaffärerna har öppnat förbokningen än.
  • Anonym (tråkig)
    Anonym (Kollegor) skrev 2024-01-12 19:23:06 följande:

Känner igen detta.Jag blir bara trött i huvudet när jag lyssnar på andras liv ,särskilt när jag inte har mycket gemensamt,mitt liv har varit annorlunda och tuffare .

Det blir inte jag. 
  • Anonym (tråkig)
    Anonym (Snäll) skrev 2024-01-12 22:31:49 följande:

tränar du inte? Eller ser på tv? 

Om mat och böcker finns det ju mycket att prata om men förstår om det är lite svårt om du läser om samma böcker om och om igen. oxh lagar samma mat varje vecka. Ovanligt 

Tack gör bra boktips. 

Det spelar ingen roll om jag tränar eller ser på TV. Det är inte vad de är ute efter/frågar om. Men som svar eftersom du frågar: Nej utöver att jag har ett löpband som jag går på, och typ inte. De senaste tre åren har jag sett lika många serier och fem filmer, och det var för att alla var baserade på böcker jag gillar förutom en.

Var så god Solig
  • GTMR7

Jag har en arbetskollega som bara vill prata om pengar. Snart rast så jag kommer sitta i 30 minuter och nicka instämmande?

• Goneril

GTMR7, Det var väl inte så illa, pengar? Du kanske kan få lite aktietips? Mycket bättre än det "blöjsnack" som jag drabbades av förr I världen, småbarn för hela slanten.

• Anonym (A)
    GTMR7 skrev 2024-01-15 12:15:49 följande:

Jag har en arbetskollega som bara vill prata om pengar. Snart rast så jag kommer sitta i 30 minuter och nicka instämmande?

Goneril skrev 2024-01-16 22:43:01 följande:

GTMR7, Det var väl inte så illa, pengar? Du kanske kan få lite aktietips? Mycket bättre än det "blöjsnack" som jag drabbades av förr I världen, småbarn för hela slanten.

Varierande samtal
Svar på tråden Jag har aldrig något att prata om på kafferasterna