• Dina 2

Någon mer som undviker gym som kvinna?

Jag tog mig mod, att skriva om något som jag faktiskt inte brukar prata högt om. Om egentligen inte ibland mina bekanta med.

Jag har alltid varit otrygg och aldrig riktigt gillat mitt utseende och kropp. Jag är närmare 40 idag. Och det kommer liksom aldrig att ske. Jag har accepterat det och kan kontrollera det. Om jag är själv. Men t.ex. så badar jag aldrig ute. Hatar att visa mig i baddräkt osv. Bär aldrig kjol, klänningar.

Nu till min fråga, är det mer kvinnor som undviker att gå till ett gym pga av män? Jag tycker det är obehagligt. Och män ser ju bara utseende och kropp i kvinnor. Då jag på senare år. Blivit överviktig. Och med tanke på att jag upplever att kropphetsen och utseendesfixering I detta land. Blivit mycket värre. Kommer jag nog aldrig besöka ett gym.  Om det inte finns gym för enbart kvinnor? Men jag tror dom har tagit bort det.

Jag brukar göra övningar hemma. Men ibland önskade jag att jag kunde besöka ett gym. Utan att känna oro. Och bara kunna slappna av. Tyvärr är det ju en miljö där mycket män vistas. 

Hur gör ni andra? 

• Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?
  • Anonym (Mmh)

Folk är så fulla av sig i dag så att tro andra bryr sig är bara fånigt. Mitt gym är litet, exklusivt och så mysigt och skulle säga 95 procent är kvinnor, underbart!

• Anonym (Fitnessbruden)

TS, för mig är gym en fristad där jag kan koppla bort jobbet och tankar på privata måsten. En plats där jag bara är i nuet, det är väldigt avslappnande för mig.

Det enda som skulle kunna störa mig är folk som tränar högljutt på jobbigt sätt, då funkar lurarna jag har om jag tränar utan sällskap som avskärmning. Jag gör min grej i fred. Om folk tittar så ser jag antingen inte det eller så berör det mig inte, jag är fokuserad på min träning. Lite småprat är bara trevligt med likasinnade som gillar tiden där som jag. Rekommenderas!

• Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Fitnessbruden) skrev 2024-02-19 11:19:19 följande:

TS, för mig är gym en fristad där jag kan koppla bort jobbet och tankar på privata måsten. En plats där jag bara är i nuet, det är väldigt avslappnande för mig.

Det enda som skulle kunna störa mig är folk som tränar högljutt på jobbigt sätt, då funkar lurarna jag har om jag tränar utan sällskap som avskärmning. Jag gör min grej i fred. Om folk tittar så ser jag antingen inte det eller så berör det mig inte, jag är fokuserad på min träning. Lite småprat är bara trevligt med likasinnade som gillar tiden där som jag. Rekommenderas!

Jag kan inte rekommendera det. Jag känner mig inte avslappnad där. Tvärtom så blir jag stressad av att känna mig granskad av alla vältränade runt mig.
    Men folk har olika erfarenheter.
  • Anonym (Process)

Jag hör ofta folk som inte gillar gym kritisera dem för såväl besökarna, känslan, maskinerna, fria vikterna, stämningen och den allmänna känslan om hur gym är. 

Själv undviker jag vissa gym, som jag tycker inte riktigt passar, och har i perioder just testat både en kedja som riktade sig till endast kvinnor (curves) och en kedja som siktar på att inte vara ett gym, utan en träningsanläggning (Itrim). 

Min upplevelse är att det finns gym för det mesta, men att man liksom alltid betalar för någon form av upplevelse, utöver själva gym/gruppträningsgrejen.

Just nu går jag på ett medelstort gym, i en stor kedja där medlemmarna på just den anledningen jag går är i stor utsträckning över 30 år gamla. Fördelen är att den stora kedjan har både aktiva och passiva medlemmar och tar då runt 300:- per månad.

• Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Process) skrev 2024-02-19 12:09:13 följande:

Jag hör ofta folk som inte gillar gym kritisera dem för såväl besökarna, känslan, maskinerna, fria vikterna, stämningen och den allmänna känslan om hur gym är. 

Själv undviker jag vissa gym, som jag tycker inte riktigt passar, och har i perioder just testat både en kedja som riktade sig till endast kvinnor (curves) och en kedja som siktar på att inte vara ett gym, utan en träningsanläggning (Itrim). 

Min upplevelse är att det finns gym för det mesta, men att man liksom alltid betalar för någon form av upplevelse, utöver själva gym/gruppträningsgrejen.

Just nu går jag på ett medelstort gym, i en stor kedja där medlemmarna på just den anledningen jag går är i stor utsträckning över 30 år gamla. Fördelen är att den stora kedjan har både aktiva och passiva medlemmar och tar då runt 300:- per månad.

Ja, alla gillar inte gym, även om flera här vill övertyga andra om att det är bästa platsen på jorden. 

En observation jag gör här är gymkedjan som riktar sig till kvinnor. Curves. Ja, kvinnor har kurvor. Många män gillar det. Intressant att de kallar sig just för Curves. De vill väl att man ska associera det till kvinnlighet, det feminina. Beror väl på vem som uppskattar kvinnliga former, om det anses vara positivt eller negativt.
  • AndreaBD

Men snälla du... det där bör du komma över! Det är inte bara ungdomar i gymmen. Och de som är där - för de spelar det ingen större roll om du är 30 eller 70 - du är gammal för dem. 

Jag har själv börjat på gym för några månader sedan. Och jag blir 60 i år. Min kompis är 70 och brukar träna där också. Ingen har reagerat konstigt på det. Iofs så är det ett litet gym. De mer ambitiösa yngre kanske går på de dyrare gymmen. Så, det kan vara bra att gå på något som inte är mest inne. 

Eller hitta en lokal idrottsförening, lik friskis och svettis som har gruppträning. Där är det nästan bara äldre kvinnor med. De flesta där är nog äldre än du. Men det varierar mycket. Titta på stället och vilka som går där. Om man ska gå på gym, så får man förstå att det är stora skillnader mellan ungdomar och äldre. Vad gör det om jag lyfter 10 eller 15 kilo i maskiner som tränar armarna, och nån ung man kör 80 kilo? De bryr sig ju inte heller. De vill bara själva lyfta mycket. 

• cosinus

Välj gym med omsorg så kommer du kunna hitta ett gym med bra mix av alla möjliga människor i storlekar, åldrar och klädstilar.

Hitta ett gym med sjukgymnaster knutna till sig. Då får du alla möjliga typer av folk som tränar allt möjligt. Gamla, skadade, träningsvilliga och motvilliga. Det fåtalet som är på gymet för att spana dras inte dit.

Jag upplever mig aldrig uttittad på gymet, de allra allra flesta är där för att just träna. Inte glo på andra.

• Anonym (Jessica)

Jag gjorde det innan. Men jag tvingade mig själv för jag tänkte att jag är inte mindre värd än någon annan, folk behöver inte bry sig, om någon kollar så ska jag inte bry mig, jag ska bara göra det jag själv vill, osv. Det hjälpte. 

• Anonym (Process)
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 12:15:51 följande:
    Ja, alla gillar inte gym, även om flera här vill övertyga andra om att det är bästa platsen på jorden. 

En observation jag gör här är gymkedjan som riktar sig till kvinnor. Curves. Ja, kvinnor har kurvor. Många män gillar det. Intressant att de kallar sig just för Curves. De vill väl att man ska associera det till kvinnlighet, det feminina. Beror väl på vem som uppskattar kvinnliga former, om det anses vara positivt eller negativt.
    Nä, alla gillar verkligen inte gym, och det är okej. Däremot så tänker jag att människor som önskar träna ibland snubblar på tankarna om hur ett gym verkar vid första anblicken, snarare än att faktiskt våga ta reda på lite mer.

Det är inte gymmens fel att TS går runt och  inte riktigt gillar sin kropp, eller tror att folk på gymmet kommer se på hennes kropp på ett sätt hon inte uppskattar. 

Jag förutsätter dock att TS på något sätt faktiskt också vill diskutera gym, utifrån att hon faktiskt nämner gym för tjejer, vilket ju just Curves är. Dom finns dock inte på så många platser och personligen så är det inget gym som jag tyckte tillförde något viktigt. 

Jag tänker att det är tråkigt att många upplever att gym inte är för dem, utifrån att gym faktiskt är en plats där man får möjlighet att träna på sin egen nivå, med de redskap man tycker är lämpliga. Gymmen vi ju oftast erbjuda träning för de flesta, men naturligtvis har de inget att erbjuda om man faktiskt inte kan tänka sig gå dit.
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Process) skrev 2024-02-19 14:58:23 följande:
    Nä, alla gillar verkligen inte gym, och det är okej. Däremot så tänker jag att människor som önskar träna ibland snubblar på tankarna om hur ett gym verkar vid första anblicken, snarare än att faktiskt våga ta reda på lite mer.

Det är inte gymmens fel att TS går runt och  inte riktigt gillar sin kropp, eller tror att folk på gymmet kommer se på hennes kropp på ett sätt hon inte uppskattar. 

Jag förutsätter dock att TS på något sätt faktiskt också vill diskutera gym, utifrån att hon faktiskt nämner gym för tjejer, vilket ju just Curves är. Dom finns dock inte på så många platser och personligen så är det inget gym som jag tyckte tillförde något viktigt. 

Jag tänker att det är tråkigt att många upplever att gym inte är för dem, utifrån att gym faktiskt är en plats där man får möjlighet att träna på sin egen nivå, med de redskap man tycker är lämpliga. Gymmen vi ju oftast erbjuda träning för de flesta, men naturligtvis har de inget att erbjuda om man faktiskt inte kan tänka sig gå dit.
    Nej, det handlar mer om människorna som tränar på gym. Om man inte ser att det finns vissa attityder och förväntningar på andra människor där, så är man antingen blind eller så har man haft turen att hitta ett gym där sånt inte förekommer. Tyvärr så finns de här attityderna och förväntningarna lite överallt. Jag ser det tydligt, andra verkar helt ha missat det.
Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?