• Anonym (Sara)

Min man försörjer sina föräldrar

Vi är sambo och har ett barn som
    är 5 år. Vi har separat ekonomi , delar någorlunda lika på utgifter. Båda är låginkomstagare i nuläget. Han är väldigt ?snål? med utgifter. 

har vetat länge att han skicka pengar till sin familj utomlands men inte hur mycket. han har menat på att det inte rör mig då han bidrar ekonomiskt med det han ?ska?.

men visat sig att det är ca. 25% av hans låga inkomst. 

detta är förstås väldigt fint att han vill ta hand om sina föräldrar som har det kärvt , men jag blir arg då vi inte har något sparande och lever snålt. 

vi Har inget gemensamt sparande till barnet heller . 

Han menar på att vi har det så bra i Sverige att man inte behöver spara till sitt barn, vilket inte stämmer . Han menar också på att det är en kulturkrock när jag säger att det känns fel att han lägger så mkt pengar till sina föräldrar. 

har sett liknande trådar på familjeliv, och tycker det är ett rent utnyttjande . Komma till Sverige bli ihop med en svensk kvinna, låsa henne med ett barn och sedan jobba och skicka pengar till sitt hemland. 

åsikter?

• Svar på tråden Min man försörjer sina föräldrar
  • Anonym (.)

Jag är en kvinna och skickar pengar utomlands till mina föräldrar. Så länge det är inte dina pengar så vad är problemet? Vi har starkare kontakt med våra nära å kära än ni har i Sverige så sjävklart mina föräldrar är viktigare för mig än partner. Partners kommer å går å föräldrarna är med en så länge de lever.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Pfft) skrev 2024-03-07 18:53:29 följande:
    Att du överdriver. Han utnyttjar inte dig för han bidrar med ungefär lika mycket. Han har inte låst dig med ett barn, DU valde att ligga med honom och skaffa barn! Och han gör precis vad han vill med sina pengar! Oavsett om det är att hjälpa sin familj eller köpa fula bilar eller dyra smycken eller vad som helst.
    Håller inte med. Helt säkert berättade inte denne man för TS att han skickade hem stora summor pengar eller tänkte börja göra det så fort han fick möjlighet. Det berättar dom aldrig i förväg, och svenska kvinnor (och även män, detta händer ju även när svenska män gifter sig med thailändskor, filippinskor, ryskor eller ukrainskor exempelvis), förstår inte detta då skolan och massmedia inte varnar för det. Ämnet är tabubelagt överallt annanstans utom på Flashback, och där läser ju inte alla. 

Separat ekonomi håller så länge som man är flickvän och pojkvän, bor man ihop så blir det svårare. Och får man barn så går det inte längre. För då uppstår det många hål att stoppa i, och det är fruktansvärt irriterande att veta att barnet EGENTLIGEN skulle kunna få de där varma vinterstövlarna som håller sig torra, eller kälken, eller ridlektioner, eller hockeyutrustning plus medlemsavgift i hockeyföreningen, eller lära sig åka skidor i Åre, Sälen eller rentav Alperna, eller så småningom hinna tillbringa en del av sin uppväxt i en villa med tomt... om barnets andra förälder inte valde att slösa pengarna på något annat. VARE SIG det är släkten i hemlandet, skrotbilar eller dyra smycken. När man väl har barn måste barnen prioriteras före allt annat, och det borde båda föräldrarna skriva under på.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (B) skrev 2024-03-09 08:35:06 följande:

Vilket kultur han är infrån att man måste försörja sina föräldrar i hemlandet men han har samtidigt sambo och barn med en sambo?

Du är kanske någon han bara ligger med innan han gifter sig med en kvinna från hans egen kultur. 

Det är tyvärr rätt vanligt. 

Det kan till och med vara så illa att han redan är gift med någon i hemlandet, och bara väntar att de två åren ska gå så att han får PUT här i egen rätt, och då kan ta hit henne som "anhöriginvandrare". 

TS, är du säker på att det ÄR hans föräldrar han skickar pengar till, och inte hans fru och barn?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (.) skrev 2024-03-09 08:36:06 följande:

Jag är en kvinna och skickar pengar utomlands till mina föräldrar. Så länge det är inte dina pengar så vad är problemet? Vi har starkare kontakt med våra nära å kära än ni har i Sverige så sjävklart mina föräldrar är viktigare för mig än partner. Partners kommer å går å föräldrarna är med en så länge de lever.

I så fall hoppas jag att du berättade det för din partner på en av de allra första dejterna, så att han själv kunde välja om han ville vara nummer 3 i ditt liv.

Och om ni bor ihop så är det inte bara dina pengar, eftersom din partner förmodligen betalar halva hyran, halva elräkningen, halva hemförsäkringen (kansk vatten, värme, avgifter, räntor också) o.s.v. - det vill säga sponsrar dig så att du får mer pengar över. Som du inte skulle ha haft, om du inte hade lurat honom att flytta ihop med dig.
  • Anonym (.)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-09 08:41:38 följande:
    I så fall hoppas jag att du berättade det för din partner på en av de allra första dejterna, så att han själv kunde välja om han ville vara nummer 3 i ditt liv.

Och om ni bor ihop så är det inte bara dina pengar, eftersom din partner förmodligen betalar halva hyran, halva elräkningen, halva hemförsäkringen (kansk vatten, värme, avgifter, räntor också) o.s.v. - det vill säga sponsrar dig så att du får mer pengar över. Som du inte skulle ha haft, om du inte hade lurat honom att flytta ihop med dig.
    Du har väldigt mycket fördomar. Varför skulle jag lura honom att flytta ihop med mig🤣
    Han kommer från samma land som jag så var inte så orolig. Han försörjer sina föräldrar också å hans föräldrar är viktiga för honom som mina föräldrar är viktiga för mig 😊
    Och ja vi delar på allt och trivs med det ;)
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Livia) skrev 2024-03-07 19:11:48 följande:

Sedan är det så i en del länder att det inte finns något pensionssystem utan barn förväntas ta hand om sina föräldrar. Du har valt en man med den kulturen, du har skaffat barn med en man från den kulturen. 

Men detta känner inte alla till, eftersom det i Sverige är förbjudet (eller i alla fall kutym) att upplysa om det i media och i skolorna. Därför kommer det som en chock för många svenskar/svenskor, när de redan sitter fast med gemensam bostad, äktenskap och barn, och får reda på att detta är en utgift som de måste ut med varje månad så länge som släktingarna i hemlandet lever. Det spelar ingen roll om partnern skickar detta från "sina egna" pengar - det är ändå pengar som skulle ha kunnat användas för hela familjens behov. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (.) skrev 2024-03-09 08:44:36 följande:
    Du har väldigt mycket fördomar. Varför skulle jag lura honom att flytta ihop med mig🤣
    Han kommer från samma land som jag så var inte så orolig. Han försörjer sina föräldrar också å hans föräldrar är viktiga för honom som mina föräldrar är viktiga för mig 😊
    Och ja vi delar på allt och trivs med det ;)
    Då är det en annan sak. Det skrev du inte från början. Många svenskar känner inte till att det fungerar så här i andra kulturer, det blir en chock när de redan sitter fast med graviditet, gemensam bostad o.s.v..
  • Anonym (.)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-09 08:46:51 följande:
    Då är det en annan sak. Det skrev du inte från början. Många svenskar känner inte till att det fungerar så här i andra kulturer, det blir en chock när de redan sitter fast med graviditet, gemensam bostad o.s.v..
    Ja det handlar om att lära sig mer om kulturen som partner kommer ifrån. Men det är väl ingen nyhet att i de flesta kulturer så har man starkare band till sina föräldrar. Så om TS inte trivs med sin partner är det bara att gå isär. Jag tror inte att han kommer ändra sig och plötsligt skita i sina föräldrar.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-09 08:37:24 följande:
    Håller inte med. Helt säkert berättade inte denne man för TS att han skickade hem stora summor pengar eller tänkte börja göra det så fort han fick möjlighet. Det berättar dom aldrig i förväg, och svenska kvinnor (och även män, detta händer ju även när svenska män gifter sig med thailändskor, filippinskor, ryskor eller ukrainskor exempelvis), förstår inte detta då skolan och massmedia inte varnar för det. Ämnet är tabubelagt överallt annanstans utom på Flashback, och där läser ju inte alla. 

Separat ekonomi håller så länge som man är flickvän och pojkvän, bor man ihop så blir det svårare. Och får man barn så går det inte längre. För då uppstår det många hål att stoppa i, och det är fruktansvärt irriterande att veta att barnet EGENTLIGEN skulle kunna få de där varma vinterstövlarna som håller sig torra, eller kälken, eller ridlektioner, eller hockeyutrustning plus medlemsavgift i hockeyföreningen, eller lära sig åka skidor i Åre, Sälen eller rentav Alperna, eller så småningom hinna tillbringa en del av sin uppväxt i en villa med tomt... om barnets andra förälder inte valde att slösa pengarna på något annat. VARE SIG det är släkten i hemlandet, skrotbilar eller dyra smycken. När man väl har barn måste barnen prioriteras före allt annat, och det borde båda föräldrarna skriva under på.
    Oavsett vad han berättade eller inte så har ts inte med det att göra, det är hans pengar som han gör exakt vad han vill med. Att han skickar pengar till sina föräldrar är inte relevant på något sätt.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (.) skrev 2024-03-09 08:50:34 följande:
    Ja det handlar om att lära sig mer om kulturen som partner kommer ifrån. Men det är väl ingen nyhet att i de flesta kulturer så har man starkare band till sina föräldrar. Så om TS inte trivs med sin partner är det bara att gå isär. Jag tror inte att han kommer ändra sig och plötsligt skita i sina föräldrar.
    Vi har lika starka band med våra föräldrar i Sverige, vi har bara ett annat ekonomiskt system där äldre får pension och bostadsbidrag osv, så att de har en egen ekonomi. Om dina föräldrar haft egen inkomst/pengar nog så hade du ju inte behövt skicka några.
Svar på tråden Min man försörjer sina föräldrar