• Anonym (orolig)

Tonåring som vill åka på festresa i sommar

Min 17 åriga dotter vill mer än allt här i världen åka på festresa med sina andra tjejkompisar i sommar.
    Får en klump i magen då jag själv minns mina festresor som ganska så farliga faktiskt. En av mina vänner blev drogad på en klubb och massa läskiga killar ville få med en hem.

De har pratat om Ayia napa, och Rhodos. Hon säger att vännernas föräldrar har gett godkännande och nu är det bara jag som tvivlar. Hon kommer ju hinna fylla 18 år vid den här perioden men ändå.. Så antar att jag kommer säga ja, men vill ha er input.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-17 12:02
    Jag kommer inte åka ner med dem till nu vilket land det blir, så det är bara att stryka. Den tanken fanns inte ens på kartan.
    Jag kommer helt enkelt lita på henne, och hoppas att hon har kul och tar ansvar!

• Svar på tråden Tonåring som vill åka på festresa i sommar
  • Anonym (Nepp)
    Anonym (V) skrev 2024-03-17 12:34:21 följande:
    Tror du att TS dotter verkligen bara får det absolut mest grundläggande föräldrarna är tvungna enligt lagen? 

Det vore ovanligt i Sverige. 

De flesta barn eller " barn" får långt mer än vad föräldrarna är tvungna att betala. 

Så det inte alltid fungerar att det myndiga barnet anser att hen har bara rättigheter och föräldrarhemmet är en gratishotel. 
    skrev jag det eller? Det var ett kortfattat svar på det idiotiska påståendet att det inte hade varit ok i hens hus. Och då förklarade jag bara att underhållsskyldigheten kvarstår oavsett om det vuxna barnet åker på en resa eller ej. såvida det vuxna barnet betalar sin egen resa och inte kräver pengar till den. mer frågor på det?
  • Anonym (Klara)

åh förstår din oro! jag bävar för den dagen min dotter blir i den åldern och vill åka på festresor.

men säg att det är extra viktigt att alla tjejer har koll på varann och alltid ha uppsikt över drinkarna. Sen att vara extra varsam mot solen och applicera mycket solkräm även molniga dagar... att bränna sig rejält är både smärtsamt och farligt. Kan även förstöra hela resan om man har otur

• Anonym (orolig)
    Anonym (Klara) skrev 2024-03-17 17:14:28 följande:

åh förstår din oro! jag bävar för den dagen min dotter blir i den åldern och vill åka på festresor.

men säg att det är extra viktigt att alla tjejer har koll på varann och alltid ha uppsikt över drinkarna. Sen att vara extra varsam mot solen och applicera mycket solkräm även molniga dagar... att bränna sig rejält är både smärtsamt och farligt. Kan även förstöra hela resan om man har otur

Tack snälla, mycket bra tips där!
  • Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (Omg) skrev 2024-03-17 12:27:02 följande:
    "Bli stämplad som lättfotad" kan du direkt stryka från listan. TS dotter får ligga med hur många hon vill och ska strunta i vad andra anser om den saken. Njut och ha kul säkert. Och vad i hela friden menar du med "vet att det inte är bra med för många ex-partners i bagaget?", varför skulle det vara dåligt?

För övrigt är hon 17 snart 18 så tror hon har rätt bra koll på allt du nämnde.

Därför att de flesta män inte vill vara i ett seriöst förhållande med tjejer som saknar kroppslig integritet. Att ha legat runt är inte fräscht, oavsett kön. 

• Anonym (A)

Jag var i Aiya Napa -92 och hur härligt Nissi Beach än var så skulle jag inte råda ungdomar att åka dit. Fy fan för killarna där. Vi blev jagade ända in på hotellet och fick slita upp en fönsterlucka och hoppa in (nycklarna var hos våra kompisar som inte var hemma än) för att undkomma vad de ville med oss. Hotfullt och obehagligt. Det talades även om flertal överfall som skett i krokarna. Kanske är det bättre idag men dit kommer jag inte råda min unge att åka.

Om resan blir av ts så är det bästa rådet du kan ge att de håller ihop så ingen går hem själv om kvällarna och att hålla koll på drinkarna. 

• Anonym (Nepp)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-03-18 08:41:27 följande:

Därför att de flesta män inte vill vara i ett seriöst förhållande med tjejer som saknar kroppslig integritet. Att ha legat runt är inte fräscht, oavsett kön. 

männen har noll och inget med kvinnors eventuella så kallade lättfothet eller ej att göra! Vill en kvinna ligga runt, och ligger runt med lagligt samtycke så är det hennes ensak. kvinnor kan inte bry sig mindre om män som är kvar på 1950-talet. 2000-talet ringde och meddelar att kvinnor har fri rätt till sin egen kropp och sin egen vilja. Att en mån inte har bollar nog att klara av att vara en av hundra är inte kvinnors problem. 
  • Anonym (Omg)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-03-18 08:41:27 följande:

Lägg ner. Alla får ha precis hur många partners de vill, män som kvinnor. Den andra parten får lära sig hantera sin partners tidigare äventyr alternativt inte ställa frågor hen inte vill ha svar på. Älskar man någon bryr man sig inte om sånt tjafs.
  • Tukt

Låt henne bestämma själv. Hon är ju 18 då. Men var också tydliga med att hon också får ta ansvar och konsekvenser för sitt handlande och att ni inte kan hålla henne under armarna om saker går dåligt.

• Anonym (Göran.)

Nej nej och återigen nej. 

en 17-årig tjej åka med kompisar till semesterorter med fylla och sex.  

vad är det för WT-föräldrar som säger ja till det.  

jag hoppas du säger nej. Kontakta de andra föräldrarna och fråga om de har sagt ja.

fråga om de är korkade. Saker ska kallas för dess rätta namn  

föräldrar som låter 17-åringar åka på semesterresor utan 100 % koll på varje steg är oansvariga  

det är som att be om problem. en korrekt uppfostrad 17-åring frågar inte ens om något sådant  

ja, jag gammalmodig. jag är konservativ i många frågor.  

det är nu din roll som förälder prövas.  Det är nu som din uppfostran visar sig.

älskar du din dotter blir det NEJ!!!!

• Anonym (18)
    Anonym (Göran.) skrev 2024-03-18 16:38:00 följande:

Nej nej och återigen nej. 

en 17-årig tjej åka med kompisar till semesterorter med fylla och sex.  

vad är det för WT-föräldrar som säger ja till det.  

jag hoppas du säger nej. Kontakta de andra föräldrarna och fråga om de har sagt ja.

fråga om de är korkade. Saker ska kallas för dess rätta namn  

föräldrar som låter 17-åringar åka på semesterresor utan 100 % koll på varje steg är oansvariga  

det är som att be om problem. en korrekt uppfostrad 17-åring frågar inte ens om något sådant  

ja, jag gammalmodig. jag är konservativ i många frågor.  

det är nu din roll som förälder prövas.  Det är nu som din uppfostran visar sig.

älskar du din dotter blir det NEJ!!!!

Du missade en detalj - dotter, är 18 när det är dags att resa
Svar på tråden Tonåring som vill åka på festresa i sommar