• Anonym (orolig)

Tonåring som vill åka på festresa i sommar

Min 17 åriga dotter vill mer än allt här i världen åka på festresa med sina andra tjejkompisar i sommar.
    Får en klump i magen då jag själv minns mina festresor som ganska så farliga faktiskt. En av mina vänner blev drogad på en klubb och massa läskiga killar ville få med en hem.

De har pratat om Ayia napa, och Rhodos. Hon säger att vännernas föräldrar har gett godkännande och nu är det bara jag som tvivlar. Hon kommer ju hinna fylla 18 år vid den här perioden men ändå.. Så antar att jag kommer säga ja, men vill ha er input.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-17 12:02
    Jag kommer inte åka ner med dem till nu vilket land det blir, så det är bara att stryka. Den tanken fanns inte ens på kartan.
    Jag kommer helt enkelt lita på henne, och hoppas att hon har kul och tar ansvar!

• Svar på tråden Tonåring som vill åka på festresa i sommar
  • Tukt
    Anonym (Göran.) skrev 2024-03-18 16:38:00 följande:

Nej nej och återigen nej. 

en 17-årig tjej åka med kompisar till semesterorter med fylla och sex.  

vad är det för WT-föräldrar som säger ja till det.  

jag hoppas du säger nej. Kontakta de andra föräldrarna och fråga om de har sagt ja.

fråga om de är korkade. Saker ska kallas för dess rätta namn  

föräldrar som låter 17-åringar åka på semesterresor utan 100 % koll på varje steg är oansvariga  

det är som att be om problem. en korrekt uppfostrad 17-åring frågar inte ens om något sådant  

ja, jag gammalmodig. jag är konservativ i många frågor.  

det är nu din roll som förälder prövas.  Det är nu som din uppfostran visar sig.

älskar du din dotter blir det NEJ!!!!

Genom sig själv, känner man andra.
  • Anonym (Nope)

Låter väldigt naivt och oansvarigt. Men om hon blir 18 år kan du ej hindra henne. 

• oland4ever

Det är ju lätt att se tillbaka på ens egna vilda liv som tonåring när man ska släppa iväg sina tonåringar på bad- och partyresa till medelhavsländerna. Men är tjejen 17 år och fyller 18 år till sommaren så anser jag personligen inte att det är några problem. Jag vet inte om hämningslösa sexorgier eller droger är största problemet. Men fyller hon 18 år närmaste månaderna så borde hon väl rimligen själv kunna ta hyfsat kontroll över sitt liv.

Ta du ett snack tillsammans med hennes resekompisar innan de drar. Det finns ju en viss sannolikhet att hon är hyfsat välinformerad redan idag.

Oland4ever @ www.oland4ever.com
  • Anonym (Göran.)

Än en gång. Har man en dotter som vill åka utomlands med vänninor till utlandet till de värsta fylleri och turistställen har man misslyckats. 

Det samma om man har söner som vill göra det samma. 

ni som är föräldrar borde förstå vad de vill göra där. 

jag har aldrig varit promiskuös och kommer aldrig att vara det. I tonåren var jag aldrig påträngande mot tjejer. Är det inte nu heller. 

föräldrarna till de tjejer  som jag och mina kompisar festade med i tonåren litade 100% på oss killar. De visste så klart att vi drack en del alkohol. Men det gick trots allt bra. 

vi gjorde inget vi senare fick ångra. 

idag tycks allt handla om sex utseende och sitt eget ego. 

idag mår tonåringar mycket dåligt. Varför gör de det. De flesta får ju göra som de vill redan som barn. 

nej barn och tonåringar behöver stabila föräldrar vägledning och konsekvenser. 

men idag är många föräldrar lika vilsna som sina barn. 

tragiskt tycker jag. Idag är föräldrar kompisar med sina barn. 

många barn har sett sina föräldrar med många många nya partners. Många barn har halvsyskon och bonussyskon 
    i alla möjliga kombinationer. 

jag är glad att jag fick en moralisk fostran och inte har barn med flera kvinnor. Jag är glad att jag inte tjatade påtvingade lurade tjejer att ha sex med mig. 

Det handlar om respekt mot kvinnor och mot sig själv. Det handlar om att växa upp till en person som föräldrarna kan vara stolt över. 

Det handlar om värdighet. 

• Anonym (Prata)
    Anonym (Omg) skrev 2024-03-17 12:27:02 följande:
    "Bli stämplad som lättfotad" kan du direkt stryka från listan. TS dotter får ligga med hur många hon vill och ska strunta i vad andra anser om den saken. Njut och ha kul säkert. Och vad i hela friden menar du med "vet att det inte är bra med för många ex-partners i bagaget?", varför skulle det vara dåligt?

För övrigt är hon 17 snart 18 så tror hon har rätt bra koll på allt du nämnde.
    Ja självklart får hon ligga med hur många hon vill - på samma sätt som hon får röka hur mycket hon vill, äta hur mycket skräpmat hon vill, kolla på porr 10 timmar om dagen om hon vill - men hon behöver vara medveten om att det får konsekvenser för henne på sikt. 

Det är dåligt med många ex-partners för att många män kommer dra öronen åt sig för att starta en seriös relation med någon som har många ex-partners. Urvalet av bra killar och män blir mindre helt enkelt. 
      Men har man inte som mål att ha en långsiktig seriös relation på sikt så spelar det ju ingen roll. 

Absolut kan hon välja att strunta i vad andra tycker och "njuta och ha kul", räkningen kommer först om flera år, när hon står där med hus, bil, två barn och en trygg, snäll och stabil kille som dock inte känns tillräckligt spännande längre med skilsmässopappren i handen. 
    Det måste inte bli så givetvis, men det finns en korrelation mellan många sexpartners å ena sidan och lägre grad av nöjdhet i äktenskapet och högre skilsmässotal å den andra. Finns en massa studier på det om man orkar googla. 
  • Anonym (Omg)
    Anonym (Prata) skrev 2024-03-20 13:32:43 följande:
    Ja självklart får hon ligga med hur många hon vill - på samma sätt som hon får röka hur mycket hon vill, äta hur mycket skräpmat hon vill, kolla på porr 10 timmar om dagen om hon vill - men hon behöver vara medveten om att det får konsekvenser för henne på sikt. 

Det är dåligt med många ex-partners för att många män kommer dra öronen åt sig för att starta en seriös relation med någon som har många ex-partners. Urvalet av bra killar och män blir mindre helt enkelt. 
      Men har man inte som mål att ha en långsiktig seriös relation på sikt så spelar det ju ingen roll. 

Absolut kan hon välja att strunta i vad andra tycker och "njuta och ha kul", räkningen kommer först om flera år, när hon står där med hus, bil, två barn och en trygg, snäll och stabil kille som dock inte känns tillräckligt spännande längre med skilsmässopappren i handen. 
    Det måste inte bli så givetvis, men det finns en korrelation mellan många sexpartners å ena sidan och lägre grad av nöjdhet i äktenskapet och högre skilsmässotal å den andra. Finns en massa studier på det om man orkar googla. 
    Men herregud, hur tänker du nu??

Röka, äta skräpmat är ju direkt farligt mot hälsan. Ha säker, skönt sex är INTE farligt!

Hur får du ens in skilsmässa i bilden pga många sexpartners som ung? Är det inte snarare tvärtom - har man INTE levt ut som tonåring är det skilsmässa och living la vida loca på någon finlandsfärja i 40-års åldern...

Hahahahaha "finns en massa studier på det om man orkar googla" SERIÖST länka snälla!! Årets skämt!

Folk får ligga med hur många de vill. Hur många man legat med står inte i pannan och livet är för kort för att avstå från vad man vill göra pga andras oviktiga åsikter.
  • Anonym (A)

Hon ska åka på en charter och festa till det lite. Tror ni att det kommer att ödelägga hennes liv? Hon kanske inte ens hånglar med en enda person på resan och en del här får det till att hon ska ligga runt resten av livet.
  • Anonym (Prata)
    Anonym (Omg) skrev 2024-03-20 14:23:20 följande:
    Folk får ligga med hur många de vill.
    Ja där är vi helt överens, självklart får man ligga med hur många man vill.

Men man bör vara medveten om att det får konsekvenser på sikt, det händer något med en själv och hur man ser på intima relationer vare sig man vill eller inte. 
  • Anonym (Omg)
    Anonym (Prata) skrev 2024-03-20 14:47:32 följande:
    Ja där är vi helt överens, självklart får man ligga med hur många man vill.

Men man bör vara medveten om att det får konsekvenser på sikt, det händer något med en själv och hur man ser på intima relationer vare sig man vill eller inte. 
    Det blir INTE konsekvenser av att ha "för många" sexpartners om man skyddar sig rätt!

Du får fortfarande gärna länka en av alla de där studierna som du pratade om som styrker din tes.

Som ovan skrev: TS dotter ska på en festresa herregud inte ödelägga sitt liv hahah
  • Anonym (Prata)
    Anonym (Omg) skrev 2024-03-20 15:04:11 följande:
    Det blir INTE konsekvenser av att ha "för många" sexpartners om man skyddar sig rätt!

Du får fortfarande gärna länka en av alla de där studierna som du pratade om som styrker din tes.

Som ovan skrev: TS dotter ska på en festresa herregud inte ödelägga sitt liv hahah

https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-022-14823-0#ref-CR21

Sedan är ju som alltid frågan vad som är hönan och vad som är ägget, men faktum kvarstår att det är bäst att undvika partners som har många ex-partners för långsiktiga relationer.
    Studien ovan visar ett samband mellan många sexpartners och högre grad av ångest och oro, och som ökar ännu mer vid oskyddat sex. 

• Tukt
    Anonym (Prata) skrev 2024-03-20 15:28:14 följande:

https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-022-14823-0#ref-CR21

Sedan är ju som alltid frågan vad som är hönan och vad som är ägget, men faktum kvarstår att det är bäst att undvika partners som har många ex-partners för långsiktiga relationer.
    Studien ovan visar ett samband mellan många sexpartners och högre grad av ångest och oro, och som ökar ännu mer vid oskyddat sex. 

Men vad har detta med grundfrågan att göra? Även om det är statistiskt fastslaget att folk med många sexpartners mår sämre än andra, vilket även det tycks oklart. Så har ju det inget att göra med att några tonåringar ska åka på en resa ensamma. 
    Hela tråden har ju...ursäkta uttrycket...helt kukat ur med extrem moralism och väldigt långt dragna antaganden som knappast hjälper TS i någon form av beslutsfattande...
  • Anonym (Omg)
    Anonym (Prata) skrev 2024-03-20 15:28:14 följande:

Du är så SJUKT off topic nu men ska besvara din "sanning" dvs studien du länkade.

Till att börja med är ingen studie gällande beteende sanning, för i slutändan handlar det om individer. Har man läst på universitet är man medveten om detta, så gissar att du inte gjort det.

Studien är gjord på 3907 amerikanska (inte svenska) ungdomar. Av dessa hade 18,6% av männen och 7,4% av kvinnorna menade att de hade "casual sex" ofta (det säger ingenting om antal partners). Av kvinnorna blir det ca 289 st. Studien säger att "Structural equation modeling indicated that casual sex was negatively associated with well-being" - studien styrker alltså inte alls vad du menade att "det händer något med en själv och hur man ser på intima relationer vare sig man vill eller inte." efter sex med många partners. Vad de menar med "well being" är också oklart, hur de mäter det osv.

Nej, det är inte lite farligt att ligga. Dock var inte det TS fråga. Vi pratar om en festresa. Chilla Gunilla med dina märkliga off topic påståenden.

Många bittra, äldre människor här inne som inte vill att de unga ska få ha kul märker jag :)
Svar på tråden Tonåring som vill åka på festresa i sommar