• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 20:28:30 följande:
    Ja jag tvekar mellan olika alternativ men har fått flera bra råd i tråden tycker jag :)
    Hur tänker du göra ts?
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-02 20:29:18 följande:
    Hur tänker du göra ts?
    Ja det är just det jag inte riktigt vet... Orkar nog inte skicka med nya kläder fram och tillbaka hela tiden för OM de skulle gå ut för en gångs skull... Men kanske köpa begagnat och lämna en uppsättning ytterkläder hos pappan som jag då inte behöver bry mig om. Då får de vara hans ansvar och han får köpa nya om något händer med dem. Däremot inte skor, den biten får man lösa från dag till dag istället.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lis) skrev 2024-04-02 20:28:59 följande:

ja ska man räkna fel så vann han, eller hur man nu ska se det.
    Du borde inte ha skickat barnet i bara foppatofflor och mjukisbyxor i mars. 
    Han borde ha låtit bli att gå ut med barnet då det inte hade några lämpliga kläder.
    Han borde inte ha skällt på barnet som blev skitigt för att han lekte på ett ställe som pappan sa var ok.

Jag resonerade som så att det var rätt varmt ute, sonen skulle gå tre meter mellan hus och bil och sedan skulle de bara vara inne, då är det helt ok att bara dra på sig foppatofflor och mysbyxor tycker jag. Nu vill sonen inte träffa pappan på ett tag tyvärr.
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 20:34:10 följande:
    Jag resonerade som så att det var rätt varmt ute, sonen skulle gå tre meter mellan hus och bil och sedan skulle de bara vara inne, då är det helt ok att bara dra på sig foppatofflor och mysbyxor tycker jag. Nu vill sonen inte träffa pappan på ett tag tyvärr.
    Tror att det är bra att du meddelar soc om att sonen inte vill gå till pappa på ett bra tag, kan faktiskt vara bra att informera sånt. Beter Sig pappan så, kommer sonen vilja gå dit allt mindre!
  • EnAnonumius
    Anonym (Alicia) skrev 2024-04-02 18:41:30 följande:
    Så det som gör dig "mest förbryllad" är att folk verkar ha svårt att tvätta...?
    Nope,,

Läste du inte innan du svarade?

Jag citerar mig själv, läs meningen noga,

"Det som gör mig mest förbryllad är att det finns fåtal i tråden som anser att ett par byxor blir förstörda av lite leras. "

(slut citat)

Så nej jag har aldrig sagt att det är att folk har "svårt att tvätta" utan det står klart och tydlig (om du väljer att läsa) att det är att det hävdas att kläder blir förstörda av lera.
    Anonym (Alicia) skrev 2024-04-02 18:41:30 följande:
     Inte att en pappa misslyckas grovt i sitt föräldraskap och inte ens lyckas klä barnet ordentligt? Och att det på något sett är mammans fel fastän det sker hos pappan på pappadagarna? Eller är du bara van att folk i allmänhet har så vansinnig låg standard för män att det här är normalt?
    Hoppsan det var ett harang av ledande frågor frågor från dig,.

Varför är det så viktigt för dig att lägga ord i min mun och tillskriver mig åsikter?

Är det normalt beteende av dig att du lägger ord i mun  och tillskriver åsikter, bara för att man hoppade över "kärnfrågan", i ett inlägg?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-02 20:39:35 följande:
    Tror att det är bra att du meddelar soc om att sonen inte vill gå till pappa på ett bra tag, kan faktiskt vara bra att informera sånt. Beter Sig pappan så, kommer sonen vilja gå dit allt mindre!
    Jag vill helst ha så lite som möjligt med dem att göra, tror inte de gör mer än att notera det ändå, om ens det.
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-02 20:39:35 följande:
    Alltså, vi har ju inte kontakt med dem nu så det blir lite konstigt om jag ringer och informerar dem om en sån här sak.
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 20:59:48 följande:
    Alltså, vi har ju inte kontakt med dem nu så det blir lite konstigt om jag ringer och informerar dem om en sån här sak.
    Så att du inte blir anklagad för umgängessabotsge ifall barnet inte vill träffa pappa på länge!
  • EpicF

Anonym (Emsie):Självklart kan ham köpa egan kläder till sitt barn. Men ts borde ändå se till att barnet har ytterkläder på sig, och lämpliga sådana när barnet ska till pappan. Det är normalt. 

• Frame
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-01 21:17:33 följande:
    Om barnet ska gå ett fåtal meter utomhus i några plusgrader så behövs inte full vintermundering tycker jag.
    Jag kanske är alldeles för nojig men jag räknar aldrig bort att bilen kan få punktering, sluta fungera eller att man kan bli påkörd. Då får man glatt stå där i kylan och vänta på bärgning eller byta däck utan sin egen jacka för att man måste låna ut det till barnet som inte har tillräckligt med kläder på sig. Jag satte alltid på mina barn ordentligt med kläder även om vi bara skulle gå till och från bilen.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?