• Anonym (Mamma)

Barn ledigt klämdag, pappan arg

Vi har tre barn som bor vv. Igår ringde skolan och frågade om den yngsta ska vara ledig på klämdagen nästa vecka. Av vana sa jag ja. Det här är första året sen vi separerade. Vi har bytdag på fredagar, så halva den dagen blir min, men han har förmiddagen. De äldre syskonen (högstadiet) är lediga, så i min värld är det självklart att nioåringen också är det.

Nu är pappan arg och säger att det inte var mitt beslut att ta! Men varför ska han tvinga iväg henne när de andra ändå är hemma? Han skulle inte ens sköta lämning och hämtning själv, sånt överlåter han på syskonen.

• Svar på tråden Barn ledigt klämdag, pappan arg
  • Anonym (V)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 07:55:55 följande:
    Fast jag "bestämde" inget egentligen. Jag blev väckt av samtalet och greppade först inte vad det handlade om. Jag svarade att hon ska vara ledig av ren vana, inget jag tänkte djupare över. Pappan har haft flera veckor på sig att fylla i frågan om ledighet på skolplattformen, men har struntat i det. Han lämnar alltid sånt åt mig och då blev det som det blev.
    Fast vad menar du att du gjorde då? Du bestämde. Vad än ditt sinnestillstånd var under stunden så bestämde du. Det kommer du inte ifrån, hur mycket du än svartmålar ditt ex här. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2024-05-01 08:02:36 följande:

Jobbar pappan den klämdagen på förmiddagen så kan han ju tycka att barnet ska gå på fritids då, om inte de äldre syskonen sagt att dom tar hand om 9 åringen den dagen. Men dom kanske vill ha sovmorgon, träffa kompisar eller annat.
    Man kan ju inte räkna med att dom äldre syskon automatiskt ska ta hand om
    sitt småsyskon men om dom sagt att det är ok när man frågat dom så kan naturligtvis 9 åringen vara hemma. 
    Men nu är det första året efter separationen och du antog att det var ok men 
    faktiskt kan du inte ta beslut för pappan på hans tid och speciellt inte om han jobbar och då tycker att 9åringen ska vara på fritids.
    Vad vill 9 åringen själv? gå på fritids eller vara hemma? om hemma är det då ok
    om storasyskon inte är med 9 åringen utan gör annat?

Han är ledig, men han har inga som helst problem med att lämna barnen ensamma hela dagar när han känner för det. Nioåringen vill inte vara på fritids. Storasyskonen är väldigt hemmakära, de är inte alls mycket för att gå ut.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (V) skrev 2024-05-01 08:05:13 följande:
    Fast vad menar du att du gjorde då? Du bestämde. Vad än ditt sinnestillstånd var under stunden så bestämde du. Det kommer du inte ifrån, hur mycket du än svartmålar ditt ex här. 
    Jag menar att det inte var så att jag aktivt tänkte ta ett beslut över hans huvud, det bara blev så. Han har som sagt haft lång tid på sig att svara skolan själv.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 08:06:56 följande:
    Han är ledig, men han har inga som helst problem med att lämna barnen ensamma hela dagar när han känner för det. Nioåringen vill inte vara på fritids. Storasyskonen är väldigt hemmakära, de är inte alls mycket för att gå ut.
    Det spelar ingen roll vad du tycker, känner eller tänker. Är barnen hos honom är det hans beslut att ta. Inte ditt.
  • Anonym (Hin håle)
    Då tycker jag att du ska ta kontakt med familjerådgivning för att få honom att förstå att han måste ta hand om sina barn. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mx) skrev 2024-05-01 08:09:06 följande:
    Det spelar ingen roll vad du tycker, känner eller tänker. Är barnen hos honom är det hans beslut att ta. Inte ditt.
    Och det beslutet borde han ha tagit för länge sen. Han visste att skolan väntade på svar. Hade han tagit sitt ansvar där hade de inte ringt mig.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-05-01 08:09:21 följande:
    Då tycker jag att du ska ta kontakt med familjerådgivning för att få honom att förstå att han måste ta hand om sina barn. 
    Barnen vill bo hos mig på heltid, men de vågar inte ta det steget än.
  • Anonym (V)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 08:08:14 följande:
    Jag menar att det inte var så att jag aktivt tänkte ta ett beslut över hans huvud, det bara blev så. Han har som sagt haft lång tid på sig att svara skolan själv.
    Aktivt eller ej, det var det du gjorde och du måste väl ändå ha förståelse för att han blev upprörd över det. 

Men nu är det gjort. Du får helt enkelt acceptera att det blev fel och att han har rätt att känna vad han vill, hur mycket du än må tycka si eller så eller hur mycket än dessa känslor är befogade eller inte.
  • Anonym (två barns mamma)
    Ok, är han ledig skulle ju 9 åringen givetvis också kunna vara ledig.
    Så då förstår jag att du trodde att 9 åringen skulle vara ledig men nu lärde du dig något nytt, kolla alltid med honom innan du tar beslut. 
    Han blev säkert arg mest för att du bestämde åt honom på hans tid.
    Det är ju fortfarande ovant med växelvist boende så det blir lätt fel i början.
  • Aliona
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 08:10:14 följande:
    Och det beslutet borde han ha tagit för länge sen. Han visste att skolan väntade på svar. Hade han tagit sitt ansvar där hade de inte ringt mig.

Men Mamma, du får backa nu! Som alla andra har sagt till dig - du gjorde ett misstag här. Det är hans dag, och alltså han som ska bedtämma om barnet ska vara i skolan eller inte. Det kan och får inte du bestämma. Allt det andra du skriver spelar ingen roll - hans dag, hans beslut. 

Du får be om ursäkt till pappan och ringa fritids och förklara att du inte tänkte dig för. Nästa gång de ringer så hänvisa bara till pappan istället. 

Svar på tråden Barn ledigt klämdag, pappan arg