Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 07:55:55 följande:
Fast jag "bestämde" inget egentligen. Jag blev väckt av samtalet och greppade först inte vad det handlade om. Jag svarade att hon ska vara ledig av ren vana, inget jag tänkte djupare över. Pappan har haft flera veckor på sig att fylla i frågan om ledighet på skolplattformen, men har struntat i det. Han lämnar alltid sånt åt mig och då blev det som det blev.
Det här är lite som i traffiken... Man ursäktar gärna sitt egna beteende ("jamen jag var lite försenad och jag brukar ju aldrig tränga mig annars, så det är ju ok....") medans man fultolkar andra personers beteende som om de är onda varelser som borde få körkortet uppskjutet i analen, med bredaste sidan upptill...
Du vill få gehör för att denna pappa minsann inte är vettig, och att det som hände "bara hände" för att du blev väckt och det var ju inte så att han itne haft chansen själv tidigare osv osv.
Men som flera sagt här: pappan är sur över att du svarade FÖR HONOM. Och i vv situationer bör man inte göra så.
Du kan bara kontrollera dig själv, så lägg fokus på att vara en bra skilsmässoförälder! I just detta enskila pyttetillfälle - be om ursäkt, eftersom du på riktigt gjorde ett övertramp. Ett smärre övertramp, och det var inte med flit, visst! Men ett övertramp likafullt.