• Anonym (Mamma)

Barn ledigt klämdag, pappan arg

Vi har tre barn som bor vv. Igår ringde skolan och frågade om den yngsta ska vara ledig på klämdagen nästa vecka. Av vana sa jag ja. Det här är första året sen vi separerade. Vi har bytdag på fredagar, så halva den dagen blir min, men han har förmiddagen. De äldre syskonen (högstadiet) är lediga, så i min värld är det självklart att nioåringen också är det.

Nu är pappan arg och säger att det inte var mitt beslut att ta! Men varför ska han tvinga iväg henne när de andra ändå är hemma? Han skulle inte ens sköta lämning och hämtning själv, sånt överlåter han på syskonen.

• Svar på tråden Barn ledigt klämdag, pappan arg
  • Anonym (Mx)

TS har ju ägnat större delen av tråden till att berätta hur dålig barnens pappa är. Det i sig säger en del om TS.

• Anonym (SL)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 07:47:13 följande:
    Nej, men det visar hur han är som person.
    Fast det spelar väl ingen roll.
    Hur han är som person har inget med saken att göra..
    Du gjorde fel.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Helene) skrev 2024-05-01 13:31:03 följande:
    Precis. TS råkade säga fel, och då kan hon också lösa problemet, som knappt är ett problem alls från början. 
    Tydligen är inte problemet att det saknas barnomsorg. Problemet är en revirpissande pappa som letar efter saker att sätta dit mamman för. Så då blir lösningen inte att fixa barnomsorg (vilket ju är busenkelt, som du säger) utan att ge pappan tillbaka kontrollen över hans fredagsförmiddag. 
  • Anonym
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-05-01 13:50:32 följande:
    Tydligen är inte problemet att det saknas barnomsorg. Problemet är en revirpissande pappa som letar efter saker att sätta dit mamman för. Så då blir lösningen inte att fixa barnomsorg (vilket ju är busenkelt, som du säger) utan att ge pappan tillbaka kontrollen över hans fredagsförmiddag. 
    Revirpissande?
    För att han reagerade över att eset bestämmer över hans tid???

Skojar du?
  • Lönnsirap
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 12:02:02 följande:
    Va? Du vet verkligen ingenting om hur jag hanterar samarbetet. Det blev en tabbe den här gången och vanligtvis hänvisar jag till pappan när det är hans vecka, men den här gången gick jag på autopilot. Som sagt så kan barnen komma hit direkt på morgonen om det skapar problem... vilket jag vet att det egentligen inte gör, men hur som helst så får de gärna komma hit tidigare. Han använder mig redan som den han kan lämna barnen hos när han har andra planer, så det blir egentligen ingen skillnad.
    Precis, du unnar dig att inte inse att en tabbe, just är en tabbe, och rannsakar inte dig själv och din del i situationen.

Självklart fattar jag att du blir triggad, men som utomstående, när du frågar är det ju rimligt att oss främlingar att faktiskt vara väldigt tydliga kring vikten av att INTE vara inne och skapa problem genom att bestämma på den andres tid.

Det är en ENORM skillnad att framstå som den vuxna, ansvarstagande människan. Eller också ha mängder av problematiska saker som man kan bli kritiserad för. I min värld tycker jag inte du ska unna dig att bete dig barnsligt, utan personligen tycker jag det blir märkligt.

Men tycker du inte det gör någon skillnad, så är det ju vad du personligen, med mer insyn ser. Men utifrån att du faktiskt frågar om situationen förutsätter jag att du ville veta hur andra tolkar det hela....
  • Anonym (Helene)
    Lönnsirap skrev 2024-05-01 15:26:21 följande:
    Precis, du unnar dig att inte inse att en tabbe, just är en tabbe, och rannsakar inte dig själv och din del i situationen.

Självklart fattar jag att du blir triggad, men som utomstående, när du frågar är det ju rimligt att oss främlingar att faktiskt vara väldigt tydliga kring vikten av att INTE vara inne och skapa problem genom att bestämma på den andres tid.

Det är en ENORM skillnad att framstå som den vuxna, ansvarstagande människan. Eller också ha mängder av problematiska saker som man kan bli kritiserad för. I min värld tycker jag inte du ska unna dig att bete dig barnsligt, utan personligen tycker jag det blir märkligt.

Men tycker du inte det gör någon skillnad, så är det ju vad du personligen, med mer insyn ser. Men utifrån att du faktiskt frågar om situationen förutsätter jag att du ville veta hur andra tolkar det hela....
    Fast varför försöker du blåsa upp det här så mycket? Det BLEV en tabbe, det här är ju ingen enorm sak. Vore ju en sak om det hände titt som tätt, men så verkar det ju inte vara.

Att vara vuxen är också att inse att ibland gör folk misstag.
  • Lönnsirap
    Anonym (Helene) skrev 2024-05-01 15:44:30 följande:
    Fast varför försöker du blåsa upp det här så mycket? Det BLEV en tabbe, det här är ju ingen enorm sak. Vore ju en sak om det hände titt som tätt, men så verkar det ju inte vara.

Att vara vuxen är också att inse att ibland gör folk misstag.
    Absolut gör folk misstag. Men om man vill undvika göra samma tabbar är det rimligt att just fundera på hur man kan göra annorlunda, snarare än att fokusera på hur den andre beter sig.... 

TS väljer själv vad hon tar till sig och inte och personligen tycker jag inte det är att blåsa upp misstaget att just påpeka att det är ett tämligen rimligt att just se det som bett misstag och göra annorlunda nästa gång.

Hur tusan vet vi hur ofta liknande saker "råkar", eller inte "råkar" hända TS, utifrån att hon uppenbarligen blir triggad av sitt ex och inte tycker det spelar någon roll? Och tråden handlar ju inte om det, utan om en tämligen specifik händelse som faktiskt hade kunnat göra även ett vettigt ex tämligen irriterad. 
  • Anonym (6789)

Det näst sjukaste i denna historia är att en förälder går i taket av att behöva spendera en ledig förmiddag med sitt barn. Det allra sjukaste är att det ens är möjligt att kräva skattefinansierad barnomsorg en dag när man är ledig!

• Anonym (Helene)
    Lönnsirap skrev 2024-05-01 20:03:37 följande:
    Absolut gör folk misstag. Men om man vill undvika göra samma tabbar är det rimligt att just fundera på hur man kan göra annorlunda, snarare än att fokusera på hur den andre beter sig.... 

TS väljer själv vad hon tar till sig och inte och personligen tycker jag inte det är att blåsa upp misstaget att just påpeka att det är ett tämligen rimligt att just se det som bett misstag och göra annorlunda nästa gång.

Hur tusan vet vi hur ofta liknande saker "råkar", eller inte "råkar" hända TS, utifrån att hon uppenbarligen blir triggad av sitt ex och inte tycker det spelar någon roll? Och tråden handlar ju inte om det, utan om en tämligen specifik händelse som faktiskt hade kunnat göra även ett vettigt ex tämligen irriterad. 
    Så du skulle inte ens reagera på att ditt ex inte ville att ert yngsta barn skulle vara hemma för en ledig dag, när exet själv ändå är hemma och ledig + att barnets äldre syskon också är hemma? Men att yngsta barnet som inte ens VILL till fritids MÅSTE dit för att exet/pappan inte vill ha nåt med honom att göra i några timmar?

Skulle du bara fokusera på hur heeeeemsk DU var som råkade säga att sonen skulle vara ledig med syskonen? Skulle du acceptera att främlingar hoppar på dig för att du gjort något så förskräckligt och kränkande som *ett misstag*? 

Det är ju rent pinsamt hur användare här hoppar på TS för en sån här liten skitsak. Herregud.
  • EpicF

Vanligen brukar det väl lägga sen studiedag så att barnen är "lediga", dvs inte går i skolan den dagen...
    så varför ringde skolan och frågade? 

Sedan borde du kanske diskuterar med pappan innan om det alternativet att gå i skola finns för 9-årigen. Men det är inte något att bli arg över. 

Svar på tråden Barn ledigt klämdag, pappan arg