Anonym (Beenthere) skrev 2024-05-13 17:20:49 följande:
En pragmatisk syn på otrohet. Om partnern degar till sig och är ointresserad av sex och och om otrohetsförhållandet bara baseras på sex och inga känslor är otrohet okej.
Tja jag säger inte emot dig. Det skulle kännas mycket värre om min fru var otrogen med någon hon hade starka känslor för, än med en toyboy där sexet var det enda gemensamma. Och den som inte längre vill ha sex men ändå inbillar sig att förhållandet ska fortsätta som om inget hänt, denne får skylla sig själv.
Det svåra är väl att undvika att känslor uppstår. Så hur hanterar du den situation som blivit nu, när du är kär i den gifte jämnårige mannen?
Det där är inte pragmatism utan en väldigt patetisk ursäkt för det man säger är i stort sett att min partner måste minsann göra mig nöjd 24/7 året runt för annars är det helt ok för mig att ljuga och svika.
Det är inte ett moget sätt att resonera. Så resonerar möjligen en bortskämd 5-åring. Som vuxen borde man kunna hantera motgångar i sin relation på ett vuxet och värdigt sätt utan att bete sig som en röv och sen dessutom skylla det på sin partner.
Skillnaden mellan den som vägrar ha sex och den som går bakom ryggen på den andra är att den första gör det öppet och ger den andra en chans att förhålla sig till det och göra sina val vilket den som smyger runt bakom ryggen inte gör så det är bara löjligt att likställa dem som om de vore samma sak. Att gå bakom ryggen på andra, ljuga och smussla när saker inte blir som man vill är sånt som omogna, svaga och fega människor gör. Och att sen dessutom skylla sin egen omognad, svaghet och feghet på sin partner är ju bara patetiskt.