• Anonym (SWS)

Avslitet hår och kal fläck efter förskolan

Hejsan! 

Igår ringde förskolepersonalen till mig och berättade att något barn har dragit och slitit i min dotters hår så det har lossnat och blivit en kal fläck på hennes huvud. Jag fick fullständig panik och undrar hur ett barn kan göra något sånt och hur ont det måste ha gjort på min dotter. Och om hårbotten har blivit skadad och att det inte kommer växa något hår där? 

Har någon varit med om detta? 

• Svar på tråden Avslitet hår och kal fläck efter förskolan
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Ingvi) skrev 2024-05-09 21:06:23 följande:

Du kan aldrig skydda ditt barn från allt. Det är hemskt att det hände, men barn på förskolor ramlar och bryter armar och får hjärnskakning. De river sig och får pinnar i ögonen. Precis som hemma. Och det händer att de slåss, precis som när de leker hemma hos en kompis eller på lekplatsen. Personalen försöker så klart motverka att sånt händer, men ibland sker saker så snabbt att de inte hinner ingripa. Man kan stå precis bredvid och ändå inte hinna. 

Men som någon skrev, nu när det här har hänt kan nan begära att de har extra koll på barnet som drog. 

Vet du vad som utlöste det hela? Mitt barn fick ibland slag i förskolan men var inte guds bästa barn själv heller.. 

Jag förstår hur du menar. Jag frågade personalen vad som utlöste det hela men dom va inte i närheten och därför vet dom inte det heller. 

Vet du eller någon härinne om dom får säga vem som gjorde såhär. Jag vill veta vem det va. 

• Anonym (.)

Jag förstår att det är en jobbig händelse.  Barngrupperna är stora och det är få vuxna och som flera andra varit inne på så går det inte att skydda mot allt. Det kan ju vara ett barn som inte har haft de tendenserna innan och då har inte pedagogerna kunnat punktmarkera det barnet tidigare men kommer säkerligen göra det nu.

• Anonym (.)
    Anonym (SWS) skrev 2024-05-09 21:16:14 följande:

Jag förstår hur du menar. Jag frågade personalen vad som utlöste det hela men dom va inte i närheten och därför vet dom inte det heller. 

Vet du eller någon härinne om dom får säga vem som gjorde såhär. Jag vill veta vem det va. 

De får inte säga det, och vad spelar det för roll? Det är pedagogerna som ska ta hand om det, inte någon annan.
  • Anonym (?!)
    Anonym (SWS) skrev 2024-05-09 19:54:38 följande:
    5*5 typ. 
    Men shit! 😲 
    Stackars din dotter. Prata med rektorn imorgon. Jag vet att förskolan inte kan garantera varken det ena eller det andra men det vet i helsike om jag vågat lämna mitt barn där innan detta utretts rejält. 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (?!) skrev 2024-05-09 21:22:35 följande:
    Men shit! 😲 
    Stackars din dotter. Prata med rektorn imorgon. Jag vet att förskolan inte kan garantera varken det ena eller det andra men det vet i helsike om jag vågat lämna mitt barn där innan detta utretts rejält. 
    Precis så jag känner. 
  • Anonym (B)
    Anonym (SWS) skrev 2024-05-09 21:16:14 följande:

Nej, personalen får inte berätta (och med rätta). Det är dessutom oviktigt i situationen, det som är intressant är hur förskolan kommer arbeta för att förebygga att detta inte händer igen. 

Nyfiken över vad du vill göra med informationen? Ringa föräldrarna (som 100% redan vet om händelsen om förskolan agerat korrekt)? Få ditt barn att inte umgås med barnet? Vad vill du åstadkomma med att få reda på vilket barn det är? Det handlar om ett barn, inte en yrkeskriminell.
  • Anonym (Mje)
    Anonym (?!) skrev 2024-05-09 21:22:35 följande:
    Men shit! 😲 
    Men saker händer ju. En annan gång är det någon som blivit biten eller klöst. Barn är mer fysiskt okontrollerade så.

Hur menar du att det ska utredas mer än att personalen har extra koll på barnet som gått på TS barn?
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Mje) skrev 2024-05-09 21:31:40 följande:
    Men saker händer ju. En annan gång är det någon som blivit biten eller klöst. Barn är mer fysiskt okontrollerade så.

Hur menar du att det ska utredas mer än att personalen har extra koll på barnet som gått på TS barn?
    Dom har gjort en Stella anmälan/avvikelse. Vet inte heller om det kan utredas mer? Jag ska säga exakt som jag känner till rektorn imorgon. 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (B) skrev 2024-05-09 21:29:55 följande:
    Nej, personalen får inte berätta (och med rätta). Det är dessutom oviktigt i situationen, det som är intressant är hur förskolan kommer arbeta för att förebygga att detta inte händer igen. 

Nyfiken över vad du vill göra med informationen? Ringa föräldrarna (som 100% redan vet om händelsen om förskolan agerat korrekt)? Få ditt barn att inte umgås med barnet? Vad vill du åstadkomma med att få reda på vilket barn det är? Det handlar om ett barn, inte en yrkeskriminell.
    Ok trodde nästan det. Jag vill veta om jag känner föräldrarna till barnet och faktiskt prata med föräldrarna isåfall. 
  • lövet2

Sådant händer när man har grupper av småbarn tillsammans. Hur många vuxna som än finns i rummet, så kommer någon att bli biten, knuffad, slagen eller dragen i håret. Det är en av anledningarna till att jag inte haft mina barn på dagis. Jag satte dem inte i någon gruppaktivitet förrän de var tillräckligt stora för att försvara sig.

Svar på tråden Avslitet hår och kal fläck efter förskolan