• Anonym (SWS)

Avslitet hår och kal fläck efter förskolan

Hejsan! 

Igår ringde förskolepersonalen till mig och berättade att något barn har dragit och slitit i min dotters hår så det har lossnat och blivit en kal fläck på hennes huvud. Jag fick fullständig panik och undrar hur ett barn kan göra något sånt och hur ont det måste ha gjort på min dotter. Och om hårbotten har blivit skadad och att det inte kommer växa något hår där? 

Har någon varit med om detta? 

• Svar på tråden Avslitet hår och kal fläck efter förskolan
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (SWS) skrev 2024-05-09 21:36:00 följande:
    Ok trodde nästan det. Jag vill veta om jag känner föräldrarna till barnet och faktiskt prata med föräldrarna isåfall. 
    Även om du pratar med föräldrarna så kan de inte göra så mycket, eftersom varken de eller du själv är på plats på förskolan när det händer. Det är svårt att få sitt barn att sluta dra i håret hemifrån, man behöver ju vara på plats..
    Det är jättetråkigt med de stora barngrupperna i förskolan men olyckor händer och barn blir ofta både bitna, slagna och rivna på olika sätt. Det är såklart inget som är okej, men det uppstår konflikter och barn i den här ålder har tyvärr inte så stark impulskontroll ännu.
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-09 21:43:10 följande:
    Även om du pratar med föräldrarna så kan de inte göra så mycket, eftersom varken de eller du själv är på plats på förskolan när det händer. Det är svårt att få sitt barn att sluta dra i håret hemifrån, man behöver ju vara på plats..
    Det är jättetråkigt med de stora barngrupperna i förskolan men olyckor händer och barn blir ofta både bitna, slagna och rivna på olika sätt. Det är såklart inget som är okej, men det uppstår konflikter och barn i den här ålder har tyvärr inte så stark impulskontroll ännu.
    Men jag behöver iallafall gå vidare med det här. För det känns inte okej. 
  • Anonym (Mami)

Vad menar du att föräldrarna ska göra då? 

jag tycker du överreagerar kraftigt. Det vore skillnad om det handlade om större barn.

• Anonym (B)
    Anonym (SWS) skrev 2024-05-09 21:36:00 följande:
    Ok trodde nästan det. Jag vill veta om jag känner föräldrarna till barnet och faktiskt prata med föräldrarna isåfall. 
    Fast vad ska det leda till? Att prata med föräldrarna till det andra barnet är förskolans jobb. Händelsen skedde på förskolan och ska skötas av förskolan, inte dig. Det låter hårt men det finns en mening med att man inte röjer identiteter på barnen i sådana här händelser, just för att föräldrarna inte ska börja ett eget arbete som kan hämma det arbete förskolan ska utföra.

Jag har varit med om föräldrar som fått reda på händelser och namn (då genom sitt barn) där de har ringt och skällt ut det andra barnets föräldrar och sedan valt att förbjuda sitt barn att leka med det andra barnet och sedan berättat om händelsen för allt och alla, vilket i sin tur lett till att andra föräldrar har börjat se konstigt åt det barnet och dennes föräldraras håll. Riktigt obehagligt och helt fel agerande. Så du måste förstå varför man väljer att sköta detta anonymt och inom förskolan. 
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Mami) skrev 2024-05-09 21:51:41 följande:

Vad menar du att föräldrarna ska göra då? 

jag tycker du överreagerar kraftigt. Det vore skillnad om det handlade om större barn.

Bara prata om det. Känns som flera här tycker att det är okej att någon har dragit och slitit bort min dotters hår så det blivit en kal fläck. Att jag överreagerar? 
  • Anonym (Ålder?)

Hur gamla barn gäller det? skillnad på 2 åringar eller 6 åringar.
    Sen hur hände detta, blev ditt barn bara attackerat från ingenstans eller var ditt barn inblandat i ett "bråk" eller liknande med det barnet som drog i håret?
    Det är naturligtvis inte ok att dra i håret men gjorde ditt barn något mot det andra barnet?
    Ofta går det snabbt när små barn slår till ett annat i effekt, ofta finns en anledning men kan också vara att man bara stod bredvid och fick ta emot frustrationen.

• Anonym (SWS)
    Anonym (Ålder?) skrev 2024-05-09 22:02:54 följande:

Hur gamla barn gäller det? skillnad på 2 åringar eller 6 åringar.
    Sen hur hände detta, blev ditt barn bara attackerat från ingenstans eller var ditt barn inblandat i ett "bråk" eller liknande med det barnet som drog i håret?
    Det är naturligtvis inte ok att dra i håret men gjorde ditt barn något mot det andra barnet?
    Ofta går det snabbt när små barn slår till ett annat i effekt, ofta finns en anledning men kan också vara att man bara stod bredvid och fick ta emot frustrationen.

Min dotter är 3 år. Jag frågade fröknarna men dom vet inte vad som utlöste detta då dom inte va i närheten. 
  • Anonym (Mami)
    Anonym (SWS) skrev 2024-05-09 22:06:09 följande:
    Min dotter är 3 år. Jag frågade fröknarna men dom vet inte vad som utlöste detta då dom inte va i närheten. 
    Men det är ju väldigt små barn?.
  • Anonym (SWS)
    Anonym (Mami) skrev 2024-05-09 22:07:54 följande:
    Men det är ju väldigt små barn?.
    Ja det är det. Jag trodde inte något barn i denna åldern gjorde sånt här. 
  • Anonym (Mje)
    Anonym (SWS) skrev 2024-05-09 21:47:00 följande:
    Men jag behöver iallafall gå vidare med det här. För det känns inte okej. 
    Men vad tänker du att de ska göra? 
Svar på tråden Avslitet hår och kal fläck efter förskolan