• Anonym (Nea)

Konstiga känslor efter att ha fått reda på barnets kön

Jag skäms så mycket..

Har läst flera trådar här med föräldrar som känt besvikelse när de fått reda på könet och har väl känt att det känns konstigt.

Men var nyligen på mitt andra ultraljud och fick reda på könet och känner så konstiga känslor. Jag var av någon anledning så inställd på att det skulle bli en annan person och nu när det inte blev som jag tänkt mig så känner jag massa jobbiga känslor.

Jag skäms för jag är såklart jätteglad så länge det är ett friskt barn men var tvungen att ventilera mina jobbiga känslor för vet inte vem jag ska prata med riktigt. Någon annan som känt likadant efter att ha fått reda på könet på ett barn? 

Hur kom ni ur det?

• Svar på tråden Konstiga känslor efter att ha fått reda på barnets kön
  • Anonym (fria)
    Anonym (Hrmhm) skrev 2024-05-21 09:08:35 följande:
    Ja, det undrar jag med rätt ofta. Särskilt när personer ofta skriver sen att de fått en bättre relation mot sina döttrar. Jag tänker lite att man skördar det man sår i många fall.
    Känner man redan från ultraljudet att sonen inte kommer ge en det en dotter skulle gjort så är nog risken att det blir så betydligt om man inte kommer över det.

Nu skriver inte TS vilket kön det är, men detsamma gäller ju för en dotter som inte vore önskad såklart.
    Ja, om man inte klarar av att acceptera det barn man får så kanske man inte är redo att få barn alls. Och kön är ju egentligen en sån liten del av en persons alla egenskaper, om man snöar in på det så har man verkligen svårt att se barnet som en egen människa.
  • Anonym (Nea)

Tack för alla era kommentarer!

Speciellt intressant med er som dömer och har fastlagda teorier om mina känslor utan att ens ha frågat mig om vad jag önskade och varför. 

Min mamma är bipolär och min man har många kvinnor med NPF-diagnoser i sin släkt. Jag har, troligtvis med anledning av relationen till min mamma haft lite svåra relationer med kvinnor hela mitt liv. Jag hade en bild av att vi skulle få en son, förhoppningsvis lik min man som är den tryggaste och mognaste människa jag träffat. Vi fick reda på att vi får en dotter och ja, det väckte olika känslor när jag precis fått resultatet. Jag har nu fått smälta det, pratat med min make och en nära väninna och känner att känslorna jag hade igår har försvunnit.

Efter några av era, enligt mig, fördomsfulla och förminskande kommentarer googlade jag lite igår och hittade bland annat en undersökning som Aftonbladet gjort där 53 procent av deras kvinnliga läsare sagt att kön inte spelade någon roll när de väntade barn medan 47 procent hade önskemål om ett speciellt kön (flest önskade döttrar) Även hos männen var det cirka 50 procent som var utan önskemål och andra 50 procenten hoppades på ett särskilt kön (flest önskade en son). https://www.aftonbladet.se/relationer/a/rLlbWK/pojke-eller-flicka-nu-vill-vi-valja

Det betyder alltså att ungefär varannan förälder har önskemål om ett särskilt kön när de ska få barn. Jag har väldigt svårt att tro att alla dessa människor är omogna, ser sina barn som accesparer eller vill ha en mini-me som de kan klä upp som dockor eller allt vad ni skriver. Att ha särskilda önskemål kan vara kopplat till vadsomhelst, vilket kön man kommit bäst överens med under sitt liv, sina egna relationer med föräldrar och syskon, att man redan har en pojke eller flicka (de allra flesta svenska föräldrar önskar sig en pojke och en flicka). Alla trådar jag läst landar ändå i samma känsla när de väl fått smälta resultatet och träffa sitt barn: de älskar detta barn mest av allt och skulle inte vilja byta det mot någon annan i världen. 

Nästa gång ber jag er att hellre ställa nyfikna frågor om ni undrar över något istället för att komma med anklagande och förminskande kommentarer till en person som uppenbarligen redan skäms och känner sig obekväm med sina känslor. Att det inte är PK att ha önskemål om kön hade jag redan förstått men om hälften av oss har det borde det inte vara så många moralkakor och fördomsfulla teorier som delas ut.

I övrigt vill jag tacka alla er förstående och inkännande människor på familjeliv, det blir verkligen en tröst att veta att det finns så fina människor därute som är beredda att skänka lite klokhet och stöd till helt okända människor :) Tack!   

• Anonym (GA)
    Anonym (Nea) skrev 2024-05-21 10:11:17 följande:

Tack för alla era kommentarer!

Speciellt intressant med er som dömer och har fastlagda teorier om mina känslor utan att ens ha frågat mig om vad jag önskade och varför. 

Min mamma är bipolär och min man har många kvinnor med NPF-diagnoser i sin släkt. Jag har, troligtvis med anledning av relationen till min mamma haft lite svåra relationer med kvinnor hela mitt liv. Jag hade en bild av att vi skulle få en son, förhoppningsvis lik min man som är den tryggaste och mognaste människa jag träffat. Vi fick reda på att vi får en dotter och ja, det väckte olika känslor när jag precis fått resultatet. Jag har nu fått smälta det, pratat med min make och en nära väninna och känner att känslorna jag hade igår har försvunnit.

Efter några av era, enligt mig, fördomsfulla och förminskande kommentarer googlade jag lite igår och hittade bland annat en undersökning som Aftonbladet gjort där 53 procent av deras kvinnliga läsare sagt att kön inte spelade någon roll när de väntade barn medan 47 procent hade önskemål om ett speciellt kön (flest önskade döttrar) Även hos männen var det cirka 50 procent som var utan önskemål och andra 50 procenten hoppades på ett särskilt kön (flest önskade en son). https://www.aftonbladet.se/relationer/a/rLlbWK/pojke-eller-flicka-nu-vill-vi-valja

Det betyder alltså att ungefär varannan förälder har önskemål om ett särskilt kön när de ska få barn. Jag har väldigt svårt att tro att alla dessa människor är omogna, ser sina barn som accesparer eller vill ha en mini-me som de kan klä upp som dockor eller allt vad ni skriver. Att ha särskilda önskemål kan vara kopplat till vadsomhelst, vilket kön man kommit bäst överens med under sitt liv, sina egna relationer med föräldrar och syskon, att man redan har en pojke eller flicka (de allra flesta svenska föräldrar önskar sig en pojke och en flicka). Alla trådar jag läst landar ändå i samma känsla när de väl fått smälta resultatet och träffa sitt barn: de älskar detta barn mest av allt och skulle inte vilja byta det mot någon annan i världen. 

Nästa gång ber jag er att hellre ställa nyfikna frågor om ni undrar över något istället för att komma med anklagande och förminskande kommentarer till en person som uppenbarligen redan skäms och känner sig obekväm med sina känslor. Att det inte är PK att ha önskemål om kön hade jag redan förstått men om hälften av oss har det borde det inte vara så många moralkakor och fördomsfulla teorier som delas ut.

I övrigt vill jag tacka alla er förstående och inkännande människor på familjeliv, det blir verkligen en tröst att veta att det finns så fina människor därute som är beredda att skänka lite klokhet och stöd till helt okända människor :) Tack!   

Du ska kanske uppdatera din TS med relevanta upplysningar. 
  • Anonym (Hrmhm)
    Anonym (GA) skrev 2024-05-21 11:23:52 följande:
    Verkligen.

Och jo TS. Det är faktiskt ändå fördomsfullt även om det är vanligt.
  • Anonym (Nea)
    Anonym (GA) skrev 2024-05-21 11:23:52 följande:
    Då vet jag det till nästa gång och förhoppningsvis tar ni med er att ni kan ställa frågor innan ni vräker ur er diverse otrevliga och dömande kommentarer. Men vissa personer här verkar gilla att utgå från det värsta om andra så det ger dem en chans att få klappa sig själva på axeln över sin egen förträfflighet.
  • Anonym (Nea)
    Anonym (Hrmhm) skrev 2024-05-21 11:38:02 följande:
    Verkligen.

Och jo TS. Det är faktiskt ändå fördomsfullt även om det är vanligt.
    Förstår inte vad du menar? vad är fördomsfullt även om det är vanligt? Att ha önskemål om kön eller att tänka det värsta om andra och svara på trådar utifrån det? 
  • Anonym (fria)
    Anonym (Nea) skrev 2024-05-21 11:41:47 följande:
    Då vet jag det till nästa gång och förhoppningsvis tar ni med er att ni kan ställa frågor innan ni vräker ur er diverse otrevliga och dömande kommentarer. Men vissa personer här verkar gilla att utgå från det värsta om andra så det ger dem en chans att få klappa sig själva på axeln över sin egen förträfflighet.
    Alltihop känns som en efterhandskonstruktion efter att du inte fick de svar du ville ha och nu känner dig kränkt. Men känn dig kränkt av hur du tänker kring ditt eget barn, istället för att bli kränkt av dem som påtalar det orimliga i dina tankar kring ditt barn. 
  • Anonym (Nea)
    Anonym (fria) skrev 2024-05-21 11:45:09 följande:
    Alltihop känns som en efterhandskonstruktion efter att du inte fick de svar du ville ha och nu känner dig kränkt. Men känn dig kränkt av hur du tänker kring ditt eget barn, istället för att bli kränkt av dem som påtalar det orimliga i dina tankar kring ditt barn. 
    Orimliga tankar som du diktar upp åt mig? och när jag väl berättar om mina tankar avfärdar du dom som efterhandskonstruktioner? Wow, verkligen. 
  • Anonym (Hrmhm)
    Anonym (Nea) skrev 2024-05-21 11:43:21 följande:
    Förstår inte vad du menar? vad är fördomsfullt även om det är vanligt? Att ha önskemål om kön eller att tänka det värsta om andra och svara på trådar utifrån det? 
    Du förstår mycket väl vad jag menar.

Även om det är vanligt sett till en undersökning att folk säger sig önska ett kön mer så är det fortfarande fördomsfullt. Och något som kan påverka barnen, och som är bra om man lyfter så folk förhoppningsvis inser att det är just fördomar och känslor som är bra att bearbeta.
  • Anonym (GA)
    Anonym (Nea) skrev 2024-05-21 11:41:47 följande:
    Alltså man utgår från att man får relevant info från början. Och eftersom du är medveten om hur det ser ut med önskningar av kön, så borde du verkligen inte formulera dig som du gjorde. 

Får en känsla av att du ville provocera, för att sedan ha något att kasta tillbaka på de du tycker är elaka.
Svar på tråden Konstiga känslor efter att ha fått reda på barnets kön