• Anonym (Ngnf)

Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst

Har de sagt varför du inte får pengar? När jag gick på soc för 10 år sedan krävde de att man inte skulle ha haft så mycket pengar de senaste månaderna. Vi säger att du tex fått ut 30 000 kr. Då får du inte gjort av dem på strunt saker. Av soc fick jag 7000 kr , då med hyran inräknad. 2000 kr skulle räcka till mat. så jag antar att de räknar på något sådant sätt, att du liksom inte ska ha gjirt av med för mycket pengar innan. Kan det vara något sådant? 

• Anonym (Ngnf)

Kan du prata med dem igen? Berätta din situation. De brukar ju vara rätt snälla, iallafall här.

• Anonym (Ngnf)

Såg att du är inskriven på AF. Hur mkt får du därifrån? De anser säkert att det ska räcka då. Du borde kunna få bostadsbidrag iallafall. Läs en kurs på gymnasienivå, så får du CSN. Så gjorde jag. 

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-13 20:44:36 följande:

Jag är "inskriven" som sökande på arbetsförmedlingen men får inga pengar från försäkringskassan.
    Får inte söka ekonomiskt stöd därifrån.

Bostadsbidrag har jag försökt söka, men det verkar också samma där, svårt att veta om man fyllt i rätt osv. (Inte fått svar än på min ansökan där.. men är inte heller säker på att jag gjort rätt).

Kurs på gymnasienivå är en bra idé.. 
    Ett problem med att vara inskriven på arbetsförmedlingen som arbetssökande, är att man inte får söka gymnasiekurser samtidigt, som jag förstått det?
    Så då måste jag vara säker på att jag kan få bidrag/lån för gymnasiekursen innan jag kan skriva ut mig från arbetsförmedlingen.

Varför får du inte pengar därifrån? För varför ska du ens vara inskriven om du inte får pengar menar dom? Söka jobb kan man ju göra ändå. Lustigt. Det enda jag vet är väl att soc kräver att man är inskriven där. Att man liksom gör något och försöker skaffa ett jobb. 

Ja jag fick läsa några kurser när jag hade inga pengar alls. Behövde iofs läsa upp gymnasiet så jag tog en kurs i taget . Blev utslängd hemifrån nämligen utan gymnasieexamen eller pengar och på det problem med ångest. Det fanns iallafall massor med kurser man kunde gå. Gjorde de flesta på distans. Tog en del kurser som var roliga bara för sakens skull med. Visst, man får ju lite CSN-lån men vad ska man göra. Jag hade ett timvik samtidigt. När jag då hade fått CSN och/eller jobbat fick jag bara väldigt försiktig med pengarna iallafall. Inte köpa onödiga saker. Då för att kunna söka soc om jag behövde. Men för mig var det inga problem, om jag inte hade någon inkomst alls. Men har man det så tror jag inte de godkänner det. 

Hm det där om man får söka utbildningar samtidigt som man är inskriven på AF vet jag faktiskt inte. Men det borde man väl få? Ännu mer när du inte får några pengar därifrån. Men kommer du in på en utbildning får du kanske skriva ut dig. men så fort du inte har en sysselsättning får du skriva in dig igen. Så har jag fattat det som. 

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-13 22:06:09 följande:

Jag har aldrig i hela mitt liv tjänat så mycket som 30 000 i månaden. 

Det var ett exempel bara 
  • Anonym (Ngnf)
    Jemp skrev 2024-07-13 23:33:44 följande:

Ngnf: man får inga pengar från arbetsförmedlingen. Det är inte deras uppdrag.

Reclaimyourself: tanken är ju att du behöver planera din ekonomi minst 3 månader framåt. Du kan inte bränna mer pengar och sen leva på skattepengar. Likaså är det beslutat precis vad staten ska betala via försörjningsstöd, så kostnader som tidigare skulder, husdjur osv täcks Inte. 

Nej det sa jag inte, menade genom AF. När man är inskriven där får man pengar.
  • Anonym (Ngnf)

Men ja det är fk som betalar ut men det är ju för man går där.

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Kl) skrev 2024-07-14 07:59:32 följande:

Aktivitetsersättning då?

Det är ju det man får genom AF som ts inte får 
  • Anonym (Ngnf)

Köpa en cykel får ts inte göra gör sina pengar för soc för då anser dom ju kanske att pengarna borde gått till mat istället så där fattar jag inte heller hur man tänker . Möjligtvis att man behöver ha tillstånd av dom först.

• Anonym (Ngnf)

Men de har kanske inte gått på soc själva 

Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst